miniRecenzja wyróżniona! |
Poszukując zamiennika dla karty graficznej ASUS Radeon HD6670 1GB GDDR5 wybrałem się na zakupy. Wracając niosłem ze sobą produkt Gigabyte'a – GeForca GTX 550 Ti. Został on wyposażony w procesor graficzny GF116 ( następce świetnie sprzedającej się serii ze starszą wersją procesora GF106)o taktowaniu 970 Mhz (!) podkręconeg przez producenta o 70 Mhz więcej niż w modelach referencyjnych ( standardowo 900 Mhz ). Oprócz tego dostajemy także 1GB pamięci GDDR5 o 192 bitowej szynie pamięci. Produkt jest bezpośrednim konkurentem członka z rodziny Radeon'ów od AMD – modelu 6790. Czy produkt Gigabyte'a jest wart swojej ceny ? Czy jego wydajność jest odpowiednia dla poziomu dzisiejszych produkcji, a może warto zajrzeć do konkurencji? Na te i kilka innych pytań postaram się odpowiedzieć w tej minirecenzji.
- Opakowanie i wyposażenie
- Na zewnątrz
- Technologia Ultra Durable VGA
- Chłodzenie, temperatura oraz hałas
- Konfiguracja testowa i wymagania
- Gigabyte GeForce GTX 550 Ti vs AMD Radeon HD 6790
- Wydajność w benchmarkach i grach
- Zastosowane technologie
- Podsumowanie
Opakowania kart od Gigabyt'a zdobi cybernetyczne oko.
Producent już na samym początku informuje oglądającego iż ma on styczność z produktem pewnej klasy. Na opakowaniu znajdują się m.in. informacje o tym z jakich komponentów została wykonana karta ( technologia Ultra Durable VGA, o której więcej w dalszej części receznji ) oraz o tym, że producent fabrycznie podkręcił kartę. Widnieją także znaki o technologiach zawartych przez producenta układu graficznego m.in. 3D VISION READY, GeForce with CUDA, SLI READY oraz PhysX. Karta wspiera bibliotekę DirectX w wersji 11.
Wewnątrz otrzymujemy oprócz samego produktu instrukcję ukazującą szybką instalację karty wewnątrz komputera, kartę gwarancyjną, płytę ze sterownikami oraz przejściówkę miniHDMI do HDMI i DVI do D-sub. Jako, że karta wymaga dodatkowego zasilania przez wtyczkę 6 pin producent również tak ową dostarczył.
Po samym wyjęciu karty z pudełka najbardziej w oczy rzuca sie ogromny wentylator (o przekatnej 10 cm), który sprawia iż karta jest chłodna nawet w ekstrymalnych sytuacjach (więcej na temat chłodzenia w dalszej częsci artykułu). Płytka drukowana nie należy do gigantów i powinna zmieścić się w przeciętnej obudowie (sama płytka 208 mm, cała karta 211 mm).
Produkt Gigabyta wymaga podłączenia większej ilości energii po przez gniazdo 6 pin.
Na śledziu zostały umiejscowione trzy wyjścia: 2xDVI oraz jedno miniHDMI oraz jedno krawędziowe gnaizdo SLI dla możliowści podpięcia jeszcze jednej lub podobnej karty (jednak z tym samym procesorem graficznym). Niestety, producent nie dołącza mostka SLI wraz z produktem.
Parametry karty
- taktowanie rdzenia graficznego 970 Mhz
- procesor graficzny posiada 192 procesory strumieniowe, 24 jednostki rasteryzujące i 32 jednostki teksturujące
- 1GB pamięci RAM GDDR5 pracującej z częstotliwością 1050 Mhz na 192-bitowej szynie pamięci
Nieraz już wymieniana technologia producenta znalazła zastosowanie w prezentowanym produkcie. Charakteryzuje się ona najwyższej jakości komponentami użytymi do produkcji produktu (wraz z czym idzie wyższą ich żywotnością), większym potencjałem do overlocking'u oraz niższą temperaturą i stratami energii.
