Wstęp |
Benchmarkowy dział mini-recenzje to doskonałe miejsce dla każdego, kto chce zabłysnąć swoimi zdolnościami pisania tekstów wszelakiej maści. Nie raz się może jednak zdarzyć, że jakaś rzecz w edytorze będzie dla nas niejasna, nie będziemy mogli sobie poradzić z jakimś problemem lub po prostu będziemy chcieli dodatkowo urozmaicić naszą recenzję, a nie mamy na to pomysłu. Dlatego w tym poradniku wychodzę do was z wieloma poradami i ciekawymi trickami, które ułatwią i pomogą w pisaniu swojego własnego tekstu, wszystko ku chwale benchmark.pl! :) Zapraszam do lektury.
Co i jak z tymi recenzjami? |
Benchmark.pl jako jeden z niewielu pozwala na dogodnych warunkach rozwinąć nasze zdolności twórcze i dzielić się ze światem naszymi recenzjami.
W dziale mini-recenzje możemy umieszczać własne teksty. W zależności od ich jakości początkowo redakcja nagradzać je będzie w punktowej skali od 1 do 5. Po zakończeniu każdego miesiąca publikowane jest Podsumowanie miesiąca, w którym to wyróżniającym się artykułom redakcja w oparciu o oceny czytelników przyznaje dodatkowe 20, 30, a nawet 50 punktów oraz tytuł mini-recenzji miesiąca!
Na co możemy wymieniać uzbierane punkty (których ilość możemy sprawdzać w Mojej stronie)? Otóż korzystając z przelicznika 1pkt = 1zł możemy zamieniać je na dowolne przedmioty ze sklepu internetowego. Bardzo proste i bardzo korzystne.
Benchmark.pl prowadzi też wysyłkę sprzętu i oprogramowania do testów. Jeśli jesteś chętny potestować najnowsze gierki czy ciekawy sprzęt - wystarczy napisać.
Więcej informacji:
Regulamin mini-recenzje: KLIK
Nowości do testów. Informacje i wydarzenia w dziale MR: KLIK
Oficjalny dział na forum poświęcony MR: KLIK
Administrator działu MR: KLIK
Przygotowania tekstu |
Ok, załóżmy, że zdecydowaliśmy się już i mamy pomysł na naszą mini-recenzję. Czas przystąpić do jej pisania. Jednak przed właściwym redagowaniem powinnyśmy zająć się przez chwilę innymi opcjami.
Wchodząc do zakładki Mini-recenzje (1) naszym oczom ukazuje się odnośnik (2), po kliknięciu w który możemy napisać swoją własną recenzję.
W nowootwartym oknie zaczynamy od wybrania rodzaju naszego tekstu (3). Następnie z listy niżej wybieramy producentów związanych z naszym tekstem (4). Możemy zaznaczać kilku - wystarczy podczas klikania trzymać klawisz Ctrl. W przypadku braku żadnego pasującego możemy zawsze wybrać inny.
W kroku (5) wybieramy kategorię naszego tekstu. Za pomocą odnośnika Dodaj kategorię możemy dodać ich więcej niż jedną. Niektóre z nich mają dodatkowo podkategorie (6), z których możemy skorzystać dla lepszej identyfikacji naszego artykułu.
Pole (7) to po prostu tytuł naszej recenzji. Fajnie, gdyby był on oryginalny, nie zbudowany tylko na zasadzie "Nazwa gry + tag recenzja".
Za pomocą 3 formularzy możemy dodać do naszej recenzji główne fotki 800x800px (8). Pojawią się one w prawym górnym rogu pola na nasz artykuł, jedno pod drugim. Nie polecam jednak tego sposobu. Lepiej dodawać zdjęcia przez FCK Editor (9). Ten sposób, jak i sam edytor omówię potem.
Pod polem edytora znajdują się jeszcze 3 ważne elementy. Jednym z nich jest nieobowiązkowe pole, w którym możemy podać na przykład nazwę sklepu, w którym nabyliśmy recenzowany sprzęt (10). Z rozwijanej listy Twoja ocena (11) wystawić możemy testowanej grze lub sprzetowi ocenę w skali od 1 do 5, wyświetlaną w postaci gwiazdek pod gotowym artykułem.
Po kliknięciu na przycisk (12) przechodzimy do końcowego, etapu 2.
