Toyota e-Palette Concept - jeden pojazd, dziesiątki zastosowań
Firma Toyota pokazała podczas targów CES 2018 w Las Vegas swoją wizję futurystycznego miasta z wielofunkcyjnymi pojazdami elektrycznymi.
Toyota ma pomysł na to, jak zrewolucjonizować cały miejski transport – tak ludzi, jak i towarów. Japoński producent zaprezentował podczas targów CES 2018 coś, co nazywa się e-Palette Concept.
Założenia są takie, by nowy pojazd miał silnik elektryczny, a dzięki autopilotowi (łączącemu się z chmurą) potrafił samodzielnie, bezpiecznie poruszać się po drogach. Słyszeliśmy już o takich projektach, ale tym czym e-Palette się wyróżni, będzie modułowe wnętrze, które będzie można dostosować do różnych zastosowań.
Toyota przedstawiła w Las Vegas wizję, w którym pojazdy e-Palette są praktycznie podstawą miasta. Pełnią funkcje mobilnych: biur, sklepów, punktów usługowych, pokoi hotelowych czy restauracji, a równocześnie służą oczywiście do przewozu ludzi. Najlepsze, że ten sam pojazd o różnych porach dnia może działać w różnych formach.
Projekt e-Palette Concept brzmi intrygująco, ale minie sporo czasu, zanim będzie mógł zostać zrealizowany. Chodzi nie tylko o technologię i infrastrukturę, ale też o nastawienie ludzi, bo – jak czytamy w zapowiedzi – „w tej koncepcji nie jest już konieczne posiadanie samochodu. Ten sam pojazd może służyć wielu osobom i podmiotom w ciągu dnia, zmieniając swoje wyposażenie i zastosowanie w jednej chwili”.
Producent zakłada, że pojazdy e-Palette będą mogły mieć różne (choć ustandaryzowane) rozmiary (mówi się o długościach rozpoczynających się od 4, a kończących na 7 metrach). Przy opracowywaniu tej futurystycznej wizji pomagały też firmy Amazon, Mazda, DiDi, Uber i Pizza Hut.
„Wspólnie z partnerami Toyota zamierza opracować system oparty na autonomicznych pojazdach e-Palette zarządzanych w chmurze, które udostępnią użytkownikom nowe sposoby organizacji pracy i czasu wolnego, a dostawcom usług dostarczy zupełnie nowe narzędzia do opracowania innowacyjnych modeli biznesowych” – czytamy w notce prasowej.
Źródło: Toyota, Digital Trends
Komentarze
5Wszystko jest piękne w teorii, ale wystarczy nieco wyjrzeć poza wyidealizowany światek marketingu i reklamy, aby dostrzec oczywiste luki w pomyśle, na zabezpieczenie których trzeba będzie wyłożyć wielokrotnie więcej środków, niż na sam sprzęt i koszty bezpośrednie.