Telewizory 4K zadebiutowały na rynku w 2013 roku i dziś już są standardem. Z telewizorami 8K, które towarzyszą nam dopiero od roku, może pójść nawet szybciej.
Telewizory 8K - ich popularność rośnie
Do końca tego roku liczba sprzedanych telewizorów 8K wynieść ma około 215 tysięcy egzemplarzy. Szacuje się jednak, że popularność będzie rosła bardzo dynamicznie, by w 2022 roku na zakup odbiornika przystosowanego do wyświetlania obrazu w rozdzielczości 7680 x 4320 zdecydowało się aż 2,8 miliona osób.
Jako pierwszy producent telewizor 8K do swojej oferty wprowadził Samsung. Miało to miejsce w ubiegłym roku. Aktualnie południowokoreańska firma ma w swoim katalogu modele o przekątnych 65, 75, 92 i 98 cali. Najwyraźniej zdaje sobie sprawę z tego, że nie brakuje klientów zainteresowanych mniejszymi przekątnymi, bo jeszcze przed końcem tego roku uzupełni ofertę o wariant 55-calowy.
Treści 8K - ich też będzie coraz więcej
Podobnie jak sześć lat temu w przypadku 4K, tak i teraz pojawiają się głosy, że taki telewizor jest na nic, bo brakuje treści, które można by na nim oglądać. Wspomniane 4K jednak szybko się przyjęło, a liczba dostępnych materiałów dynamicznie rośnie. Nie ma powodów, by nie wierzyć w to, że z 8K będzie tak samo.
Platformy VOD wyraziły zainteresowanie oferowaniem treści 8K, a do tego rozpoczynają się poważne testy transmisji sportowych w takiej właśnie rozdzielczości.
Samsung zwraca uwagę na coś jeszcze. Otóż w porównaniu do sytuacji sprzed 6 lat poważnie rozwinęła się technologia skalowania treści do wyższej rozdzielczości w czasie rzeczywistym. Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu efekty takiej poprawy jakości są więcej niż zadowalające.
Na koniec warto wspomnieć, że niedawno ogłoszona została specyfikacja telewizorów 8K. Określono w niej, że takie urządzenia powinny oferować nie tylko wysoką rozdzielczość, ale też dużą jasność i właściwe interfejsy. To kolejny istotny krok, który może pomóc w popularyzacji sprzętu tego typu. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym newsie.
Źródło: Samsung, inf. własna
Komentarze
16https://hdtvpolska.com/kalkulator-odleglosci/
I tyle w temacie :D
Kiedy 8K będą marginalnie droższe od 4K wszyscy będą oczywiście wybierać 8K, ale nie dlatego, że jest im to do czegokolwiek niezbędne.
Producenci oczywiście będą prezentować swoje wykresy jak to klienci są zadowoleni z nowych technologii, ale muszą przecież zachęcić do wymiany (wciąż działających) sprzetów.
TV i tak starzeją się o wiele szybciej niż kiedyś, w nowych modelach nie ma wsparcia, aplikacji, najnowszych kodeków - ale to się doda w kolejnej serii i znowu wędrujemy do sklepu...
powinno być
"zakup odbiornika przystosowanego do wyświetlania połowy obrazu w rozdzielczości 7680 x 4320 zdecydowało się aż 2,8 miliona osób". Oczywiście co ramkę. Przecież nikt nie kupuje TV, żeby statyczne fotki na nim oglądać.
Bardziej interesujące, kiedy producenci wreszcie powrócą do 3D w telewizorach, a później w monitorach. Być może też w smartfonach, kto wie :) Ale zanim to się stanie, muszą się dogadać co do protokołu H.26X, aby dało się w samym protokole zakodować dwa obrazy, tak samo jak są obecnie przesyłane w jednym strumieniu dwa sygnały audio dla dwóch głośników, a nawet więcej. W końcu przyjdzie ten moment, że taka zmiana stanie się koniecznością, oraz w celu zachowania zgodności wstecznej, do starszych telewizorów pomimo że już są cyfrowe, trzeba będzie dokupić przystawki dekodujące.