Tutaj właśnie możemy przejrzeć, jak nasza recenzja wyglądać będzie po opublikowaniu. Jeśli coś jest nie tak, możemy wrócić do edycji klikając popraw (13). Klawisz zapisz (14) sprawi, że nasza recenzja zostanie zapisana, ale nie zostanie oznaczona jeszcze jako gotowa do ukazania się. Dopiero przycisk publikuj (15) da administratorom znak, że mogą bez obaw umieszczać tekst na stronie.
Po zapisaniu recenzji pojawi się ona w zakładce Niezatwierdzone wpisy w sekcji Moja strona (16). Tak będziemy ją mogli jeszcze raz przejrzeć, a w miarę potrzeby jeszcze raz zedytować lub usunąć (17).
Obsługa FCK Editor |
FCK Editor to specjalny internetowy skrypt, pozwalający tekst zamieniać na kod HTML, a następnie umieszczać go na stronie. Zachowuje przy tym sposób edycji znanych edytorów tekstowych, bez wymagania znajomości języka programowania. Jego opanowanie to klucz do pisania ciekawych i ładnie zredagowanych tekstów. Zatem co z czym tu się je?
Jak wiemy (albo jeśli wiemy) strony www pisane są w języku HTML. Program FCK Editor jest programem typu WYSIWYG (What You See Is What You Get co znaczy dosłownie To Co Widzisz Jest Tym Co Otrzymasz), dzięki czemu działając w przyjazmym nam środowisku graficznym nasze poczytania automatycznie tłumaczone są na język HTML, dzięki czemu mogą zostać umieszczone na stronie.
By sprawnie się w edytorze poruszać potrzeba mieć w nim trochę obycia. Najlepszym sposobem na jego zdobycie jest ciągłe redagowanie nowych tekstów, bo praktyka czyni mistrza!
Poniżej omówię funkcję i przedstawię ciekawe sztuczki do każdej funkcji edytora. Zapraszam!
Źródło dokumentu |
Jedna z najważniejszych, ale często niedoceniana opcja. Dzięki niej edytor przełącza się w tryb edycji HTML. Otwiera to przed nami dodatkowe ogromne możliwości. Oczywiście duża część nieobsługiwanych instrukcji będzie usuwana, ale nie będą to znaczniki służące do formatowania tekstu.
Sztuczka 1: Edytor HTML pozwala na stosowanie wielu ciekawych "upiększaczy" niedostępnych zwykle z poziomu FCK Editora. Są to między innymi:
- powiększenie czcionki: Tekst
- graficzne tło tabeli:
- czy sztuczne spacje (wymuszają użycie spacji w tekście):
Te i inne sztuczki poznać można, kończąc kurs języka HTML, na przykład ten: KLIK
Sztuczka 2: Podgląd HTML pozwala nam na zachowanie najdokładniejszej kopii zapasowej naszego tekstu. Wystarczy skopiować cały wygenerowany tam podczas pisania kod do Notatnika, a potem wkleić do tam spowrotem i kontynuować pisanie bez jakichkolwiek zmian w układzie.
Podgląd artykułu |
Przycisk ten, otwiera nowe okienko, w którym nasz artykuł pokazuje się dokładnie taki, jaki byłby bez wstawiania w benchmarkowe szablony. Możemy tu sprawdzić zachowanie odnośników, wyświetlanie się obrazków, tabel itp. Bardzo przydatna funkcja, przy kontrolowaniu wyglądu naszej recenzji.
Sztuczka 3: Podglądy w edytorze, przy zapisie recenzji i wywołaniu jej z Mojej strony różnią się między sobą nieznacznie. Przed ostatecznym zatwierdzeniem recenzji polecałbym dokładne sprawdzenie tej ostatniej i tam poszukanie ewentualnych błędów.
Sekcja opcji wklejania |
5 Klawiszy funkcyjnych, pozwalających na kolejno: wycinanie i kopiowanie tekstu (zachowując jego formatowanie), normalne wklejenie (edytor postara się wtedy rozpoznać formatowanie wklejanego fragmentu i je zastosować), wklejanie jako czysty tekst (test pozbawiony formatowania) oraz wklejanie z Worda (wklejanie przy jednoczesnym ustawieniu identycznego jak w Microsoftowym edytorze formatowania). Pozwala to na sprawne przenoszenie danych pomiędzy kilkoma wykorzystywanymi edytorami.
