Testy syntetyczne
Na początku sprawdziliśmy wyniki testów typowo syntetycznych z pakietu AIDA64 - zestawiliśmy je z 2-kanałowymi zestawami pamięci DDR3 (platforma na bazie procesora Intel Core i5-4690K) i 4-kanałowymi zestawami DDR4 (platforma z procesorem Intel Core i7-5820K).
AIDA64 - odczyt z pamięci
[MB/s] więcej = lepiej
DDR4 3000, 16-18-18-36, 4K | 49672 |
DDR4 2666, 15-15-15-36, 4K | 49116 |
DDR4 2800, 16-18-18-36, 4K | 48403 |
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 47019 |
DDR4 2400, 15-15-15-36, 4K | 46872 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 45621 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 45606 |
DDR4 2133, 15-15-15-36, 4K | 44598 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 42566 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 39946 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 38235 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 34615 |
DDR3 2400, 11-13-13-30, 2K | 34231 |
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 31218 |
DDR3 2133, 11-12-12-30, 2K | 30593 |
DDR3 1600, 11-11-11-28, 2K | 23257 |
AIDA64 4.70 - zapis do pamięci
[MB/s] więcej = lepiej
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 50606 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 49022 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 48675 |
DDR4 2133, 15-15-15-36, 4K | 46712 |
DDR4 2666, 15-15-15-36, 4K | 46621 |
DDR4 2400, 15-15-15-36, 4K | 46609 |
DDR4 3000, 16-18-18-36, 4K | 46548 |
DDR4 2800, 16-18-18-36, 4K | 46507 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 44544 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 41447 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 39611 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 35499 |
DDR3 2400, 11-13-13-30, 2K | 35094 |
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 31782 |
DDR3 2133, 11-12-12-30, 2K | 31406 |
DDR3 1600, 11-11-11-28, 2K | 23813 |
AIDA64 4.70 - kopiowanie w pamięci
[MB/s] więcej = lepiej
DDR4 3000, 16-18-18-36, 4K | 55896 |
DDR4 2800, 16-18-18-36, 4K | 54984 |
DDR4 2666, 15-15-15-36, 4K | 54845 |
DDR4 2400, 15-15-15-36, 4K | 51774 |
DDR4 2133, 15-15-15-36, 4K | 48047 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 44498 |
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 44018 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 42304 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 38931 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 35880 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 32210 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 31627 |
DDR3 2400, 11-13-13-30, 2K | 30684 |
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 28188 |
DDR3 2133, 11-12-12-30, 2K | 27610 |
DDR3 1600, 11-11-11-28, 2K | 21485 |
AIDA64 4.70 - opóźnienie pamięci
[ns] mniej = lepiej
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 44,4 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 45,2 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 48,4 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 48,8 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 50,8 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 52,5 |
DDR3 2400, 11-13-13-30, 2K | 52,9 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 54,3 |
DDR3 2133, 11-12-12-30, 2K | 56,6 |
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 56,8 |
DDR3 1600, 11-11-11-28, 2K | 61,6 |
DDR4 3000, 16-18-18-36, 4K | 61,7 |
DDR4 2666, 15-15-15-36, 4K | 62,9 |
DDR4 2800, 16-18-18-36, 4K | 64 |
DDR4 2400, 15-15-15-36, 4K | 66,7 |
DDR4 2133, 15-15-15-36, 4K | 71,6 |
Przy stałych opóźnieniach sytuacja jest do przewidzenia – wyższe częstotliwości przekładają się na zauważalny wzrost wydajności. Co ciekawe, podobnymi osiągami może się pochwalić tak samo taktowany 2-kanałowy zestaw DDR3 z niższymi timingami i 2-kanałowy DDR4 z wyższymi timingami.
Po zwiększeniu opóźnień wyniki się przetasowały. Wyższe taktowanie niekoniecznie oznacza wyższą wydajność, bo przy odczycie i kopiowaniu wpływ na to mają też opóźnienia. Wprawdzie testy zestawów 4-kanałowych przeprowadziliśmy na całkowicie innej platformie, ale znaczący wzrost wydajności można zaobserwować tylko w teście kopiowania w obrębie pamięci RAM.
Testy rzeczywiste
Oczywiście nie obyło się bez testów rzeczywistych – sprawdziliśmy wpływ pamięci na szybkość renderowania wideo w pakiecie Sony Vegas oraz wydajność zintegrowanego układu graficznego na przykładzie testu 3DMark Sky Diver. Z uwagi na inną procedurę testową, tym razem nie porównaliśmy wyników z innymi platformami.
Sony Vegas Pro 12 - renderowanie wideo
[s] mniej = lepiej
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 355 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 356 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 365 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 366 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 367 |
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 367 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 368 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 370 |
Taktowanie i opóźnienia pamięci operacyjnej nie mają większego wpływu na szybkość renderowania wideo w Sony Vegas. Różnice są na poziomie błędu pomiarowego.
3DMark Sky Diver - wydajność zintegrowanej grafiki
[pkt] więcej = lepiej
DDR4 3466, 16-18-18-36, 2K | 4858 |
DDR4 3333, 16-18-18-36, 2K | 4841 |
DDR4 3000, 15-15-15-35, 2K | 4816 |
DDR4 3200, 16-16-16-36, 2K | 4796 |
DDR4 2800, 15-15-15-35, 2K | 4794 |
DDR4 2666, 15-15-15-35, 2K | 4780 |
DDR4 2400, 15-15-15-35, 2K | 4733 |
DDR4 2133, 15-15-15-35, 2K | 4689 |
W przypadku układu graficznego parametry pamięci już przekładają się na wzrost wydajności, aczkolwiek nie są to jakieś spektakularne różnice. Ponownie liczy się nie tylko taktowanie, ale też opóźnienia pamięci.