Chociaż premiera nvidia geforce 8800GT nastąpiła 27 października 2007, to jednak nawet teraz, w 2009 roku karta sprawuje się conajmniej dobrze- jak na swój wiek i wymagania dzisiejszych gier. Niewątpliwie seria kart 8800GT jest serią bardzo udaną, na rynek zostały wprowadzone liczne modele tej karty, dzisiaj mam okazję zaprezentować Geforce 8800GT 512 firmy Galaxy. Zapraszam do testu!
Uwagę przyciąga dosyć dużych rozmiarów chłodzenie firmy Cooler Master, jest to wiatrak oraz jedna rurka miedziana heat pipe połaczona z radiatorem. Chłodzona jest również sekcja zasilania karty. Do rozwiązań nietypowych należy zamontowanie na karcie dwóch wejśc zasilających 6-pin, dodatkowe wejście jest zamontowane w celu uzyskania większej stabilności przy podkręcaniu karty. Drugim ciekawym rozwiązaniem jest zworka zwiększająca napięcie rdzenia oraz pamieci ram do 1.32V (standardowo 1.22V). Karta posiada dwa wyjścia DVI oraz wyjście TV out. Pełna specyfikacja poniżej.
- Rdzeń: G92
- Ilość jednostek cieniujących (SP): 112
- Texture Address / Filtering - TMU: 56 / 56
- Ilość ROP: 16
- Taktowanie rdzenia: 600MHz
- Taktowanie jednostek cieniujących(Shader Clock): 1.5GHz
- Taktowanie pamięci: 1.8GHz GDDR3
- Magistrala pamięci: 256bit (64bit x 4)
- Przepustowość pamięci: 57.6GB/s
- lość pamięci: 512MB
- Ilość tranzystorów: 754mln
- Proces technologiczny: 65nm TSMC
- Powierzchnia rdzenia: 334 mm²
- Maksymalny pobór mocy: 105W
- Długość karty: 23cm
No tak, teorię mamy za sobą, jednak jak ta karta sprawuje sie w praktyce?:)
Zestaw testowy:
- Procesor - Intel Core 2 Duo E6400 2.13Ghz @ 3.2Ghz
- Pamięć RAM - 2GB Kingston DDR2 800Mhz CL5 @ 960Mhz CL5
- Płyta główna - Foxconn P35A-S
- Zasilacz - Ever Silver 480W
- Monitor - Iiyama ProLite E2201W 1680x1050
System operacyjny:
- Windows Vista Ultimate x64 PL
Sterowniki:
- 182.08_geforce_winvista_64bit_international_whql
Wszystkie testy polegały na przejściu/przejechaniu z punktu A do punktu B, testy były powtarzane w celu uzyskania jak najbardziej prawidłowych wyników.
A więc do dzieła :) Na pierwszy ogień pójdzie 3dmark 2006, ustawienia DEF.
No cóż, prawie 12 000 pkt w 3dmarku 2006 to naprawdę dobry wynik jak na kartę z 2007 roku :) SM2.0 Score - 5372, HDR/SM3.0 Score - 5087. Czas na Call Of Duty 4, wszystkie ustawienia MAX, AA - x4
Jak widać na powyższym wykresie, gra w Call of Duty 4 z ustawieniem maksymalnych detali w rozdzielczości 1680x1050 nie sprawia karcie żadnego problemu, rozgrywka jest jak najbardziej płynna. Sprawdźmy czy sytuacja ulegnie zmienie w Race Driver GRiD. Ustawienia MAX, AA - x8
Race Driver GRiD również nie stanowi żadnego problemu, gra ani na chwilę nie zwolniła, a przy tego typu rozgrywkach potrzebna jest duża ilość FPS. Kolejny test zostanie przeprowadzony w grze Need For Speed Undercover. Ustawienia MAX, AA - x6
Tutaj ilość FPS w 1680x1050 zmniejszyła się w porównaniu z Race Driver GRiD, jednak nadal nie jest to problemem, ponieważ gra działa bardzo płynnie nie przycinając się nawet w najbardziej wymagających momentach. Czas na bardziej wymagające gry :) World In Conflict. Ustawienia MAX, AA - x4
No niestety, karta nie pozwala na płynną rozgrywkę na maksymalnych detalach w rozdzielczości 1680x1050. Czy sytuacja zmieni się drametialnie w Crysis Warhead? Zobaczmy. Ustawienia MAX, AA - 0
W Crysis Warhead jeszcze większe zwolnienie tempa gry, rozgrywka a taką ilościa klatek na sekundę jest wprost niemożliwa, wszystko wygląda jak spowolniony film, i mimo pieknych detali, nie sądzę aby ktokolwiek mógł grać z taką prędkościa w tą grę.
Podsumowanie:
Karta Galaxy Geforce 8800GT 512 z chłodzeniem Cooler Master to produkcja bardzo udana, patrząc na testy należy pamiętać o tym, że jest to już stara karta, mimo to nadal w większości najnowszych gier pozwala na płynną rozgrywke w nawet najwyższych detalach. Dodatkowo karta jest naprawdę bardzo cicha, nie buczy w obudowie nawet przy najwyższych obrotach wiatraka.
