Google Analytics 4 obecnie działa równolegle z Universal Analytics. Już niebawem jednak pierwsza z wymienionych usług w pełni zastąpi tę drugą. Oto wszystko, co musisz wiedzieć na jej temat.
Co to jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 to najnowsza wersja rozbudowanej usługi Google do szczegółowego i efektywnego analizowania danych dotyczących ruchu na stronie internetowej i w aplikacjach. To darmowe narzędzie, oferujące dostęp do wielu istotnych informacji, stając się w wielu firmach podstawową platformą do zarządzania działaniami marketingowymi i SEO.
Google Analytics 4 daje ci wgląd w takie dane jak:
- jakie publikacje i podstrony generują największy ruch,
- jakie są zewnętrzne źródła wizyt na twojej stronie i w aplikacji,
- kim są twoi użytkownicy i ilu ich jest,
- jakie działania podejmują użytkownicy na twojej stronie i w aplikacji
- czy też z jakich urządzeń korzystają twoi użytkownicy.
Wszystko to można obserwować w czasie rzeczywistym, jak i w dowolnie wybranych okresach historycznych. Usługa prezentuje również możliwe do zauważenia trendy w obrębie wspomnianych kategorii. Szczegółowo opisaliśmy to w naszym poradniku: Jak działa Google Analytics?
Google Analytics 4 vs Universal Analytics – czym różnią się te usługi?
Google Analytics 4 stanowi rozwinięcie pomysłu zaproponowanego w ramach Universal Analytics. Równocześnie wywodzi się z projektu Web+App i zgodnie z jego nazwą potrafi łączyć dane ze stron internetowych i aplikacji mobilnych. Jakie poza tym są najważniejsze różnice?
W skrócie – GA4 w porównaniu do UA:
- jest bardziej skoncentrowane na ochronie prywatności, wciąż zapewniając dostęp do szczegółowych i wiarygodnych danych,
- jest lepiej dopasowane do współczesnych rozwiązań i ma potencjał umożliwiający współpracę z przyszłościowymi funkcjami,
- wykorzystuje oparte na uczeniu maszynowym systemy, umożliwiające szczegółową analizę ścieżki klienta na stronie WWW,
- lepiej integruje się z platformami reklamowymi Google, co pozwala na zwiększenie skuteczności kampanii marketingowych.
Google Analytics 4 to szansa na efektywniejsze kampanie i wyższe zarobki
Szczególnie istotny jest ostatni z punktów powyżej. Dzięki temu możesz liczyć na przykład na automatyczne komunikaty na temat trendów. Błyskawicznie dowiadujesz się więc o tym, że rośnie popyt na określone spośród twoich produktów. Zastosowane algorytmy pomagają nawet przewidzieć przyszłe działania klientów (włączając w to wzmożone ryzyko rezygnacji).
Podejście zaproponowane w Google Analytics 4 pozwala także na zaspokojenie żądań reklamodawców. Jest tak dlatego, że mierzone są równocześnie interakcje na stronie, jak i w aplikacjach, nie wyłączając z tego grona YouTube’a czy portali społecznościowych.
W Google Analytics 4 użytkownik wreszcie jest ważniejszy niż jego urządzenia
Google Analytics 4 umożliwia pełniejszą analizę i lepsze zrozumienie sposobu, w jaki twoi użytkownicy wchodzą w interakcje z twoją firmą. Dane nie koncentrują się na określonych urządzeniach czy platformach, lecz na klientach, wykorzystujących te różne metody. Funkcje Cross-Device i Cross-Platform umożliwiają połączenie wszystkich dostępnych informacji o użytkowniku. Taka całościowa analiza klientów była tym, czego najbardziej brakowało w poprzedniej generacji, czyli Universal Analytics.
Dzięki temu lepiej można zrozumieć motywacje użytkowników i źródła ruchu. Można poznać całą drogę: od pozyskania klienta, poprzez skorzystanie przez niego z oferty, po jego utrzymanie (lub utratę). Nowa wersja Google Analytics rozumie, że to nie pojedyncze kliki, lecz cała relacja jest najważniejsza. To zaś umożliwia lepsze dobranie strategii i pomaga w spełnieniu oczekiwań użytkowników.
Google Analytics 4 to także nowe raporty, skuteczniejsze narzędzie do pomiaru zaangażowania oraz gromadzenie danych w myśl zasady „privacy-first”. Nowa usługa pozostanie skuteczna nawet w przypadku, gdy niemożliwe stanie się śledzenie ciasteczek. Dopełnieniem całości jest natomiast odświeżony, znacznie bardziej przejrzysty interfejs użytkownika. O ile jednak szybciej dostaniemy się do najważniejszych informacji, bardziej skomplikowane opcje mogą wymagać większej liczby kliknięć.
Tak wygląda Google Analytics 4 (wideo):
Google Analytics 4 w miejsce Universal Analytics. Kogo dotyczy zmiana?
Zacznijmy od tego, że jeśli zacząłeś korzystać z analitycznej usługi Google po 14 października 2020 roku, to najpewniej masz już do czynienia z Google Analytics 4 i nic nie musisz w związku z tym robić. Przed tym terminem obowiązującą wersją było jednak Universal Analytics i zmiana, o której mówimy, dotyczy wyłącznie jej użytkowników. W tym kontekście istotne są dwa terminy:
- 1 lipca 2023 roku wyłączona zostanie możliwość gromadzenia i analizowania nowych danych w Universal Analytics, a…
- 1 stycznia 2024 roku wyłączona może zostać możliwość przeglądania przetworzonych wcześniej danych w Universal Analytics. Dane te można w tym czasie wyeksportować, aby zachować do nich dostęp.
O zbliżającej się zmianie informuje też taki komunikat na platformie Analytics:
Jak zacząć korzystać z Google Analytics 4?
Jeśli jesteś już użytkownikiem Universal Analytics, to wystarczy, że do obecnej konfiguracji dodasz usługę Google Analytics 4. W tym celu:
- uruchom Google Analytics i przejdź do sekcji Administracja (odnośnik w lewym dolnym rogu)
- wybierz swoje Konto Google i w kolumnie Usługa wybierz dotychczasową usługę Universal Analytics
- w tej samej kolumnie kliknij Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4
- w sekcji Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4 wciśnij Rozpocznij
- możesz teraz kliknąć Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów, o ile korzystasz z tagu gtag.js. W innym razie musisz dodać tagi osobno
- na koniec kliknij Utwórz usługę i przejdź do konfiguracji
W przypadku zaś, gdy rozpoczynasz dopiero swoją przygodę z Analytics, musisz najpierw utworzyć konto. Szczegółowy poradnik na temat tego, jak to zrobić, znajdziesz na platformie pomocy Google.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!