Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarża europejską jednostkę Amazona o nieuczciwe praktyki sprzedaży i dostaw. Możliwe, że gigant e-commerce dostanie kolosalną karę.
Nieuczciwe praktyki Amazon
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę oddział Amazona działający na naszym podwórku. Zgodnie z zebranymi danymi Amazon EU traktował opłacone zamówienia otrzymane za pośrednictwem serwisu Amazon.pl jako niewiążące i możliwe do anulowania w wypadku, na przykład, braku produktu na magazynie. Dla firmy zamówienie było oficjalnie uznane za „sprzedane" dopiero od momentu wysyłki towaru do klienta.
Według UOKiK używanie widocznych na stronie Amazon.pl zwrotów takich jak „kup teraz" albo „przejdź do kasy" sugeruje klientom, że dokonują oni zakupu i transakcja odbywa się natychmiast po dokonaniu płatności. Warunki sprzedaży zostały podane na stronie Amazona, jednak urząd zwrócił uwagę, że ich rozmieszczenie i czytelność utrudniają konsumentom ich odczytanie. Problem mieliby też konsumenci, którzy w przypadku opóźnienia dostawy chcieliby uzyskać od firmy zwrot pieniędzy.
Urząd oskarża Amazon EU
Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest zakupem, a dostępność produktów i terminy dostaw są tylko szacunkowe, być może nie korzystaliby z usług tej firmy.
-prezes UOKiK, Tomasz Chrostny
UOKiK informuje, że wszczął postępowanie wyjaśniające w prawie praktyk Amazona we wrześniu 2021, po otrzymaniu pierwszych skarg od konsumentów, czyli kilka miesięcy po uruchomieniu polskiego serwisu Amazona. W przypadku udowodnienia oskarżenia UOKiKu może to skutkować nałożeniem na Amazon EU kary w wysokości do 10% jego obrotu. Czy zetknęliście się z problemami wynikającymi z tych praktyk Amazona?
Źródło: Reuters, UOKiK
Komentarze
7