W życiu każdego komputerowca przychodzi czas na ulepszenie posiadanego zestawu. Moja 8600GT sporo się napracowała i napociła przez 2 lata wyświetlając przeróżne gry i aplikacje. Od wciągającej jak narkotyk, sieciówki Wolfenstein: Enemy Territory, aż po nowiutkie produkcje, z tragiczną optymalizacją jak np. GTA IV. W pewnym momencie po prostu nadszedł czas na zmianę grafiki ponieważ, mój "palitek" mimo iż był mocno podkręcany, przeszedł zmianę coolera, to wydajność była już mocno nie wystarczająca.
Szukałem optymalnego, niedrogiego sprzętu sporo poczytałem i byłem już zdecydowany na Radeona HD4830 od Sapphira, którego cena nowego na allegro wynosiła okolice 350zł co pół roku temu było czymś niespotykanym. Niestety z różnych względów odradzono mi kupno tego sprzętu i ostatecznie, znalazłem GeForce 9600GSO v1.1 w rekordowo niskiej cenie około 220zł (obecnie można dostać ją jeszcze taniej:)). Nie zastanawiałem się długo tylko szybko zamówiłem kartę i oczekiwałem na jej nadejście:)
PALIT 8600GT 256MB SONIC+. Najszybszy z gamy 8600GT. Zamontowałem na nim pasywne chłodzenieAC Accelero S1.
ASUS 9600GSO 384MB. Pierwsza wersja 9600GSO z 96 jednostkami shaderów i pamięcią 384MB/768MB. W pudełku znajdują się podstawowe rzeczy:
- przejściówka DVI-DSUB
- przejściówka 6pin/molex
- instrukcja
- różne papiery
- płyta CD ze sterownikami i oprogramowaniem
- karta graficzna
Karta została wykonana w procesie technologicznym 65nm. Jest oparta na rdzeniu G92 (ten sam co w 8800GT), posiada 12 ROPs oraz 96 jednostek Shaderów. Fabryczne taktowania karty to:
550MHz rdzeń
1375MHz Sharders
800MHz pamięć (efektywnie 1600MHz)
Została wyposażona w 384MB pamięci GDDR3 i szyne danych 192bit.
Porównanie obu kart na „papierze”:
9600GSO | 8600GT | |
Producent | Asus | Palit |
Nazwa kodowa rdzenia | G92 | G84 |
Producent chipsetu | nVIDIA | nVIDIA |
Typ pamięci | GDDR3 | GDDR3 |
Szyna pamięci | 192bit | 128bit |
Ilość pamięci | 384MB | 256MB |
Proces technologiczny | 65nm | 80nm |
Ilość jednostek cieniujących | 96 Shaders | 32 Shaders |
Liczba jednostek ROP | 16 | 8 |
Taktowanie rdzenia | 550MHz | 625MHz |
Taktowanie pamięci | 800MHz(1600MHz efektywnie) | 900MHz(1800MHz efektywnie) |
Wyjścia | 2x DVI, TV-Out | DVI, D-SUB, TV-Out |
Screeny obu kart z programu GPU-Z:
9600GSO bez problemu "wystartowała" w komputerze, oczywiście nie instalowałem sterowników z dołączonej do zestawu płyty, a pokusiłem się o najnowsze ze strony producenta. Z płytki zainstalowałem jedynie oprogramowanie od ASUSA, a konkretnie ASUS SMART DOCTOR oraz GAMER OSD .
Kilka słów o chłodzeniu. Cooler promowany przez Asusa pod nazwą "Glaciator" naprawdę zdaje egzamin. Karta jest chłodna (maksymalna temperatura w stresie to około 59*C), a sama praca "chłodziwa" jest bardzo cicha. Nie ma jednak możliwości regulacji obrotów co jest dla mnie nieco zaskoczeniem, ponieważ w 8600GT takie udogodnienie było, jednak w 9600GSO nie jest to potrzebne ponieważ jak już mówiłem praca chłodzenia nie skłania nas do tego działania.
Platforma testowa:
Procesor: AMD Athlon X2 4200+@2.9GHz
Cooler procesora: Cooler Master Hyper TX2
Płyta główna: ASUS M2N-SLI 570 Deluxe
Pamięć: 2x2GB 800MHz GoodRAM
Dysk Twardy: Seagate Barracuda 160GB
Zasilacz: Chieftec GPS-500AB 500W
Monitor: HP w2207h
Aplikacje do testów:
- 3DMARK06
- 3DMARK03
- Race Driver:GRID
- Enemy Territory: Quake Wars
- Assasnis’s Creed
- GTA IV
- Need For Speed: Undercover
- Call Of Duty 5: World At War
Każda gra zostanie uruchomiona w maksymalnych detalach. Jeżeli coś ulegnie zmianie zostanie to przedstawione. „3dmarki” na ustawieniach domyślnych.
