Jako, że monitor nie pozwala na ustawienie temperatury 6500K, testy jakości obrazu wykonywałem przy 7500K (ton kolorów: ciepły).
Testy wykonywałem kolorymetrem EyeOne Display2
Test maksymalnej luminancji zrobiłem przy maksymalnych ustawieniach jasności i kontrastu (100% i 100%). Uzyskana w ten sposób wartość wyniosła 241 cd/m2, czyli nieco mniej od deklarowanych przez producenta 300 cd/m2.
Podobnie, jak w przypadku temperatury kolorów, obniżenie kontrastu skutkowało ciekawymi efektami. O ile przy jasności 100% i kontraście 100% luminancja była na poziomie 241 cd/m2, o tyle przy kontraście ustawionym na 80% spadła do 162 cd/m2.
Jasność 100%, kontrast 100% (ton kolorów: normalny) i 241 cd/m2
Jasność 100%, kontrast 80% (ton kolorów: normalny) i spadek do zaledwie 162 cd/m2
Optymalny poziom jasności, czyli 140 cd/m2 można uzyskać po ustawieniu jasności na 80%, kontrastu na 80%, a tonu kolorów na „ciepły”.
Optymalna luminancja 140 cd/m2 – jasność 80%, kontrast 80%, ton kolorów: ciepły
Przy zbyt dużym kontraście, monitor nienajlepiej radzi sobie z wiernym odwzorowaniem kolorów. Pozostaje zmniejszenie kontrastu, wówczas krzywa barw poprawia się. Spójrzcie na poniższe wykresy z kolorymetru (robione przy jasności 100% i tonie kolorów ustawionym na „normalny”).
Im niższy kontrast, tym lepsze kolory (a przy okazji, wyższa ich temperatura) – tutaj kontrast 100%
Kontrast 80%, krzywe poszczególnych składowych barw „zbiegają się”
Kontrast 60%, jest coraz lepiej
Kontrast 50%, krzywa kolorów bliska ideału, ale luminancja wynosi już tylko 83 cd/m2
Jak widać, aby uzyskać dobre odwzorowanie kolorów, należy obniżyć kontrast – najlepiej do około 50%. Problem polega jednak na tym (co widać na powyższych screenshotach), że jasność monitora będzie wówczas dość niska, zaledwie 83 cd/m2. Moim zdaniem niezłym kompromisem jest więc ustawienie kontrastu na 80% - jasność maksymalna wynosi wówczas 162 cd/m2, a więc całkiem sporo, natomiast krzywe odwzorowania kolorów są mniej „rozjechane”, niż przy 100%.
Natomiast do oglądania filmów, czy TV przy jasnym świetle, pozostaje ustawienie kontrastu 100% – 80% może być w wielu wypadkach niewystarczającą wartością, a wierność kolorów nie jest w tych zastosowaniach kluczowa.