Po premierze pierwszych gier wykorzystujących nowe interfejsy programowania, pojawił się problem, czym zmierzyć płynność wyświetlanej animacji i tym samym np. wzrost osiągów po zmianie API. Dotychczasowe aplikacje nie chciały współpracować, więc rozpoczęto prace nad nowymi narzędziami.
Jednym z pierwszych, powszechnie wykorzystywanych narzędzi był PresentMon, który radził sobie z wszystkimi najczęściej wykorzystywanymi API (DirectX 11, DirectX 12, OpenGL i Vulkan), a także platformą UWP (Universal Windows Platform). Dodatkowym atutem były spore możliwości aplikacji, bo na podstawie generowanych danych można było nie tylko obliczyć minimalne, średnie i maksymalne fps-y, ale też np. ilość odrzuconych klatek czy też takich niewygenerowanych w całości (funkcja ta sprawdzała się np. w wykrywaniu mikroprzycięć).
Problem jednak w tym, że PresentMon nie należał do zbyt intuicyjnych aplikacji - działał w konsoli, był aktywowany w tle, gdy dana gra została już uruchomiona, a na dodatek wymagał wskazania konkretnego procesu do monitorowania. Ponadto konieczne było wykorzystanie kolejnej aplikacji do interpretacji wygenerowanych wyników (np. FLA Calculator). Czasami też aplikacja ni stąd, ni zowąd potrafiła się „wykrzaczyć”. Mówiąc w skrócie, niby wszystko działało, ale narzędzie było toporne w obsłudze.
OCAT
Firma AMD postanowiła jednak wyjść naprzeciw entuzjastom i wraz z wprowadzeniem nowych sterowników Radeon Software Crimson ReLive Edition, udostępniła również aplikację OCAT (Open Capture and Analytics Tool). Warto jednak podkreślić, iż nie jest ona integralną częścią sterowników, a zatem działa również na sprzęcie Intel czy Nvidii. Zainteresowani mogą ją ściągnąć oddzielnie (tutaj).
OCAT to darmowe narzędzie, które bazuje na aplikacji PresentMon – można więc powiedzieć, że jest nakładką graficzną, która znacznie ułatwia korzystanie z tego narzędzia. Całość jest bardzo łatwa w obsłudze, a wszystkie najważniejsze opcje mieszczą się w małym okienku – możemy zdecydować, którym klawiszem uruchamiamy pomiar, po jakim czasie zostanie on automatycznie wyłączony (jeżeli wpiszemy 0 będzie on trwał aż do zatrzymania), a także czy monitorujemy wszystkie czy też jakąś konkretną aplikację.
Wystarczy więc, że włączymy aplikację OCAT, aktywujemy ją przyciskiem START, a następnie włączymy interesującą nas grę…
Statystyki płynności wyświetlanej animacji są wyświetlane w prawym górnym rogu
...w takiej sytuacji powinniśmy zobaczyć w prawym górnym rogu licznik klatek na sekundę (FPS) i czas generowania poszczególnych klatek (ms). Gdy włączymy/wyłączymy pomiar, aplikacja poinformuje nas stosownym komunikatem na ekranie.
Pliki wynikowe (CSV) są przechowywane w folderze „C:\Users\[nazwa_użytkownika]\Documents\OCAT\Recordings”. Niestety OCAT nie zawiera narzędzia do interpretowania wyników, więc konieczne jest tutaj wykorzystanie dodatkowej aplikacji (np. wspomnianego już przez nas FLA Calculator).