Szanowni Czytelnicy, pragnę Was powitać bardzo serdecznie w czwartej, ostatniej już części „Głosy słynnych bohaterów”, a więc zarazem czternastym odcinku z cyklu „Artyści związani z grami”. Bohaterami dzisiejszego odcinka są artyści, którzy użyczają głosu słynnym postaciom na litery r-z z gier wideo. A postaciami tymi są między innymi: Riddick, Sam Fisher, Shepard, Sonic oraz Solid Snake.
„Artyści związani z grami” to cykl artykułów opowiadający o artystach, którzy w jakikolwiek sposób udzielają lub udzielali się w grach wideo. Są to muzycy, piosenkarze, aktorzy filmowi i telewizyjni, a także pisarze. Towarzyszą oni procesom powstawania produkcji elektronicznej rozrywki na różne sposoby: raz jest to podkładanie głosu, raz użyczenie wizerunku, kiedy indziej pomoc w tworzeniu fabuły, a innym razem komponowanie oficjalnej ścieżki dźwiękowej, bądź pojedynczych utworów. Cykl ten jest właśnie o nich! W każdym odcinku prezentowany jest jeden bądź kilku artystów połączonych ze sobą w jakiś sposób. Kolejne części pojawiają się mniej/więcej co tydzień.
Szanowni Czytelnicy, pragnę Was powitać bardzo serdecznie w czwartej, ostatniej już części „Głosy słynnych bohaterów”, a więc zarazem czternastym odcinku z cyklu „Artyści związani z grami”. Bohaterami dzisiejszego odcinka są artyści, którzy użyczają głosu słynnym postaciom na litery r-z z gier wideo. A postaciami tymi są między innymi: Riddick, Sam Fisher, Shepard, Sonic oraz Solid Snake. A teraz już zapraszam do czytania, po którym proszę Was o szczere oceny i komentarze.
R
Niewiele, niestety, jest polskich produkcji, o których z dumą można mówić na całym świecie, że są nasze! Do takich gier z pewnością jednak należy hit Techlandu zatytułowany „Call of Juarez: Więzy Krwi” oraz pierwsza część tej osadzonej na Dzikim Zachodzie serii, czyli po prostu „Call of Juarez”. Bardzo ważną postacią w obu tych grach jest Ray McCall. Jest bardzo odważny, brał udział we wielu bitwach. Dużą wagę przywiązuje on także do rodziny. Jego ulubioną bronią jest rewolwer i co trzeba przyznać – posługuje się tą bronią jak prawdziwy zawodowiec.
5 maja 1942 roku w Wisconsin w Stanach Zjednoczonych na świat przyszedł Marc Alaimo. Jest on dość popularnym aktorem z bardzo charakterystycznym, bardzo trudnym do podrobienia głosem. To on właśnie wcielił się w rolę Ray’a McCalla z przebojowych gier rodzimego studia developerskiego Techland, a więc zarówno w „Call of Juarez”, jak i „CoJ: Więzy Krwi”. Dubbing idealnie podkreśla charakter tego bohatera, mimo to, że przez cały bieg wydarzeń zmienia się on kilkakrotnie i to bardzo znacząco. Tym bardziej, należy za ten aspekt pogratulować.
W świecie gier wideo jest kilka bardzo znanych postaci reprezentujących płeć piękną (w zestawieniu były już między innymi Lara Croft i Faith). Do grona tego należy również Rayne. Protagonistka gier „BloodRayne” oraz „Bloodrayne 2”. Jest ona dhampiryzcą, która nie zna litości dla nikogo, kto jej „nie pasuje”. Podstawowym celem Rayne jest odnalezienie i odebranie życia jej ojcu, który to uczynił jej matkę, a więc i później ją dhampiryzcą. Jest bardzo dobrą akrobatką, ale i z broniami nie ma najmniejszych problemów.
28 maja 1981r. w Mississippi (USA) na świat przyszła Laura Bailey. Aktorka ta ma na swoim koncie wiele ról i tyczy się to także gier wideo. Jej najsłynniejszym, bardzo dużym projektem growym jest dubbing w przygodowej grze akcji, wydanej w 2002r. pt. „BloodRayne”. Jej głosem mówiła tam główna bohaterka – Rayne. Wyszło świetnie. Nie dziwi więc zupełnie propozycja Terminal Reality, czyli producentów tego tytułu, by Bailey ponownie wcieliła się w protagonistkę, przy okazji kontynuacji, zatytułowanej „BloodRayne 2”. Obydwie odsłony zostały przyjęte przeciętnie, choć, niewątpliwie, coś w sobie miały.