Chłodzenie, temperatury oraz hałas
Wcześniej wspomniany wentyaltor zamontowany na karcie spełnia swoje zadanie w 100 procentach, a przy tym zachowuje wysoki stopień kultury pracy (mam odnośńik względem starszej karty - ASUS Radeon HD 6670, skok w poziomie ciszy jest bardzo zauważalny).
Przy otwartym pulpicie i niezmienianym ustawieniu prędkości obrotów wentylatora na 45% tempertura rdzenia wynosiła 36-38 stopni Celsiusza, a taktowanie jest redukowane do 200 Mhz dla procesora i 210 Mhz dla pamięci. Po ok. 30 min. rozgrywce w Crysis 2 na wysokich detalach procesor graficzny nagrzał się do 62 stopni przy 58% prędkości wentylatora.
Konstrukcja schładzacza została "wykastrowana" z jakichkolwiek rurek odprowadzających ciepło, został tam zamontowany jedynie jednobryłowy, aluminiowy radiator z miedzianym rdzeniem.
Procesor: | AMD Phenom II X4 840 3,2 Ghz |
Płyta główna: | ASUS M5A78L/USB3 |
Pamięć RAM: | Kingstone HyperX 1X4 GB 1600 Mhz |
Zasilacz : | HEDY EU 400 W |
System i sterowniki: | Windows 7 Home Premium SP1 64-bit, sterowniki w wersji 285.62 |
Przepraszam. Nie przeprowadzę podkręcania karty, ponieważ mam za słaby zasilacz.
| |||||||||||||
Gigabyte GeForce GTX 550 Ti vs AMD Radeon HD 6790
Odpowiednikiem cenowym ze stajni AMD dla modelu GTX 550 Ti jest model 6790. W prezentowanej poniżej tabelce przedstawione są parametry obu kart.
Karta | Gigabyte Geforce GTX 550 Ti | AMD Radeon HD 6790 |
Taktowanie | 970 Mhz | 840 Mhz |
Pamięć | 1 GB 192bit-GDDR5 | 1 GB 256bit-GDDR5 |
DirectX | 11 | 11 |
Jednostki ROP | 24 | 16 |
Jednostki TMU | 32 | 40 |
Cena | ok. 550 zł | ok. 500 zł |
Wydajność w bechmarkach i grach
Poniżej prezentuje wyniki karty w różnych benchmarkach i grach. Tam, gdzie było to możliwe testy odbywały się w rozdzielczości 1440 x 900px.
3D Mark 11
Rozdzielczość: 1280 x 720 Tryb: Performace, wynik ogólny CPU + GPU.
Lost Planet 2 Benchmark
Choć benchmark ma już ok. 2 lat nadal oferuje świetne możliowści wykorzystania testowanej karty. Skonfigurowanie takich parametrów jak efekt antyaliasing'u, jakość tekstur, cieni i efektów daje spory zakres wyboru obciążenia karty. Testy odbywały się przy wykorzystaniu dwóch wersji biblioteki DirectX: 9 oraz 11, przy czym przy DirectX 11 karta była poddana trzem stopnią intensywności najnowszej bibloteki. Efekt antyaliasing'u był ustawiony na 4X, a jakość tekstur i innych efektów na najwyższych dostępnych ustawieniach. Benchmark odbywały się w dwóch testach wydajnościowych: A oraz B, które różniły się ilością efektów, czyli wybuchów, świateł i animacji postaci oraz długością trwania.
3D Mark Vantage
Rozdzielczość:1280 x 1024
Tryb: performace, wynik ogólny cpu+gpu
Heaven Benchmark v2.1
Benchmark świetnie ukazujący efekt tesalacji, który dochodzi wraz z DirectX11. Testy odbywały się przy wykorzystaniu trzech bibliotek DX: 9, 10 oraz 11. Ustawienia w każdym z nich były jednakowe. Tesalacja : normal, shaders : high, anisotropy : 4, aniti-aliasing : 4X.
