Seria Forza Motorsport w końcu zadebiutowała na PC. Sprawdzamy, jakie karty graficzne podołały wyzwaniu w tej jakże interesującej produkcji.
Jeszcze w 2014 roku kiedy to Microsoft pierwszy raz pokazywał wstępną wersję bibliotek DirectX 12 mieliśmy okazję zobaczyć demo technologiczne oparte na silniku ForzaTech. Ostatecznie w nieco rozbudowanej formie trafiło ono kilka dni temu do sklepu Windows w postaci tytułu Forza Motorsport 6: Apex. Oczywiście jako jedna z produkcji promujących (i wymagających) Windows 10 / DirectX 12.
Nie bez powodu piszemy tutaj o demie technologicznym bowiem Apex w rzeczywistości to nic innego jak mocno okrojona z zawartości Forza 6. Do naszej dyspozycji oddano 63 samochody oraz 20 torów (6 lokacji, każda ma kilka wariacji). Niestety zabrakło tutaj trybu multiplayer. A na dodatek gra w obecnej formie nie wspiera kierownic, choć zapowiedziano takowe w niedalekiej przyszłości.
Grę napędza wspomniany silnik ForzaTech, który według autorów został stworzony, aby wykorzystać możliwości jakie daje DirectX 12. I po przeprowadzeniu testów jesteśmy skłonni w dużej mierze z tym stwierdzeniem się zgodzić. Nie chodzi nam tutaj o aspekt wizualny, bowiem ten stoi "tylko" na przyzwoitym poziomie, ale o szereg ciekawych rozwiązań, które funkcjonują bardzo sprawnie.
Mowa tutaj choćby o dynamicznej metodzie zmieniania poziomu detali w trakcie rozgrywki, aby utrzymać określoną ilość klatek na sekundę (można ustawić dwa stałe pułapy - 30 i 60 kl/s jak i jeden zmienny). Dodatkowo twórcy udostępnili całkiem szerokie spektrum opcji do ręcznej konfiguracji. Lekki powiew świeżości po relatywnie biednym pod tym względem Quantum Break.
Wymagania sprzętowe
Pierwszy raz od bardzo długiego czasu spotkaliśmy się z sytuacją kiedy to specyfikacje podane przez producenta gry pokrywały się z rzeczywistością. Przynajmniej w dużej mierze. Mowa tutaj o zalecanych kartach graficznych oraz ilości pamięci RAM. Ta ostatnia stanowi twardą barierę. Bez 16 GB pamięci nie jest możliwe włączenie ustawień ultra w rozdzielczości 4K.
Minimalne wymagania:
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i3-4170
- RAM: 8 GB
- karta graficzna: NVIDIA GTX 740 lub AMD Radeon R7 250X (2 GB)
- wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB
- DirectX: DirectX 12
Zalecane wymagania:
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i7-3820
- RAM: 12 GB
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 970 lub AMD Radeon R9 290X
- wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB
- DirectX: DirectX 12
Zalecane wymagania do gry w rozdzielczości 4K:
- OS: Windows 10
- procesor: Intel Core i7-6700K
- RAM: 16 GB
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 980 Ti lub AMD Radeon R9 Fury X
- wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB (zalecany dysk SSD)
- DirectX: DirectX 12
Założenia testowe
Forza Motorsport 6: Apex to kolejna gra udostępniona w ramach uniwersalnej platformy do gier Microsoftu. Niesie to za sobą szereg ograniczeń, o których szerzej pisaliśmy przy okazji testów wydajności Quantum Break. Najistotniejszym jest fakt wymuszenia synchronizacji pionowej, przez co maksymalną ilość kl/s do pewnego stopnia ogranicza... monitor.
W przypadku tego tytułu sytuacja jest jednak w tej kwestii nieco mniej oczywista. Użycie 144 Hz monitora pozwala na uzyskanie maksymalnie jedynie 72 klatek na sekundę w nowej Forzy. Wygląda więc na to, że w przypadku monitora o większej częstotliwości odświeżania niż 60 Hz ilośc kl/s zablokowana jest w tej relacji 2 do 1.
Testy przeprowadziliśmy na torze Circuit De Spa w trakcie solidnej ulewy, kamera została ustawiona za samochodem. Pomiary polegały na przejechaniu jednego okrążenia i dla każdej karty były wykonane pięciokrotnie. Skrajne wyniki odrzuciliśmy, a z pozostałych wyciągnęliśmy średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.