Poniżej przedstawiamy listę gier, które przetestowaliśmy i nie wykazywały one różnicy w przypadku 3 GB oraz 6 GB pamięci ponad taką, która wynika ze specifikacji układów. Mowa tutaj więc o 4 do 10% na korzyść pełnego GTX 1060. Wszystkie gry były testowane w ustawieniach ultra lub bardzo wysokich:
- Battlefield 1 (FullHD/QHD)
- Forza Horizon 3 (FullHD/QHD)
- Wiedźmin 3: Dziki Gon (FullHD/QHD)
- Doom (FullHD/QHD)
- Need For Speed (FullHD/QHD)
- Titanfall 2 (FullHD/QHD)
- Star Wars Battlefront (FullHD/QHD)
- Gears of War 4 (FullHD/QHD)
- The Division (FullHD/QHD)
Jeśli jesteście zainteresowani szczegółowymi wynikami w tych tutał to zerknijcie do naszej recenzji karty Asus GeForce GTX 1060 3 GB Dual OC.
Analiza testów
Musimy przyznać, że sytuacja nieco nas zaskoczyła liczyliśmy na zdecydowanie większą listę gier, które będą ograniczone przez 3 GB pamięci. Okazało się jednak, że w praktycznie wszystkich nowych produkcjach to nie jest problem i to nawet w przypadku zabawy, w rozdzielczości QHD. Jedynie kilka nieco starszych produkcji wykazywało istotną różnicę pomiędzy 3, a 6 GB pamięci.
Idealnie obrazuje to fakt, że alokowanie jak największej ilości tekstur w pamięci karty wcale nie musi mieć bezpośredniego przełożenia na wydajność. Bowiem o ile większość silników stara się wrzucić wszystkie lub jak najwięcej tekstur do pamięci, to w danej chwili / scenie korzysta tylko z ich części i potrafi je dynamicznie zastępować w miarę potrzeb.
Większość z testowanych przez nas tytułów (silników) potrafiła zaalokować od 3,5 od 5,5 GB pamięci w zależności od rozdzielczości i ustawień, ale w momencie gdy do dyspozycji były tylko 3 GB na karcie - nie stanowiło to żadnego problemu. Istnieje też podejrzenie, że wiele odbywa się po stronie sterowników i że Nvidia wykonała w tym kierunku kawał pracy. Szczególnie po głośnej sprawie z GTX 970 i jego 3,5 + 0,5 GB pamięci. Tego jednak nie da się zweryfikować w żaden sposób.
Wydaje się więc, że tzw. punktem granicznym jest obecnie 2 GB pamięci na karcie. W takim przypadku bowiem obserwowaliśmy mocne spadki wydajności w wielu grach, które znikały w momencie przesiadki na identyczny model z 4 GB pamięci (np. GTX 960 2/4 GB, RX 460 2/4 GB).
Tak, 3 GB pamięci na dziś wystarczy
Ostatecznie nie pozostaje nic innego jak stwierdzić iż zdecydowanie częściej od ilości pamięci w przypadku GTX 1060 3 GB będzie nas ograniczała sama wydajność układu, która jak wiadomo jest tylko minimalnie niższa niż w przypadku pełnej jednostki (GTX 1060 6 GB). Jakby na to nie spojrzeć jest to pozytywna wiadomość dla graczy z ograniczonym budżetem, wszak proste modele 3 GB GTX 1060 można już kupić za niewiele ponad 900 zł.
Komentarze
49- MSI Gaming X: 1125 vs 1199
- Asus Dual: 1089 vs 1124
Jeśli ktoś kupuję teraz kartę z zamiarem niewymieniania jej przez najbliższe 2-3 lata to chyba nie ma sensu zastanawiać się nad zaoszczędzeniem takiej kwoty, zwłaszcza że poza bezpieczniejszą pod względem przyszłości ilością VRAM dostaje też dużą szansę na wyższą wydajność w grach na nowych API.
Chociaż muszę przyznać że naprawdę najtańsze GTX 1060 3GB mają chłodzenia z którymi RX 480 nie jest sprzedawany i przez to różnica w cenie między najtańszym GTX 1060 3GB a najtańszym RX 480 jest trochę większa. I jeśli kupowanie jakiegokolwiek GTX 1060 3GB ma sens to tylko naprawdę najtańszego.
Nie kwestionuję powyższych wyników, jednak wystarczy okres gwarancyjny i sytuacja może się zmienić.
Zmieńcie przy Mirror's Edge Catalyst rozdzielczość, bo przy qhd jest 1920x1080.
a dopiero zacząłem czytać :)
Pozdrawiam
Obecnie wskakując na monitor 2560 osoba nie będziesz brał dla niego GTX 1060. Prędzej osoba mająca monitor FHD kupi GTX 1060 a jak widzimy dla tej rozdzielczości powyższy GTX powinien wystarczyć.
Szczególnie że w 2560 zbliżamy się do granicy klatkowania GTX 1060 w wersji 6GB VRAMu, więc jaki był cel tego testu? Gdzie tu komfort z rozgrywki? A może chodziło o konsolowe doświadczenie... tfdu tfu kinowe, kinowe doświadczenie z rozgrywki ;)
Było trzeba znaleźć produkcje (mody) co będą śmigały przyzwoicie w 4K z ustawieniami Ultra/Hi wtedy wszystko można byłoby udowodnić i ubić 3GB VRAMu.
Tak czy inaczej. Wypełniacz napisany.
( trzeba by było wyrównać to zegarami, testując na syntetykach nie korzystających z pamięci )
Po drugie nie ma czegoś takiego jak wystarczająco GDDR, tak samo jak nie ma wystarczająco RAM-u. Im więcej tym lepiej, nawet jeśli dziś widzimy małe różnice, to za 5-10 lat będzie już olbrzymia różnica.
Z tego co pamietam Doom też ma problemy zmaksowany. Do tego AC:S, Mirrors Edge.