Po lewej stronie benchmark wykonany w DirectX 10, a po prawej w DirectX 11.
Crysis 2
Gra, która była pretendentem do miana najładniejszej gry roku. Trudno się z tym nie zgodzić. Potrafi ona wprawić w zadyszkę nawet najwydajniejsze akceleratory grafiki, a producent testowanego dzisiaj układu graficznego reklamował swój produkt, jakoby był gotowy na Crysis 2. Testy odbywały się w dwóch trybach graficznych, na najwyższych i najniższych ustawieniach grafiki, przy włączonej biblotece DirectX 11.
Karta według mnie radzi sobie całkiem nieźle jak na swój pułap cenowy. Prawie 35 klatek na sekunde przy włączonych wszystkich "wodotryskach" i "bajerach" jest świetnym rezultatem, umożliwiającym płynną zabawę przy pięknej grafice.
Battlefield 3
Tego tytułu nie trzeba przedstawiać. Pretendent do gry roku 2011 pod względem grywalności i grafiki. Oferując nowoczesny i dobrze zoptymalizowany silnik graficzny Frostbite 2 daje bardzo dobre efekty przy kartach graficznych nawet ze średniej półki cenowej.
Producent układu graficznego stworzył także tabelę ilustrującą wydajność poszczególnych kart graficznych w tej o to produkcji.
Tom Clancy's H.A.W.X 2 Benchmark
Nvidia zawsze była znana z jej nowatorskich rozwiazań w procesorach GPU. Będąc liderem w ich rozwoju, procesory graficzne z serii 500 zostały odmłodzone przez zaimplementowanie nowych technologii i rozwiązań. A o to kilka z nich:
Nvidia 3D Vision Ready
Technologia pozwalająca odtwarzać film, zdjęcia, gry w 3 wymiarach. Producent na rynek wprowadził kilka wariantów oglądania tych materiałów ( mam na myśli typy okularów np. okulary Discover lub w pełni wykorzystujące potencjał technologii okulary 3D Vision 2 - w wersji przewodowej lub z nadajnikiem podczerwieni). Cała zagadka tkwi w sterownikach i aby móc korzystać z dobrodziejstw 3 wymiaru potrzebujemy przede wszystkim okularów anaglifowych, czyli takich jakie mozna spotkać w kazdym współczesnym kinie, i odpowiednich sterowników. Efekt - zniewalający. Producent zadbał o to abyśmy się szybko tym nie znudzili i dlatego przyszykował godną pochwały kolekcję gier, które umożliwiają rozgrywkę w 3D. Obecnie tytułów, które są przystosowane do takiej rozgrywki jest już przeszło 500 i nadal dochodzą kolejne. Gry są oznakowane w jaki sposób obsługują tryb 3D i może się on wachać od doskonała do nie zalecana.
Opisywana tutaj technologia jest zalążkiem innej - Nvidia 3D Vision Surround - , która niestety nie została wprowadzona do tego produktu. Więcej o niej znajdziecie na m.in. Benchmark.pl oraz stronie Nvidii.
Nvidia PhysX
Technologia NVIDIA® PhysX® dodaje nowy element realizmu niespotykanego nigdy wcześniej w grach. Dzięki układowi GPU NVIDIA® GeForce® w swoim komputerze PC, doświadczysz dynamicznych efektów PhysX®, takich jak piekielne eksplozje, reagujące na przebieg gry szczątki, realistyczna woda i postacie wyglądające jak żywe.
Tak opisuje swoją technologię producent na stronie i trudno się z tym nie zgodzić. Karta GeForce GTX 550 Ti daje sobie radę z PhysX i DirectX 11 czego efektem jest obraz bardziej realistyczny i tak go nazwę "plastyczny", czyli gracz może ingerować w środowisko gry. Cząsteczki odpowiadające za zniszczenia są wręcz ( nie chcę zabrzmieć fanboy'owsko) fenomenalne! Gier wykorzystujących tą technologię jest coraz więcej, a takie tytuły jak Mafia II (film ilustrujący PhysX), Batman: Arkham Asylum oraz City zostały wypromowane właśnie dzięki niej, ponieważ w pełni wykorzystuja jej potencjał.
