Gry

Valve Software niezbyt pochlebnie wyraża się o DirectX 10

przeczytasz w 1 min.

Zdecydowana większość graczy nadal korzysta systemu operacyjnego Windows XP, w związku z czym nie mają dostępu do interfejsu DirectX 10. Dlatego też zdaniem Valve Software na razie nie ma sensu projektować gier pod DirectX 10, zwłaszcza iż niektóre z technologii oferowanych przez nowy sprzęt można wykorzystywać również w DX 9.

Według statystyk zgromadzonych przez system dystrybucyjny Steam, 8 procent graczy posiada Windowsy Vista, co wypada dość blado w porównaniu z użytkownikami XP, których jest 90 procent. Jednocześnie trochę ponad 11 procent osób, które zainstalowały Steam, ma komputery wyposażone w kartę DirectX 10. Samo posiadanie takowej wcale jednak nie gwarantuje, iż dana osoba będzie również korzystała z Visty. Jest wręcz odwrotnie: ledwie 2,31% zarejestrowanych graczy posiada kartę DX 10 i zainstalowany nowy system Microsoftu.


„Przeważający odsetek osób, które kupiły kartę DX 10, ma zainstalowane Windowsy XP. Jeśli developerowi zależy, by ten sprzęt się w jego grze nie marnował, powinien posłuchać, co próbują mu przekazać klienci, i obsłużyć go odpowiednio w API DX 9” - stwierdził w wywiadzie dla serwisu Game Informer Gabe Newell, twórca i obecny dyrektor Valve Software.

To nie pierwszy raz, kiedy duże studio developerskie niezbyt pochlebnie wyraża się o DirectX 10. Jakiś czas temu John Carmack z id Software stwierdził, że nie ma zamiaru śpieszyć się z wykorzystywaniem nowego standardu. W ogóle mało kto zainteresowany jest przechodzeniem na DirectX 10, a to głównie za sprawą dwóch najsilniejszych obecnie konsol - Xboksa 360 i Playstation 3 - których chipy graficzne operują zestawem funkcji na poziomie DirectX 9 Shader Model 3.0. Nietrudno dojść do wniosku, że najwygodniej jest projektować gry posiadające grafikę pasującą do tych właśnie specyfikacji.

„DirectX 9 jest niezwykle elastycznym interfejsem, który pozwala nam wykorzystywać funkcjonalność sprzętu DX 10. Weźmy na przykład świetny teselator nowych kart ATI [Radeonów HD 2000]. Skoro możemy dotrzeć do niego za pośrednictwem starszego DirectX-a, to raczej nie ma sensu na siłę brać się do DX 10” - dodaje Newell.


Kolejnym silnym argumentem przeciwko wykorzystywaniu nowego interfejsu w grach, które mają się ukazać na przestrzeni następnych 12 miesięcy, jest fakt, iż dostępne obecnie karty DirectX 10 pierwszej generacji nie spisują się najlepiej w wydanych na razie tytułach zawierających elementy DX 10.



Zobacz pokrewne wiadomości:

  • Nowy DirectX 10.1? Nie warto sobie nim zawracać głowy
  • Złe wieści dla Microsoftu - Carmack olał DirectX 10
  • Carmack nie zamierza przenieść się na DX10
  • ID Software przygotowuje Quake Wars - bez obsługi DX10
  • Komentarze

    0
    Zaloguj się, aby skomentować
    avatar
    Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

      Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

    Witaj!

    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

    Połącz konto już teraz.

    Zaloguj przez 1Login