Apple iTunes Radio zaoferuje usługę strumieniowania muzyki - odniesie sukces?
Firma Apple zapowiedziała debiut nowej usługi do strumieniowania muzyki z internetu. Nowość nosi nazwę iTunes Radio i pojawi się w dwóch wersjach.
Firma Apple w trakcie konferencji WWDC 2013, na której ogłoszono m.in. nową wersję mobilnego systemu iOS 7, zapowiedziała także uruchomienie swojej nowej usługi – iTunes Radio. Będzie to darmowe radio internetowe (darmowe z reklamami lub z subskrypcją bez reklam) oferujące ponad 200 stacji oraz niesamowity katalog muzyki z serwisu iTunes Store.
Usługa Apple iTunes Radio będzie oficjalnie działać na urządzeniach jak iPhone, iPad, iPod Touch, Apple TV oraz komputerach Mac, a także komputerach klasy PC z systemem Windows za pośrednictwem usługi iTunes.
Wbrew sugerującej nazwie nowa usługa nie będzie typowym radiem internetowym, lecz kompleksowym serwisem umożliwiającym zarówno odsłuch jednej z wielu stacji radiowych oraz dostęp do katalogu muzyki z iTunes, stając się tym samym konkurentem dla usług streamingujących muzykę jak: Google Play Music All Access, Xbox Music, Spotify, Wimp czy Deezer.
Co warto podkreślić usługa będzie w stanie samo ewolucji – jak podkreślono podczas jej zapowiedzi. Otóż aplikacja w zależności od muzyki, którą użytkownik będzie odsłuchiwał lub pobierał, będzie układała specjalne listy preferencji, które będą uzupełniane również o muzykę, którą słuchają osoby o podobnym guście muzycznym. W ten sposób aplikacja będzie w dokładniejszy sposób serwowała muzykę wpasowującą się w gust słuchacza.
iTunes Radio ma również zaoferować cotygodniowy dostęp do tysięcy nowych utworów, a dodatkowo będzie umożliwiać odsłuch muzyki nowych i popularnych artystów, zanim będzie można ją usłyszeć w innych źródłach. Tym samym Apple zachwala dostęp do ekskluzywnych premier singli oraz możliwość strumieniowania całych albumów w przedpremierowych wersjach (pre-release).
Ponadto iTunes Radio ma dostarczać także dostęp do wydarzeń specjalnych, w tym umożliwiać ich bezpośrednie strumieniowanie np. z takich imprez jak iTunes Festival in London czy też innych ekskluzywnych sesji.
Co ważne usługa będzie zintegrowana z narzędziem Apple Siri, aby dostarczyć jeszcze więcej niezapomnianych wrażeń. Dzięki czemu, aby dowiedzieć się, kto jest autorem aktualnie odtwarzanego utworu, wystarczy zadać pytanie Siri – „kto wykonuję tę piosenkę?” Dodatkowo, jeżeli aktualnie odtwarzany utwór przypadnie do gustu słuchaczowi, będzie on mógł zwrócić się do Siri np. słowami -”odtwarzaj więcej podobnej muzyki”, lub poprosić o wybranie dowolnej stacji lub gatunku muzycznego do odtworzenia. Za pośrednictwem Siri będzie możliwe wstrzymanie, zatrzymanie, przeskoczenie lub cofnięcie odtwarzania danego utworu, a także dodawania ich do listy życzeń celem późniejszego pobrania.
Usługa iTunes Radio będzie usługą w pełni darmową i dostępną dla wszystkich, aczkolwiek będzie zawierała reklamy, które od czasu do czasu pojawią się w przerwach między odtwarzanymi utworami. Dla osób, które cenią sobie brak reklam, firma Apple przygotowała usługę iTunes Match, która będzie w pełni wolna od reklam, mimo wszystko z jej skorzystaniem będzie wiązała się opłata subskrypcyjna.
Dodatkowo w płatnej wersji usługi wszystkie utwory, w tym muzyka zaimportowana z płyt CD, będzie przechowywana w usłudze iCloud, odpowiedzialnej za zdalne przechowywanie plików w chmurze.
Za usługę pozbawioną reklam trzeba będzie uiścić roczną subskrypcję w wysokości 24,99 dolarów. Czy usługa ma szansę na sukces i rywalizację z zagnieżdżonymi już na rynku podobnymi serwisami?
Źródło: Apple, Xbitlabs, brg, wdtvhd
Komentarze
3