Platforma testowa, materiały dźwiękowe
W czasie testu dźwięk odtwarzany był z:
- Samsung Galaxy Alpha (wyjście słuchawkowe oraz Bluetooth)
- Nokia Lumia 1520 (wyjście słuchawkowe oraz Bluetooth)
- Asus Xonar D2X (PC, analogowe wyjście mini jack 3,5 mm)
- MSI GT60-0NC (laptop, wyjście słuchawkowe)
- Apple iPod Classic 160 GB + wzmacniacz słuchawkowy FiiO E5
Na Androidzie 4.4 posługiwałem się odtwarzaczem Poweramp (bez włączonej korekcji dźwięku). Na PC i laptopie działał Windows 8.1 z programem foobar2000 1.3.3 (bez dodatkowych efektów) oraz AIMP 3.6 beta 3. W iPodzie Classic 160 GB korektor był zupełnie płaski. Wzmacniacz słuchawkowy FiiO E5 podłączony był do złącza cyfrowego w iPodzie (dokujące) oraz miał wyłączone podbicie basu.
Lista odtwarzanych utworów:
- Subwave & Enei – Rainbows
- Subwave – Senses
- Subwave – Tonal
- Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil - Cloud Atlas Opening Title
- Faith No More – Evidence
- Faith No More – Falling To Pieces
- JENI - Stay (RIH-MIX)
- Recoil - Allelujah (2010 Digital Remaster)
- Peter Gabriel – A Different Drum
- Hurts - Silver Lining
- Hurts – Blood, Tears & Gold
- Rammstein – Du Riechst So Gut
- Sirah – Up & Down
- Alina Ratkowska - Bach: Goldberg Var. ns, BWV 988 - Var. 1
- Steve Strauss – Mr. Bones
- IllSkillz – Supa Heavy Tune!
- Jamiroquai – Deeper Underground
- Jamiroquai – Too Young To Die
- Pendulum feat. Liam Howlett – Immunize
- Pendulum – Self vs Self
- The Doors – Break On Through (To The Other Side)
- The Doors – Riders On The Storm
- Juno Reactor – God Is God (Rock of Sion Mix)
- Juno Reactor – Conga Fury (Animatrix Edit)
- Michael Jackson – The Way You Make Me Feel
- Commix – Life We Live
- Commix - Justified
- Led Zeppelin – Stairway To Heaven
- dBridge – Creatures Of Habit
Muzyka pochodziła z nośników SACD, CD oraz plików skompresowanych bezstratnie (FLAC, ALAC) lub zupełnie nieskompresowanych (WAVE). Pamiętać trzeba jednak o tym, że sygnał transmitowany przez Bluetooth jest kompresowany stratnie.
Jakość dźwięku
Głośniki Edifier C2X z założenia mają być uniwersalne. Niezależnie od tego czy puszczamy na nich jazz, muzykę klasyczną, dance, czy rocka mają grać dobrze. Czy tak jest w rzeczywistości? Moim zdaniem w przedziale cenowym do 350-400 zł opisywany zestaw 2.1 spisuje się bardzo poprawnie. Oczywiście głośniki 2.1 można kupić nawet za „stówkę”, ale zdecydowana większość z nich (a najprawdopodobniej wszystkie) nie będą oferowały tak dobrej czystości i mocy dźwięku jak C2X.
Spośród wymienionych wyżej utworów najlepiej brzmiały: Jamiroquai – Too Young To Die, Faith No More – Evidence, Michael Jackson – The Way You Make Me Feel, JENI - Stay (RIH-MIX), Steve Strauss – Mr. Bones, a nawet Bach: Goldberg Var. ns, BWV 988 - Var. 1 wykonywany na klawesynie przez Alinę Ratkowską. Im czystsza muzyka i bardziej odseparowane dźwięki tym Edifiery radzą sobie lepiej. Najlepiej czują się w elektronice, a najgorzej (moim zdaniem) w metalu.
Tony niskie docenić można od połowy głośności wzwyż. Moim zdaniem gdy głośniki grają cicho dźwięk jest dość czysty, ale basu z pewnością nie opisałbym jako miękkiego i wyraźnie obecnego w odtwarzanej muzyce. Jest raczej dość kartonowy i płaski. W skali głośności od 0, do 50 dopiero około „trzydziestki” bas zaczyna być dynamiczny i mięsisty.
Nie powinniśmy liczyć na to, że subwoofer będzie schodził wyjątkowo nisko. Owszem przyjemnych dla ucha wibracji nie powinno zabraknąć jeśli ustawimy obudowę na podłodze blisko rogu pomieszczenia, ale moc i charakterystyka pracy przetwornika nie mają szans dotrzeć do poziomu modelu Edifier S760D.
Regulacja tonów niskich odbywa się w zakresie od -9 do +9. Warto jednak wyróżnić to, że nawet przy basie rozkręconym na +7 nie ma on tendencji do zniekształcania się przy wysokiej głośności. Ten efekt pojawia się dopiero przy poziomie 8-9 i głośności zbliżonej do maksymalnej (może z wyjątkiem kilku, wybitnie basowych utworów).
Na szczęście nie dotyczy to tonów średnich i wysokich. One spisują się dobrze już od głośności ustawionej na ok. 18. Regulacja odbywa się w zakresie od -7 do +7. Nawet przy maksymalnym podbiciu soprany nie są zbyt ostre, nie kłują w uszy, nie są szorstkie, ani nie iskrzą. Przetworniki użyte w kolumienkach satelitarnych być może nie są najwyższej klasy, ale w tej cenie trudno tego oczekiwać. Sytuacja i tak wygląda nieźle.