Kiedyś był VW Golf I GTI, a teraz? Volkswagen pokazał model ID3 w wersji GTX
Sportowe osiągi, kilka charakterystycznych akcentów i umiarkowana cena. To cechy Volkswagena Golfa GTI pierwszej generacji. Znajdziemy je też w usportowionej odmianie elektrycznego ID3 GTX.
Volkswagen pokazał następcę popularnego Garbusa w 1974 rok, czyli 50 lat temu. Miłośników motoryzacji najbardziej jednak interesuje odmiana pokazana dwa lata później. Mowa oczywiście o VW Golfie GTI, który pokazał, że z pozoru nudny kompakt może mieć naprawdę dużo charakteru. Czy jedno z tańszych aut elektrycznych, czyli VW ID3, w mocnej wersji pokazanej w 2024 roku ma jakieś cechy wspólne ze słynnym hot-hatchem?
Premiera VW ID3 GTX Performance
Volkswagen ID3 to oczywiście samochód elektryczny. Jeśli Europejczycy (i mieszkańcy innych części świata) przerzuciłbym się na takie pojazdy z takim zasilaniem, ID3 mógłby stać się kolejnym rewolucyjnym modelem VW po Garbusie i Golfie. Mimo upływu czasu na ulicach wciąż znacznie częściej widzimy jednak najnowsze samochody niemieckiej marki wyposażone w silnik spalinowy, niż elektryczne. Wersja ID3 GTX Performance raczej nie zmieni tego stanu rzeczy, szybki “elektryk” jest jednak z pewnością autem godnym uwagi.
Najnowsza odmiana elektrycznego kompaktu Volkswagena ma silnik o mocy 240 kW. Choć nie wygląda ona imponująco, pozwala na rozpędzenie się do pierwszej setki w mniej, niż 6 sekund. Prędkość maksymalna wynosi ponad 200 km/h.
Nie rezygnujemy przy tym z przyzwoitego zasięgu, który według normy WLTP wynosi 501 km. Bateria ma pojemność 79 kWh, co jest wynikiem o kilka % słabszym od podstawowej Tesli Model 3. Moc ładowania wynosi 185 kW, użytkownicy z pewnością docenią więc szybkie napełnianie ogniwa. Przy użyciu odpowiedniej ładowarki w 26 minut naładujemy od 10 do 80% pojemności baterii.
Bogate wyposażenie i sportowe akcenty w nowej wersji VW ID3 GYX Performance
Topowa odmiana VW ID3 otrzymuje kilka sportowych dodatków. Mamy choćby niższy środek ciężkości, a także wzory powietrza z wzorem diamentów. W standardzie otrzymujemy tempomat (adaptacyjny wymaga dopłaty), asystenta pasa ruchu, wirtualne zegary, wyświetlanie znaków drogowych, a także automatycznie hamowanie awaryjne.
VW ID3 GTX Performance ma na wyposażeniu asystenta głosowego GPT, a także kilka innych dodatków. Cena zaczyna się od 52295 euro ()cena w Niemczech) i nie wydaje się zbyt wygórowana. Spalinowy VW Golf VIII GTI kosztuje obecnie od około 177 tysięcy zł.
Komentarze
10Volvo EX30 kosztując podobne pieniądze osiągami zmiata tego golfa z asfaltu.
Przykro patrzeć.
Fajnie że ma 185kW ładowanie. Szkoda tylko że w Polsce królują ładowarki 50kW..
a jaka cene ten sam model elektryka ma w Chinach? to dopiero jest niespodzianka :)
W Chinach oczywiście wszystko jest tańsze :) Nie wiem, czy warto porównywać ceny każdego produktu z tą na tamtejszym rynku.. Kupując tam nie mamy choćby pełnej gwarancji, wersje mogą się nieco różnić (np. dostępnością języków w systemie inforozrywki), no i oczywiście pozostaje kwestia podatków i cła. Uwzględniłeś ją?