Riddick jest prawdziwym twardzielem, jakich w świecie gier nie brakuje. On jednak ni ma żadnych skrupułów w walce z przeciwnikami i nic nie jest w stanie mu stanąć na przeszkodzie do osiągnięcia założonego sobie celu. O jego umiejętnościach bojowych (i to zarówno z bliskich, jak i większych odległości) także można by pisać sporo, lecz najlepiej opiszą to słowa – walczy tak dobrze jak mało kto. Wygląd? Tak jak charakter! Po prostu kawał twardego mężczyzny. Riddick jest wysoki, łysy i naprawdę rzadko ujrzymy jego oczy, gdyż przeważnie nosi okulary.
Vin Diesel to pseudonim artystyczny Mark’a Vincent’a, który urodził się 18 lipca 1967r. W Stanach Zjednoczonych, konkretnie w mieście Nowy Jork. Jego działalność artystyczna dotyczy wszystkiego, co wiąże się z filmem. Jest bowiem aktorem, reżyserem, scenarzystą i producentem. Znany jest przede wszystkim z serii filmów sensacyjnych pt. „Szybcy i Wściekli” oraz filmów: „Pacyfikator” i „Kroniki Riddicka”, w których grał główne role. Wyróżnia się spośród innych aktorów bardzo specyficznym głosem. I to właśnie jego głosem mówi Riddick. Ponadto, aktor użyczył mu także swojego wizerunku, przez co całą postać protagonisty wygląda bardzo przekonywująco.
S
Ubisoft przy współpracy ze słynnym amerykańskim pisarzem Tomem Clancy przeniósł ogromne uniwersum opisywane przez Amerykanina na ekrany naszych monitorów. Jedną z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych serii sygnowanych nazwiskiem tego artysty jest „Splinter Cell”, w której to wcielamy się w postać Sama Fishera. Jest on szpiegiem… bardzo dobrym szpiegiem, ma zresztą na swoim koncie współpracę z CIA. Najchętniej w akcjach uczestniczy sam, a walka, tak jak szpiegowanie wychodzi mu rewelacyjnie. Fisher jest mężczyzną średniego wzrostu z włosami w kolorze czarnym i zielonymi oczami.
12 lutego 1950r. w Kandyjskim mieście Toronto, na świat przyszedł Michael Ironside. Najbardziej znany jest z występów aktorskich, lecz nie jest to jego jedyna działka. Udziela się on także jako dubbingowiec, producent, reżyser i scenarzysta filmowy. W postać Sama Fishera po raz pierwszy wcielił się przy okazji pierwszej odsłony serii, czyli po prostu „Tom Clancy’s Splinter Cell”. Jego głos wydaje się idealnie pasować do tej roli, przez co w każdej kolejnej odsłonie to właśnie Ironside udziela go szpiegowi. Za każdym razem, rezultat jest wyśmienity, o czym przekonać można się grając w którąkolwiek z części.
Mirosław Baka urodził się w roku 1963. W 2005 roku, użyczył swego głosu w słynnej już grze akcji Ubisoft’u sygnowanej nazwiskiem słynnego pisarza, pt. „Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory”. W każdej grze po 2002r. otrzymywał główne role i tak samo było w tym przypadku – wcielił się w Sam’a Fisher’a. Pod koniec roku 2006, swoją polską premierę miała kolejna część przygód niewątpliwie brutalnego agenta, zatytułowana „Splinter Cell: Double Agent” w pełnej polskiej wersji językowej z Mirosławem Baką na czele.
„Metroid” to kolejna słynna seria gier, za którą odpowiada studio Nintendo. Protagonistką każdej gry spod tego znaku jest Samus Aran. Jest ona łowczynią nagród, nie wahającą się użyć broni, gdy nadarza się do tego okazja. Pracuje jako agentka do zadań specjalnych i wychodzi jej to naprawdę bardzo dobrze. Przeważnie widzimy ją w „zbroi”, która dodaje jej nieco „brutalniejszego” wyglądu.
Urodzona w styczniu 1972r. kanadyjska aktorka Jennifer Hale wcieliła się w główną bohaterkę słynnej już serii przygodowych gier akcji – „Metroid Prime”, czyli Samus Aran. W każdej z trzech części tej serii wydawanych w latach 2002 – 2007, protagonistka mówiła głosem Kanadyjki. „Metroid Prime” zyskało na całym świecie miliony graczy oraz bardzo duże uznanie recenzentów, o czym świadczyć może chociażby średnia ocen z sieci powyżej 96 % w przypadku edycji „jedynki” na GameCube’a. Głos tej postaci jest też jednym z najbardziej rozpoznawalnych w historii elektronicznej rozrywki. Nie jest to jednak jej jedyna duża rola, czego potwierdzenie nieco niżej.