Główne funkcje karty:
Technologia NVIDIA SLI®: Umożliwiając jednoczesne współdziałanie dwóch kart graficznych pozwala na zwiększenie wydajności do dwóch razy w stosunku do pojedynczego procesora graficznego, zapewniając niezwykłe wrażenia w grach. SLI to doskonała opcja dla wydajnych kart PCI Express®, zwiększająca wydajność najnowszych gier dla komputerów PC.
NVIDIA PhysX™-Ready: Procesor graficzny GeForce obsługuje technologię NVIDIA PhysX, umożliwiając przetwarzanie w grach danych fizycznych, co sprawia, że rozgrywka z GeForce jest bardziej dynamiczna i realistyczna.
Technologia NVIDIA HybridPower™: Automatycznie przełącza się z karty GeForce GTX 260 na procesor graficzny GeForce dla płyt głównych w czasie uruchamiania aplikacji, które nie korzystają intensywnie z karty graficznej, zapewniając w ten sposób cichą pracę komputera.
Technologia NVIDIA CUDA™: Technologia CUDA uwalnia moc rdzeni przetwarzających procesora graficznego, aby przyspieszyć działanie najbardziej wymagających obliczeniowo zadań – takich jak transkodowanie wideo – zapewniając do 7x wyższą wydajność w stosunku do tradycyjnych procesorów głównych.
Technologia NVIDIA PureVideo® HD: połączenie akceleracji procesu dekodowania wideo high-definition oraz przetwarzania obrazu, które oferuje bezprecedensową klarowność obrazu, płynność odtwarzania wideo, wierne kolory oraz precyzyjne skalowanie obrazu wideo i filmów.
PLUSY:
- wydajność
- cisza
- dosyć niski pobór energii
MINUSY:
- Testując kartę z 2007 roku w najnowszych grach można doszukać się wielu minusów, jednak mimo tego nie dostrzegam minusów tej karty, jak na swój wiek sprawuje się bardzo dobrze i nie ma co narzekać :)
Komentarze
20W GTA IV po usunięciu limitu pamięci gra w rozdzielczości 1280x720, tekstury Low, rendering High śmiga sobie w ~27 FPS-ach, niestety ustawienie wyżeszj rozdzielczości powoduje brak większości tekstur ;f
W Crysisa dało się grać, tylko fakt, że bez AA, w niższej rozdziałce, z niektórymi efektami na medium...
Assassin's Creed w 1680x1050, wszytsko max od 19-50 FPS (zależy od miejsca i ilości osób w okolicy).
Call of Duty 4 podobnie, mniej FPSów, ale bardzo płynnie, gorzej było w kolejnej odsłonie CoD-a, tutaj już musiałem zmniejszyć jakość tekstur.
W 3D Marku '06 wycisnąłęm 6559 punktów po podkręceniu do 700/1540 na Intel Core 2 Duo E6750 2.66Ghz @ 3.0Ghz, 2GB RAM 600Mhz i płycie głownej Gigabyte GA-P35C-S3, w rozdzielczości 1280x1024 (system WinXP Pro), jak więc uzyskałeś aż tak wysoki wynik na tej karcie? Dodatkowe 256 Mega nie daje przecież takiego kopa, a sprzęt mamy niemal identyczny...
Masło maślane ... niewidomy ?
Ale poza tym reszta w pożądku.
Kartę sam posiadałem i muszę przyznać, że jest to NAJLEPSZY 8800GT na rynku, cisza, dobra podkręcalność, stabilna praca. Nic ekstremalnego, ale jak znalazł jeśli potrzebujemy karty do używania a nie bicia rekordów.
Karta bardzo dobra (sam taka posiadam - mój znajomy również). Musze powiedzieć, że w obudowie karta jest niesłyszalna. Gram w Empire Total War w 1280x1024 przy high detalach z AAx4 (Athlon 4800+ @ 2500 MHz, 2 GB RAM) i na chwile obecną nie widziałem jeszcze, żeby gra chociaż raz klatkowała (a w zasadzie gram w nią dobre "2 tygodnie"). Produkt jak na swój wiek bardzo dobry i udany.
Oby więcej takich recenzji.
Ale artykuł spoko, więcej takich ;D
"Dodam już na początku, że celowo nie zrobiłem testów podkręcania i pomiaru temperatury, ponieważ chwilowo mam problem z chłodzeniem tej karty" Czy problem polega na dosyć wysokiej temperaturze? np 60 stopni pod windą? Jeśli tak to daj znać to pogadamy i Ci pomogę:) Też tak miałem. Aktualnie mam porobione vmody na wszystkim więc jak byłbyś chętny to także pomogę:) Pozdrawiam
http://images38.fotosik.pl/99/b4516b3fea5781f3.jpg
Akurat jestem posiadaczem tej karty i powiem że jest świetna, pozawala płynnie grać w wiedźmina 2 na wysokich ustawieniach (1024x768 i brak uberpróbkowania) reszta natomiast jest włączona i powiem, że niema jakiejkolwiek ścinki.
@up
Co do podkręcania, nie radzę bo karta w trakcie grania grzeje się do prawie 100C więc jakiekolwiek podnoszenie taktowań moze ją unicestwić ;D
Trzeba także przyznać galaxy 8800gt jest kartą wydajną to dodatkowo bardzo wytrzymałą (moja ma już 4 lata a komputer chodzi praktycznie nonstoper 7 dni w tygodniu, odpoczywa w nocy i w trakcie mojego pobytu w szkole)