Sztuczka 4: Nie zalecane jest wklejanie i "nadmierna ufność" w estetyczne umiejętności edytora do ustawienia formatowania. Zawsze lepiej zrobić to samemu i mieć co do wszystkiego pewność.
Sztuczka 5: Wklejenie wybranego tekstu do Notatnika, a dopiero potem przeniesienie go do edytora kombinacją klawiszy Ctrl+C, Ctrl+V daje taki sam efekt jak wklejanie czystego tekstu, a jest sporo wygodniejsze.
Cofnij i ponów |
Klawisze Cofnij i Ponów pozwalają szybko i łatwo cofać nasze pomyłki poczynione w edytorze. Jednak w miarę pisania kolejnych tekstów używa się ich coraz rzadziej.
Sztuczka 6: Zamiast klawiszy z górnego paska można używać skrótów klawiszowych Ctrl+Z (cofnij) i Ctrl+Y (ponów).
Sztuczka 7: Cofnij i ponów mają skłonności do "dziwnego działania". Czasem cofają na przykład więcej niż by nam się wydawało. Zaś gdy po przypadkowym cofnięciu również przypadkowo wpiszemy jakiś znak w polu edytora, to cofnięcia nie będziemy mogli cofnąć (masło maślane :P).
Sekcja stylów tekstu |
Bardzo często wykorzystywany element. Pozwala na standardowo wykorzystywane pogrubienie, pochylenie, podkreślenie czy skreślenie. Dodatkowo możemy też używać indeksów górnych i dolnych. Chyba nie wymaga to komentarza.
Sztuczka 8: Nadmiar formatowania najczęściej szpeci tekst, niż go upiększa!
Listy punktowane i numerowane |
Kolejny z podstawowych funkcji formatowania. Pozwala na korzystanie z:
- List numerowanych
- Lub jeśli komuś się one nie podobają
- (numer 3)
- (numer 4)
- Na korzystanie z punktorów
- Według niektórych bardziej estetycznych
- (kropka 3)
- (kropka 4)
Opcje wyrównania tekstu |
Opcji formatowania ciąg dalszy. Dzięki tym czterem klawiszom będziemy mogli według uznania wypozycjonować tekst na stronie. Do dyspozycji mamy tak zwane wyjustowanie, wyrównujące blok tekstu idealnie do prawej i lewej krawędzi. Wygląda on dzięki temu bardzo estetycznie.
Możemy także standardowo wyrównać do lewej...
...lub do środka strony...
...albo też do prawej krawędzi, jak kto lubi.
Sztuczka 9: Według mnie najlepiej używać wyjustowania. Prezentuje się najlepiej, szczególnie w długich blokach tekstu.
Odnośniki i kotwice |
Po nudnym formatowaniu przechodzimy do czegoś bardzo ciekawego: odnośników. Odnośniki bardzo często wykorzystuje się w artykułach. Możemy umieszczać linki do innych stron, zdjęć, plików. Kreator wstawiania odnośników jest bardzo intuicyjny. Specjalny przycisk umożliwia zaś łatwe kasowanie niepotrzebnych odnośników.
W pierwsze zakładce Informacje wybrać możemy typ odnośnika: zwykły, do adresu URL, do odnośnika w aktualnej i do adresu email.
Zakładka druga Cel wybrać możemy w jaki sposób element docelowy zostanie wyświetlony. Domyślnym ustawieniem jest Aktualne okno (_self). Wtedy po kliknięciu w nie zniknie nasz tekst a pojawi się element docelowy. Jeśli chcemy by nowa treść wyświetlała się w zupełnie nowym oknie to wybierzmy Nowe okno (_blank).
Trzecia zakładka Wyślij pozwala na ciekawy zabieg. Za jej pomocą możemy wybrać zdjęcie, które zostanie wysłane na benchmarkowy serwer, a link do niego pojawi się natychmiast w dokumencie.
Czwarta zakładka Zaawansowane oferuje nam całe multum opcji konfiguracji naszych odnośników. Jest ich tyle, że sam połowy nie rozumiem :P
Jednym z najciekawszych, profesjonalnych elementów są kotwice. Pozwalają na szybkie przemieszczanie się w ramach artykułu. Przykład wykorzystania: spis treści.