W 2007 roku, na arenie gier wideo zawiatała bardzo ciekawa i swego rodzaju rewolucyjna produkcja BioWare’u zatytułowana „Mass Effect”. Trzy lata później zadebiutowała druga odsłona trylogii. Gracz wciela się w Komandora Sheparda, który w zależności od upodobań może być mężczyzną, jak i kobietą, kolejno: Johnem lub Jane. Postać ta jest wojennym weteranem. Wygląd zewnętrzny również jest zależny od tego, jak zadecyduje gracz. Podobnie mają się jego umiejętności bojowe. Zawsze jednak stoją one na bardzo wysokim poziomie.
Kontynuujemy więc historię Jennifer Hale.
Jennifer Hale, po występach w „Metroid”, wcieliła się w Sheparda i co trzbe przyznać. Kanadyjka pasuje do tej roli jak nikt inny! Trzy lata później, bo w roku 2010, światło dzienne ujrzała oficjalna kontynuacja tego hitu, zatytułowana „Mass Effect 2” i tak jak w przypadku poprzedniczki, cieszyć mogli się nią zarówno użytkownicy konsoli Xbox 360, jak i pecetowcy. Warto dodać, że, co rzadko spotykane, na obydwie platformy gra prezentuje równie dobrą formę. Hale pokazała wysoką klasę, udzielając głosu kobiecej wersji Komandora Sheparda – wyszło świetnie. W polskiej wersji głosu użyczyły jej Magdalena Różczka (ME) i Agnieszka Kunikowska (ME2).
Komandorowi Shepardowi w wersji męskiej (jakkolwiek to brzmi) głosu użyczył kanadyjski aktor Mark Meer. Rezultaty jakościowo są bardzo zbliżone do tego, co zaprezentowała Jennifer Hale w „kobiecej wersji”, a więc bardzo wysoki poziom. Kanadyjczyk dubbinguje tego żołnierza zarówno w pierwszej części, jak i w „Mass Effect 2”. Podczas lokalizacji gier na nasz rynek, w komandora wcielili się Marcin Dorociński (ME) oraz Łukasz Nowicki (ME2). Polskim wersją brakuje nieco do oryginalnych, ale mimo wszystko należy pochwalić naszych aktorów za grę.
Solid Snake jest protagonistą bardzo znanej serii gier wideo stworzonej przez firmę Konami, mianowicie „Metal Gear Solid”. Jest on komandosem o nadzwyczajnych umiejętnościach bojowych. Wiele z nich nabył podczas operacji i treningów, gdy jeszcze współpracował z organizacją do zadań specjalnych FOXHOUND. Ma na swoim koncie udział w bardzo wielu akcjach, w których nie brakowało okazji do zranienia, lecz on zawsze wychodzi cało.
David Hayter urodził się 6 lutego 1969r. w Kalifornijskim mieście Santa Monica w Stanach Zjednoczonych. Jest on scenarzystą oraz aktorem. Jeśli chodzi o tą drugą działkę, to sporą częścią jego ról są role dubbingowe. Jednym z najsłynniejszych jego tego typu występów jest podłożenie głosu głównemu bohaterowi serii „Metal Gear Solid”, a więc Solid Snake’owi. Słychać bardzo dobrze, że naprawdę wczuł się w tą rolę, a i o jakości na wysokim poziomie zapomnieć nie można. Hayter wcielił się w Snake’a w każdej odsłonie serii.
W grach wideo nierzadko do roli głównego bohatera wybiera się istotę do złudzenia przypominającą zwierzę. Kilka z nich jest bardzo znanych, a i w ogóle taka forma sporej części graczy jak najbardziej odpowiada. Jedną z takich postaci jest z pewnością jeż Sonic, znany raczej jako Sonic the Hedgehog. Cechą rozpoznawalną tego niebieskiego jeża jest bardzo duża prędkość, z jaką się porusza. Gry, których Sonic jest głównym bohaterem należą przypisywane są wprawdzie do gatunku platformówek, jednak każdy, kto grał choć w jedną z części jego przygód, wie, że seria ta nieco odbiega od podstawowych założeń tego rodzaju.