Nvidia SLI - śladami CrossFire
SLI (Scalable Link Interface - Interfejs Skalowalnego Łącza) to technologia pozwalająca, tak samo jak w kartach z serii Radeon, łączyć wiele kart w jeden obieg graficzny. Rozdzielenie zadań na dwie lub więcej kart następuje przez mostek SLI w produktach Nvidii i mostek CrossFire od AMD.
Technologia NVIDIA® SLI™ to rewolucyjna i nowatorska platforma, która pozwala na inteligentne skalowanie wydajności podsystemu graficznego poprzez łączenie mocy kilku rozwiązań graficznych NVIDIA pracujących na płycie głównej z certyfikatem SLI. Dzięki wykorzystaniu zastrzeżonych algorytmów oraz wbudowanej w każdy z procesorów graficznych (GPU) NVIDIA dedykowanej logiki sterującej, która odpowiada za skalowanie wydajności, technologia NVIDIA SLI zapewnia do 2 razy (w przypadku dwóch kart) lub 2,8 razy (w przypadku trzech kart) wyższą wydajność niż w przypadku korzystania z pojedynczej karty graficznej.
Tryb SLI uwalnia sporo energii w grach. Dlaczego warto zainwestować w drugą kartę do trybu SLI? Poniewaz będzie to inwestycja na lata i niejednokrotnie będzie wydajniejszą opcją niż zakup pojedynczej karty z lepszym procesorem graficznym.
W tytule recenzji napisałem iż karta Gigabyte'a należy do elitarnej rodziny kart GTX. Mając ugruntowaną pozycję, do rodziny zazwyczaj są przyjmowane karty o naprawdę dużej wydajności, lecz czy w tym przypadku producent, chcąc dodać karcie ekskluzywności i animuszu, nie przesadził? Tak, dopisek GTX jest tylko napisem na opakowaniu i karta nie może się równać choćby z bliskim krewnym GeForce GTX 560. Karta od Gigabyt'a jest jednak produktem, obok którego nie można przejść obojętnie poszukując produktu z nisko-średniej półki cenowej. Oferując zadowalające wyniki dla zwykłego gracza w najnowszych produkcjach może być zakupem na najbliższe kilka lat ( w razie czegoś można zawsze "dołożyć" drugą kartę do trybu SLI. ). Na plus można zaliczyć także wydajne chłodzenie, które sprzyja wraz z zastosowaną technologią Ultra Durable VGA osiągnięci pewnych korzyści wydajności z overlocking'u. Producent układu graficznego także dodaje kilka innych nowości, tym jeszcze bardziej uatrakcyjniając produkt. Niestety, minusem jest jednak fakt iż konkurencyjny produkt jest trochę wydajniejszy i w ten sposób, jako kupujący, tracimy na stosunku jakośc-cena. Polecam ten produkt.
Zapraszam do komentowania, oceniania i proponowania zmian w przyszłych mini Recenzjach mojego autorstwa.
Zapraszamy do zamieszczania ciekawych artykułów i zdobywania punktów, które możecie wymienić w sklepie internetowym lub "zmaterializować" w gotówkę :) Liczymy na świetne publikacje i wysoką jakość. | miniRecenzje od A do Z PORADNIK | Zobacz ostatnie MRM minirecenzje miesiąca |
Komentarze
30Robienie wykresów dla pojedynczych wyników mija się z celem. Wypadałoby zrobić testy w kilku ustawieniach i umieścić wyniki na wykresie.
Poczytaj trochę o tym, jak odmienia się wyrazy obce. U Ciebie są to "Gigabyte" i "overclocking". Chodzi mi o apostrofy.
"Produkt Gigabyta wymaga podłączenia większej ilości energii po przez gniazdo 6 pin." - będę miał możliwość, to podłączę sobie trochę energii...
"producent również tak ową dostarczył." - tak, czyli jak?