Używając opcji Wstaw/edytuj kotwicę możemy dodać do kodu właśnie ten element. Wystarczy podać tylko nazwę kotwicy.
Kolejnym krokiem jest otworzenie edytora odnośników i w zakładce Informacje wybranie jako typu Odnośnik wewnątrz strony. Na rozwijanej liście będziemy mieli teraz wszystkie utworzone kotwice. Wystaczy teraz wybrać jedną i odnośnik stworzony.
Jeśli chcecie sprawdzić ich działania, bardzo proszę: odnośnik na początek tekstu i na sam koniec.
Sztuczka 10: Jednym z najszybszych i najwygodniejszych sposobów na tworzenie odnośników jest najpierw wpisanie tekstu mającego być odnośnikiem, następnie zaznaczenie go i dopiero teraz otworzenie okna edycji odsyłaczy.
Sztuczka 11: Zakładka Zaawansowane i mnogość innych opcji sprawia, że odsyłacze są najbardziej rozbudowanym elementem edytora. Samodzielne odkrywanie ich możliwości pozwala używać linków jeszcze lepiej niż dotychczas.
Wstawianie obrazków |
Wstawianie obrazków to prawdę powiedziawszy najważniejszy element edytora. Każdy dobry tekst, powinien być oprawiony solidną porcją dobrze zedytowanych i wyselekcjowanych obrazów. Oczywiście wszystko zależy też od zamysłu twórcy.
Po wyświetleniu okna wstawiania obrazków pierwsze okno Informacje o obrazku otwiera przed nami multum możliwości. Pozwala na wybranie adresu URL obrazka, zastępczego tekstu, ustawienia skalowania obrazów, ramki dookoła nich (domyślnie czarnej, lecz można to zmienić ręcznie w kodzie HTML), odstępów czy wyrównania względem tekstu.
Sztuczka 12: Niezalecane jest zmniejszanie obrazków w tym miejscu. Niektóre przeglądarki bardzo źle sobie z tym radzą, a większe zdjęcia = dłuższe ładowanie strony. Dlatego jeśli jest to wymagane obrazki należy zmniejszać fizycznie i wysyłać drugi raz.
Sztuczka 13: Nie wolno wstawiać linków do obrazków znajdujących się na innych serwerach! W takim wypadku edytor zwróci błąd i nie wyświetli pracy.
Druga zakładka Hiperłącze pozwala uczynić obrazek łączem do innych zasobów. Wstawiając tam link do innego obrazka lub strony możemy się za jego pomocą przenosić w inne miejsca w internecie. Ale o tym powiem za chwilę.
Zakładka numer 3, czyli Wyślij pozwala na wysyłanie obrazków na benchmarkowy serwer. Za pomocą klawisza Przeglądaj wybieramy z naszego dysku obrazek, po czym klikamy Wyślij. Zdjęcie zostanie załadowane na serwer, a link do niego automatycznie przeniesie się do pierwszej zakładki. Właściwie już teraz kliknięcie klawisza OK wstawi w tekst nasz obrazek.
Zakładka 4, czyli Zaawansowane to już standardowo multum ciekawych opcji, zalecanych dla osób obeznanych już trochę w tym temacie.
Sztuczka 14: Jednym z ciekawych zabiegów jest ustawienie obrazka odnośnikiem do obrazka. Na tej zasadzie można tworzyć w tekstach na przykład galerie zdjęć bez potrzeby wstawiania ogromnych i dużo ważących zdjęć. Schemat postępowania jest bardzo prosty:
- Otwierasz okno wstawiania zdjęcia.
- Przechodzisz do zakładki Wyślij, wybierasz Przeglądaj, wyszukujesz duże zdjęcia, a następnie klikasz na Wyślij.
- Po wysłaniu zdjęcia edytor przeskoczy do zakładki Informacje i w polu Adres URL wyświetli link do wysłanego zdjęcia.
- Jeśli w tym momencie klikniemy OK to do edytora zostanie wstawione zwykłe zdjęcie. My jednak lecimy dalej.
- Wycinamy link z pola Adres URL. Następnie przechodzimy do zakładki Hiperłącze i wklejamy wycięty link w pole Adres URL.
