Początki nowych interfejsów nie były kolorowe i jeszcze niedawno tytuły wykorzystujące ich potencjał mogliśmy wymienić na palcach jednej ręki. Całe szczęście sytuacja ta zaczyna się zmieniać. Ba! Nabiera coraz większego rozpędu, bo praktycznie z miesiąca na miesiąc na rynku pojawiają się kolejne produkcje obsługujące nowe API – czy to w wydaniu premierowym czy też po wprowadzeniu odpowiedniej poprawki. Prognozuje się, że do końca 2017 roku na rynku powinno zostać wydanych ponad 50 tytułów (i to licząc tylko te zgodne z DirectX 12).
Nasze testy pokazują, że nawet użytkownicy starszych konfiguracji mogą wiele zyskać na przesiadce na nowe API. Procesory AMD FX są obecne na rynku już od 5 lat i jakkolwiek do dziś oferują niezłą wydajność w półprofesjonalnych, wielowątkowych zastosowaniach, tak w grach ich możliwości były mocno ograniczone przez API, które wciąż pomimo rozmaitych zabiegów, polegało w głównej mierze na wydajności pojedynczego rdzenia.
Wraz z wkroczeniem na rynek interfejsów DirectX 12 i Vulkan sytuacja się zmienia, bo gry wreszcie zaczynają wchodzić w erę prawdziwej wielowątkowości (czemu to tyle trwało?) i jak się okazuje w zdecydowanej większości wypadków połączenie procesora FX-8350 i karty Radeon RX 480 pozwala na zupełnie płynną grę w rozdzielczości 1080p bez spowolnień i zacięć. W zależności od tytułu możemy liczyć na wzrost płynności od 7% do nawet 98%.
Gra | Stare API (średnie fps) | Nowe API (średnie fps) | Różnica |
Ashes of the Singularity | 31 fps | 41 fps | 32% |
Hitman | 57 fps | 74 fps | 30% |
Rise of the Tomb Raider | 41 fps | 54 fps | 32% |
DOOM | 66 fps | 131 fps | 98% |
Battlefield 1 | 74 fps | 81 fps | 9% |
Tom Clancy's The Division | 59 fps | 63 fps | 7% |
Sid Meier's Civilization VI | 33 fps | 52 fps | 58% |
Jakie z tego wnioski? Tytułów obsługujących DX12/Vulkan tylko w tym roku pojawiło się 15, więc jeśli ten trend się utrzyma (a wszystko na to wskazuje), to użytkownicy procesorów AMD FX powinni się móc jeszcze długo cieszyć dobrą wydajnością w grach.
Dzięki DirectX 12 i Vulkan gry zaczynają wchodzić w erę prawdziwej wielowątkowości
Z drugiej strony warto pamiętać, że nowe interfejsy największy potencjał pokazują w przypadku komputerów z wielowątkowymi procesorami i kartami graficznymi AMD – to właśnie ten sprzęt był najbardziej ograniczany w starych API, a w nowych najbardziej rozwija skrzydła. W innych konfiguracjach zastosowanie DirectX 12 i Vulkana może przynieść mniejszy wzrost osiągów.
Komentarze
70Mam GTX 1070 i w DX11 pięknie mi Battlefield1 chodzi, a jak przełączę na DX12 (zachowując te same ustawienia grafiki) to mam zjazd o jakieś 30% z wydajnością.
Mam nadzieję że moderator NOWAJ zbanuje dożywotnio autora artykułu:) Tak jak to robi ze wszystkimi którzy twierdzą że na FX-ach da się jednak grać:)
Zyskali by na tym użytkownicy, producenci i linuks.
Oczywiście monopolista microsoft robi co może, by utrzymać monopol...
http://www.geforce.co.uk/hardware/technology/dx12/supported-gpus
Ze do gier i3 lub pentium starczy na lata no i się zapytam jak tam dwa silne rdzenie? :)
I przede wszystkim DUŻE brawa dla autora artykułu
Jak się okazuje nie do końca sprzęt AMD był winien takiej ,a nie innej wydajności,tylko oprogramowanie-coś co duże portale zagraniczne już od dłuższego czasu sygnalizowały..:)
pozdro
Dopiero Directx 13 albo 14, bo Microsoft może liczbę 13 nie wykorzystać ze względu na pechowość, będzie przełomowym bo nie tylko wpłynie na lepsza wydajność ale i na znacznie lepszą oprawę graficzną wprowadzając nowe shadery, których Directx 12 nie wprowadził!!!
wydajność niskopoziomowych API : DX12 i Vulkan było warto czekać . A ja czekałem na to kiedy to nastąpi i doczekałem się tego :-).
Ahhh nie mogę się doczekać gier pod Vulkan i DX12 ile można czekać ile mówcie .
to już nowego kompa będę posiadał :-) .
Vulkan pokazuje potencjał, przy właściwej implementacji to api potrafi pokazać pazur. Szkoda tylko że póki co implementacja była robiona na szybko i efekty są jakie są. Jedyny wyjątek stanowi Doom.