AVerMedia Live Gamer Extreme - niezbędnik youtubera i streamera
Avermedia LG X to urządzenie do przechwytywania i streamowania nieskompresowanego wideo w jakości Full HD i 60 klatkach na sekundę
nagrywanie i transmisja w 1080p przy 60 klatkach na sekundę; możliwość rejestrowania nieskompresowanego materiału; prosta obsługa; współpraca z PC i konsolami; spore możliwości oprogramowania RECentral 2; opcja personalizacji strony tytułowej; dobra jakość wykonania;
Minusywysoka cena;
Firma AVerMedia znana jest ze swoich urządzeń do przechwytywania wideo, których posiada w ofercie całkiem sporo. Na naszych łamach prezentowaliśmy już testy modeli AVerMedia Live Gamer Portable, Live Gamer HD Lite, ExtremeCap U3 i Game Capture HD II.
Dziś przyglądamy się najnowszemu produktowi firmy Avermedia, czyli... tak, zgadliście - kolejnemy urządzeniu do przechwytywania i streamowania wideo, a konkretnie AVerMedia Live Gamer Extreme. W skrócie - LGX.
Avermedia LGX - dlaczego warto zwrócić na niego uwagę?
- potrafi przechwytywać nieskompresowany strumień wideo w jakości Full HD i 60 klatkach na sekundę
- zapis w formacie MP4 (H.264/AAC) przy 60 Mb/s
- wykorzystuje interfejs USB 3.0
- za jego pomocą można nagrywać obraz nie tylko z innego komputera, ale również konsoli czy smartfona (w dwóch ostatnich przypadkach pod warunkiem obejścia HDCP)
- obsługa zewnętrznych źródeł audio (np. mikrofon)
- dołączone narzędzia do streamowania rozgrywki (np. Twitch) wraz 3-miesięczną subskrybcją XSplit
- możliwość wydrukowania własnej etykiety na urządzenie
Wymagania sprzętowe
Wymagania sprzętowe Avermedii są stosunkowo wysokie. Spowodowane jest to tym, że strumień wideo jest kompresowany dopiero na komputerze. Minimalne wymagania producenta to w przypadku desktopów Core i5 4440, a zalecane to już Core i7 4770 i kartę GeForce GTX 660 (lub lepszą). W przypadku laptopów producent zaleca Core i7 4810MQ i GT 870M.
No i oczywiście USB 3.0 - obsługiwane są kontrolery Intela, Renesas, Fresco, VIA i ASMedia, z tym, że ten ostatni do obsługi 1080p przy 60 klatkach na sekundę wyłącznie na systemie Windows 8 lub nowszym.
Czym różni się wykorzystanie zewnętrznego urządzenia do przechwytywania od oprogramowania?
Rozwiązanie programowe (Fraps / Action! / GE ShadowPlay / Raptr GVR) - zalety i wady
- niewielki (lub zerowy) koszt w stosunku do urządzeń przechwytujących obraz
- możliwość nagrywania w teoretycznie dowolnej rozdzielczości
- brak możliwości nagrywania z zewnętrznych źródeł (np. z drugiego komputera czy konsoli)
- brak możliwości nagrywania poza systemem operacyjnym
- dodatkowe obciążenie procesora (lub karty graficznej przy wspomaganiu kodowania przez CUDA/OpenCL) oraz dysku
Ostatnia wada sprawia, że przykładowo nie nagramy materiału wideo z gry, w którym chcemy pokazać z jaką prędkością działa ona na danym sprzęcie - z powodu równoczesnego nagrywania, gra będzie działać wolniej. Wedle informacji firmy NVIDIA ShadowPlay może obniżać szybkość działania gry średnio około 10%. W przypadku Frapsa jest to znacznie więcej.
Rozwiązanie sprzętowe (urządzenie do przechwytywania) - zalety i wady
- możliwość nagrywania z zewnętrznych źródeł takich jak drugi komputer, konsola, tablet, czy smartfon
- przechwytywanie wideo nie ma wpływu na wydajność komputera/konsoli z której nagrywamy obraz
- możliwość streamowania rozgrywki w wysokiej jakości
- całkowicie dowolność przechwytywania nie ograniczona do systemu operacyjnego - np. możliwość nagrywania UEFI BIOS
- konieczność posiadania drugiego komputera do nagrywania (nie dotyczy takich rozwiązań jak Live Gamer Portable)
- ograniczenie przechwytywania do rozdzielczości Full HD (HDMI) - jednak z dobrze poinformowanych źródeł wiemy, że wkrótce zadebiutuje urządzenie obsługujące 4K (DisplayPort).
- wysoki koszt
Ale zaraz... czy konsole nie mają własnych mechanizmów nagrywania wideo? Tak, ale uzyskujemy wtedy materiał o niskiej jakości (1280 x 720, niski bitrate).
Na kolejnych stronach przyjrzymy się bliżej możliwościom Avermedia Live Gamer Extreme oraz sprawdzimy w praktyce możliwości tego urządzenia.