- Teraz znów przechodzimy do zakładki Wyślij, wybieramy miniaturkę zdjęcia, wysyłamy, link pojawia się w zakładce Informacje. Klikamy OK i zdjęcie-link się wstawia.
- Przykład działania poniżej:
Wstawianie elementów Flash |
Ta funkcja pozwala na dodawanie do artykułu elementów Flash. Jednakże z uwagi na jej nikłą przydatność na benchmarku, niesprawdzone działanie i duże zapotrzebowanie na transfer i zasoby nie polecam jej używania.
Wstawianie tabel |
Tabele to kolejny często wykorzystywany element. Dzięki nim możemy w ciekawy sposób prezentować dane, a po ustawieniu przezroczystej ramki (tzn. szerokiej na 0 pikseli) stosować je jako siatki i szablonu artykułu.
Po wybraniu tej funkcji do wyboru mamy wiele podstawowych opcji. Są to między innymi ilość kolumn i wierszy, grubość ramki, szerokość i wysokość tabeli, wyrównanie na stronie czy marginesy.
Po kliknięciu zaś na komórkę prawym przyciskiem myszy uzyskujemy dostęp do menu z kolejnymi funkcjami wstawiania kolejnych wierszy, komórek, szerokości komórek i ich kolorów. Najlepiej tym wszystkim po prostu się pobawić, bo opisywanie każdej opcji zajęło by dużo miejsca i czasu.
Sztuczka 15:
Ustawiając | szerokość | ramek na 0 | ||
możemy wykorzystywać je | jako siatki-szablony | |||
i z ich pomocą | tworzyć niestandardowe | |||
ułożenia tekstu | ||||
i innych danych |
Wstawianie poziomej linii |
Pozioma linia, to zabieg nie do końca estetyczny, ale może służyć do widocznego oddzielenia na przykład dwóch części tekstu.
Przykład działania wyżej.
Wstawianie uśmieszków |
Uśmieszki to małe, zabawne buźki, które możemy wstawić do tekstu. Jest to jednak element szczątkowy, bowiem w puli uśmieszków znajdują się tylko domyślnie instalowane z FCK Editorem buźki, które to najlepszych nie należą. Niemniej jednak elementu tego można, choć nie powinno się używać.
Sztuczka 16: Emotikony możemy również wstawiać jako zwykły obrazek.
Wstawianie symboli |
Dzięki tej funkcji do tekstu możemy wstawiać wiele znaków i symboli, których nie znajdziemy na naszej klawiaturze. Czasami przydaje się, gdy cenimy fachowość i chcemy umieszczać w naszym artykule obowiązujące symbole.
Wstawianie odstępu |
Odstęp to dużo estetyczniejszy, aczkolwiek mniej widoczny element służący do formatowania tekstu. W artykuł wstawiane jest puste pole, którym można na przykład oddzielić dwa zdjęcia, bez bawienia się w 10x Enter.
Dodatkowo odstęp możemy według własnego uznania rozciągać.
Kolor tekstu i tła tekstu |
Dwa proste przyciski dzięki którym ustawimy kolor tekstu oraz tła za nim. Czasem przydatne. Po kliknięciu na Więcej kolorów pojawi nam się rozszerzona paleta.
Maksymalizacja rozmiarów edytora |
Dzięki temu przyciskowi obszar edytora powiększyć możemy na całe okno przeglądarki. Przydatne dla tych, którym zawsze brakuje przestrzeni roboczej :)
Pokazanie bloków tekstu |
Ostatnia funkcja edytora. Pokazuje wszystkie normalnie niewidoczne w podglądzie bloki tekstu, akapity, w kodzie html zawarte pomiędzy znacznikami
Sztuczka 17: Z tej funkcji warto skorzystać na końcu i usunąć z kodu niepotrzebne, zaśmiecające go bloki.
Porady ogólne |
- Pisania dobrych recenzji nie uczy się z nia na dzień, trzeba ćwiczyć by rozwijać swoje umiejętności.
- W razie problemów - pytaj na forum.
- Zwracaj uwagę na czytelność tekstu: nie nadużywaj krzykliwych kolorów, nie przesadzaj ze zdjęciami, stylami pisma itp.
- Staraj się nie nadużywać języka potocznego.
- Nie wstawiaj w artykuł wielkich, 2MegaBajtowych zdjęć, bo czytelnik odpuści sobie przed załadowaniem połowy tekstu.