Sonic the Hedgehog po raz pierwszy przemówił w roku 1999, kiedy to światło dzienne ujrzała gra zatytułowana „Sonic Adventure”. Głosu udzielił mu wtedy aktor Ryan Drummond. Urodził się on 10 stycznia 1973r. w Ohio w Stanach Zjednoczonych. W USA znany jest głównie ze swojego poczucia humoru, gdyż jego podstawowym źródłem utrzymania jest zawód komika i mima. Wróćmy jednak do aktorstwa. Słynny niebieski jeż, mówi głosem Amerykanina w każdej grze z serii firmy SEGA - „Sonic the Hedgehog” wydanej po roku 1994, a przed 2005…
…Wtedy to rolę podkładania głosu Jeżowi Sonicowi przejął urodzony 26 listopada 1980 roku, amerykański aktor Jason Anthony Griffith, który na świat przyszedł w Nowym Jorku. Niestety, wraz ze zmianą dubbingowca, niebieskiemu bohaterowi bardzo wiele ubyło pod względem klimatu. Griffith może i jest dobrym aktorem, ale do tej roli po prostu się nie nadaje. SEGA z powodu tego wyboru spotkała się z ogromną falą krytyki ze strony fanów serii „Sonic the Hedgehog”, ale mimo to, do dziś zatrudniany jest on przy produkcji kolejnych odsłon prezentujących przygody sympatycznego jeża.
T
Historia serii „Grand Theft Auto” jest bardzo długa. Jednak dwie odsłony wyróżniają się na tle całego cyklu. Są to, rzecz jasna, „San Andreas” (o którego protagoniście w jednym z poprzednich odcinków) oraz „Vice City”. Bohaterem tej drugiej gry jest współdziałający z jedną z włoskich mafii przestępca Tommy Vercetti. Wygląd? Średniego wzrostu mężczyzna z krótkimi, czarnymi włosami. Przeważnie widzimy go w luźnej koszuli i jasnych jeansach. Jak na „gangstera” przypadło, nie wacha się użyć broni, nawet gdy nie ma takiej potrzeby.
18 grudnia 1954r. w New Jersey urodził się Ray Liotta. Lista jego ról filmowych i telewizyjnych jest bardzo długa, jednak nie to jest w tej chwili najważniejsze. Debiut Liotty w branży elektronicznej rozrywki miał miejsce 2002 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała gra „Grand Theft Auto: Vice City” w wersji na konsolę PlayStation 2. Premiera edycji przeznaczonej dla graczy komputerowych i użytkowników pierwszego Xboksa odbyła się w rok później. Aktor doskonale dopasował się do charakteru bohatera, któremu użyczył głosu, a więc Tommy’emu Vercetti. Cóż można więcej dodać… świetny wybór, Rockstar!
Z
Księżniczka Zelda nie jest wprawdzie protagonistką żadnej gry wideo, jednak wątki jej historii pojawiły się w przeszło 20 grach. Jest ona bowiem tytułową bohaterką serii „The Legend of Zelda", w której wcielamy się w postać Linka (o którym więcej w jednym z poprzednich odcinków). Nie bez powodu o nim wspomniałem. To on właśnie uratował Zeldę przed złym czarownikiem Ganondorf . Później, dodatkowo zgodził się ją ochraniać. Księżniczka rządzi krainą, którą twórcy nazwali Hyrule.
Głos Księżniczki Zeldy jest równie niesamowity co sama postać. O ten aspekt zadbała niezbyt wprawdzie znana aktorka dubbingowa Bonnie Jean Wilbur. Sam dobry głos jednak nie wystarczy, by dobrze zagrać jakąkolwiek postać. I tutaj właśnie należą się oklaski dla tej artystki, bowiem idealnie wczuła się w Zeldę. Generalnie twórcy przy każdej odsłonie serii „The Legend of Zelda” pokazali, że stać ich na naprawdę wiele - pod względem dubbingowym, saga ta wypada bardzo dobrze.
W tym odcinku wykorzystane zostały fragmenty odcinków poprzednich!
Czteroodcinkowy cykl „Głosy słynnych postaci” dobiegł końca. Zaprezentowałem Wam aktorów i aktorki, którzy to użyczyli swych głosów 40 bardzo słynnym bohaterom gier wideo. Dziękuję bardzo za uwagę i proszę o oceny i komentarze.
Wojtek_K
Poprzednie odcinki
#13 – Głosy słynnych postaci [3: m-p]
#12 – Głosy słynnych postaci [2: e-l]
#11 – Głosy słynnych postaci [1: a-d]
# - Wszystkie poprzednie odcinki
Komentarze
12Takie pytanie - kto podkładał głos do Gordona w Half Life i Half life 2?
Pzdr