TESTY WYDAJNOŚCI
Już w pierwszym teście widać, że 9600GSO jest dużo szybsze od 8600GT. Przewaga ponad 4000pkt. na korzyść młodszego modelu.
Podobnie jak w pierwszym teście przewaga 9600GSO nad 8600GT jest niepodważalna.
Niestety 8600GT nie jest przy takich ustawieniach wyświetlać płynnego obrazu. Natomiast 9600GSO radzi sobie świetnie zapewniając średnio 40fps nawet przy 1440x900 i AAx2.
Po raz kolejny 8600GT nie daje rady. Tym razem w wyższej rozdzielczości – 1680x1050 z AAx2 pokazuje średnio tylko 19fps. 9600GSO jest dużo szybszy i bez problemu gwarantuje nam sieciowe rozgrywki w maksymalnych detalach przy pełnej płynności.
W rozdzielczości 1440x900 bez AA, „assasynem” pogramy w pełnej płynności tylko na 9600GSO. Blisko uzyskania 30fps jest 8600GT. Zejście na rozdzielczość 1280x800 powinno pozwolić na osiągnięcie powyżej 30fps.
Uznawana za jedną z najgorzej zoptymalizowanych gier ostatniego czasu - GTA IV . Tutaj 9600GSO uzyskuje zaskakująco wysoki wynik – średnio 43fps. Na drugim, szarym końcu 8600GT, na której można płynnie grać na średnich detalach w rozdzielczości 1024x800.
W najnowszego NFSa, na takich ustawieniach możemy jako tako pograć na 8600GT. 9600GSO robi ponad 10klatek więcej i oferuje pełną płynność.
Świetny wynik 9600GSO, w dużej mierze to dzięki dobrze zoptymalizowanemu silnikowi Call of Duty 5, pozwala „ubijać” ponad 40fps w maksymalnych ustawieniach w rozdzielczości 1680x1050. Korzysta na tym także 8600GT, na niej także można w miarę komfortowo strzelać do przeciwników.
PODSUMOWANIE
Prezentacja i testy dobiegły końca więc czas na małe podsumowanie. Dużo nie trzeba mówić, wystarczy komentarz, że 9600GSO rozłożył na łopatki starszego brata w każdej konkurencji, nie dając mu najmniejszych szans. Ogólnie produkt ASUS GEFORCE 9600GSO jest wydajną grafiką dla osób nie chcących wydawać dużo pieniędzy na kartę graficzną. Ten produkt zapewni płynną rozgrywkę w praktycznie każdej nowej czy tym bardziej starszej grze. Polecam go do rozdzielczości 1440x900 lub 1280x1024. W takich warunkach praktycznie żadna gra tego sprzętu nie zaskoczy. Na wyższych rozdzielczościach z AA może być problem z płynnością z racji oczywistych. 384MB i szyna 192bit nieco ograniczają to cacko.
W cenie w jakiej obecnie można nabyć 9600GSO to okolice 200zł lub troszkę wyżej. W tej cenie karta nie ma absolutnie żadnego godnego rywala. Z tej racji prawdopodonie skuszę się na drugą taką do zestawu SLI i być może będzie jakieś małe porównanie:) Warto dodać że karta często jest też szybsza od droższego modelu 9600GT, ale o tym dokładniej przekonamy się nie długo, i rozwiejemy wszelkie wątpliwości:)
Komentarze
22Ode mnie 4 :P
Mój 8600 może więcej :) Może trafił mi się lepszy egzemplarz. Jest to wersja pasywna od Gigabyte plus 120mm pentagram pod radiatorem. W Assassins Creed'a gram w 1440x900 z wszystkimi bajerami po za AA i na Viście mam 36 klateczek, chociaż to może też zależeć od platformy.. w 3dMarku przy 1280x1024 6500pkt, ale to jeszcze na zegarze 765MHz, przed zmianą biosu, teraz przy 900MHz miałem 7400pkt, ale to z kolei na 1280x960 (inny monitor)
Ocenka 5 :)
Za reckę 5, chociaż screeny z GPU-Z mogły by być dużo wyraźniejsze, chociażby w png, albo jpg przy zapisie takim irfan view, z ustawianiami na 100% ;}
pozdrawiam...