"Na śledziu zostały umiejscowione trzy wyjścia: 2xDVI oraz jedno miniHDMI oraz jedno krawędziowe gnaizdo SLI dla możliowści podpięcia jeszcze jednej lub podobnej karty (jednak z tym samym procesorem graficznym)." - co za bezsens... Na śledziu są trzy, a Ty wymieniasz w sumie cztery. Wiem, o co chodziło, ale napisałeś bzdury.
"Dla możliwości" - a co to znaczy?
"Jeszcze jednej lub podobnej karty" - nie rozumiem
"(jednak z tym samym procesorem graficznym)" - czyżby tylko GTX 550Ti? Jeżeli tak, to mogłeś to napisać wprost.
Ode mnie poleciał minus.
Powyższe zdanie świadczy o tym że nie masz zielonego pojęcia oczym piszesz ...
- "Produkt jest bezpośrednim konkurentem członka z rodziny Radeon'ów od AMD – modelu 6790" raczej HD 6770
- "Konstrukcja schładzacza została "wykastrowana" z jakichkolwiek rurek " to zupełnie inny, niereferencyjny układ chłodzenie. Z niczego nie został "wykastrowany"
- "mam za słaby zasilacz" jaki dokładnie?
- "GeForce GTX 550 Ti daje sobie radę z PhysX i DirectX 11 " daje radę, bo grasz w niskich rozdzielczościach
- "karta nie może się równać choćby z bliskim krewnym GeForce GTX 560" jakim bliskim krewnym?
- widzę trochę literówek
- zbyt dużo myśli w niektórych zdaniach (już nie chciałem ich kopiować)
- piszesz w plusach "potencjał OC" - niby skąd to wiesz?
- szkoda, że nie porównałeś tej karty do żadnej innej
- o technologiach Nvidii wcale nie musiałeś pisać (kopiować z oficjalnej strony Nvidia-Polska)
- w ogóle nie podobają mi się wykresy - jest na nich zbyt mało informacji
Ogólnie ja bym nikomu nie polecił kart GTX 550 Ti, bo za tyle samo można mieć wydajniejszego GTXa 460 768 MB który na prawdę ma spory zapas mocy.
Na zachętę plus muszę kliknąć, ale następnym razem nie będę tak łaskawy.
SLI z kart pokroju 550 Ti? Nie załamuj mnie...
To jest kompletnie nie opłacalne, biorąc pod uwagę możliwe problemy z SLI, a ceny kart z wyższej półki. Trzeba było wziąć jakąś 480-tkę, lekko używaną i jeszcze na gwarze i nie bawić się w takie wynalazki.
Opis technologii 3DVision przyponina kiepską reklame tego rozwiązania. Anaglify znali już 50lat temu wiec to żadna nowość, a piszesz o niej jak by to było jakieś objawienie.
Warstwa czysto techniczna też kuleje. Szczególnie wykresy, co z tego, że są ładne skoro nie ma na nich wyników z testów starej grafiki, tak wiem szlak ją trafił, ale w przeszłości chyba robiłeś na niej jakieś testy? Zero informacji o metodologii, warunków w jakich odbywały się testy.
Na "miłość Boską" kogo ty przepraszasz? Pisze się, że wyników po O/C nie będzie bo posiadasz za słaby zasilacz i na tym koniec.
Wydawało mi sie, że redakcja miała publikowac tylko te MR, które trzymają jakis poziom.
MASAKRA!
Łapka w dół "-"
Ogólnie, niestety wygląda to jak reklama "zielonych". Ogólnikowa porównanie z konkurencją nie wnosi nic do tematu. Jakby nie to, że to pierwsza recenzja to poszedłby minus za propagowanie tego, co nVidia zarzuca na swoich stronach. "Wydajność beta gry Battlfied 3", czy skalowanie w SLI...
Poczytaj komentarze, może coś dobrego z tego wyniesiesz.
Na zachętę daję +!
Pozdrawiam,
Karol
Pozdrawiam.