- Recenzja w dziale zatwierdzone może leżeć nawet kilka dni. Czekaj cierpliwie na jej zatwierdzenie.
- Gdy leży tam zbyt długo sprawdź, czy administrator nie zostawił czasem jakiejś notki odnośnie poprawy.
- Każdy ciekawy element z innych recenzji możesz spróbować wykorzystać w swoim tekście. Pamiętaj jednak o umiarze, nie kopiuj całych kodów.
- Plagiat jeszcze nikomu nie wyszedł na dobre!
- W razie problemów, nie wstydź się zapytać.
- Nie traktuj pisania jako przymus, a jako przyjemność.
Jak robić dobre zdjęcia? |
Zdjęcia to niewątpliwie jeden z ważniejszych elementów każdej recenzji. Dlatego do ich robienia powinniśmy przyłożyć szczególną uwagę. Zapraszam więc do zapoznania się z artykułem Domowe studio fotograficzne - poradnik.
Elementy do pobrania |
Przygotowałem ciekawą listę elementów, które można pobrać i umieścić w swojej mini-recenzji. Zapewne urozmaicą wasz artykuł. Oto one:
Benchmarkowe wykresy: Wykresy, często spotykane w redakcyjnych tekstach, a podłapane przez użytkowników :) Wystarczy trochę umiejętności w Excelu 2007 lub umiejętność logicznego myślenia i z powodzeniem możemy je wykorzystać w swoim tekście. Download: KLIK
Benchmarkowe tabelki: Często spotykane tabelki, dobre na podsumowanie naszego tekstu. W pobranym pliku znajduje się kod, który należy wkleić w Źródło dokumentu w edytorze. Download: KLIK
Ocena: | |
Budowa: | bardzo dobra |
Możliwości współpracy w sieci: | bardzo dobre |
Oprogramowanie: | bardzo dobre |
Funkcje: | bardzo dobre |
Parametry: | dobre |
Obsługa: | bardzo dobra |
Wyposażenie: | dobre |
Ogólna ocena: | |
Cena (sugerowana przez producenta) : 1 599,01 zł |
Nagłówki: Kilka ciekawych nagłówków, których można używać na przykład do oznaczania rozdziałów tekstu. Download: KLIK
Podsumowanie |
Mam nadzieję, że początkujący recenzenci znajdą tu odpowiedzi na swoje pytania. Gdy już opanujemy technikę pisania, przyjemność z pisania i czytania ocen jest przeogromna.
Temat podjęty w tym artykule to temat rzeka. Ciągle można coś dopisywać, dodawać nowe porady, dzielić się opiniami. Dlatego zapraszam do komentowania artykułu oraz wypisywania ewentualnych sugestii i pomysłów, jak ten poradnik można by rozwinąć.
Komentarze
48Z założenia dla początkujących a część nawet doświadczonym się przyda.
P.s. - skąd tak szybko tyle odwiedzin i głosów? :o
Sam nic nie piszę ale teraz może się do czegoś zbiorę, kto wie...
Piąteczka :)
Ale nie obyło się bez literówek:
"Pisania dobrych recenzji nie uczy się z nia na dzień,"
oraz błędów merytorycznych:
"Podsumowanie miesiąca, w którym to wyróżniającym się artykułom redakcja w oparciu o oceny czytelników przyznaje dodatkowe 20, 30, a nawet 50 punktów oraz tytuł mini-recenzji miesiąca!"
To jest nie prawda, gdyż nagrodzonym recenzjom nie są przyznawane dodatkowe punkty jedynie punkty w ilości 20-50 zamiast początkowych 1-5 (choć osobiście nie widziałem recki na 1 pkt ;P).
Tylko nie działa link do ciekawych nagłówków ;p 5/5!
twój artykuł przekonał mnie i spróbuję napisać wreszcie swoją pierwszą recenzję :D
http://www.sendspace.pl/file/a2fced34973bae8458d0b53
Pozdrawiam ;)
http://www.przeklej.pl/plik/wykresy-xlsx-001c366ii96u
http://www.przeklej.pl/plik/desktop-rar-0027404o740i
Tabelki:
http://wklej.org/id/474629/
Nagłówków już nie mam, ale po prawdzie nic ciekawego tam nie było, kiedyś przygotuję ciekawszą wersję ;)