Wielu miało obawy o optymalizację komputerowej odsłony tej serii. Okazuje się jednak, że studio Rockstar solidnie się do niej przyłożyło.
ulepszona oprawa graficzna; wsparcie dla rozdzielczości 4K; ogromny, zróżnicowany świat; trche wyrazistych bohaterów, każdy z własnym życiem; świetnie zaprojektowane misje fabularne; ciekawe zadania poboczne; niesamowita ilość dodatkowych aktywności; rewelacyjny dubbing; całkowita nowość - tryb FPP
Minusysystem oceniania zadań
*Najnowsza aktualizacja: Włączyliśmy do akcji Titana X oraz dwurdzeniowego Radeona R9 295X2.
Można powiedzieć – w końcu się udało! GTA V zawitało na pecety ze sporym poślizgiem względem konsoli, szczególnie poprzedniej generacji. Ale mogę ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że warto było czekać. Gracze komputerowi otrzymali nie tylko najładniej wyglądającą edycję gry, która bez problemu działa w 60 kl/s o ile tylko dysponujemy odpowiednio mocnym sprzętem lub/i nie przesadzimy z poziomem detali graficznych.
Obawy o optymalizację tytułu okazały się bezpodstawne, bowiem studio Rockstar wywiązało się ze wcześniejszych zapowiedzi. GTA V udostępnia bardzo obszerne menu z ustawieniami graficznymi. Możemy w nim zmienić praktycznie wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy. Dzięki temu tytuł jest bardzo elastyczny i jeśli chodzi o karty graficzne to praktycznie na każdej w miarę współczesnej konstrukcji będziemy mogli uzyskać w pewnym sensie magiczne 60 kl/s.
Dodatkowo posiadacze kart NVIDIA mogą skorzystać z takich usprawnień wizualnych jak miękkie cienie (PCSS) oraz wygładzanie krawędzi TXAA. Szczególnie to ostatnie daje niezły rezultat wizualny choć oczywiście zwiększa nieco obciążenie karty graficznej.
Relatywnie, krótko przed premierą studio Rockstar przedstawiło oficjalne wymagania sprzętowe dla GTA V. I tak minimalna specyfikacja pozwalająca zdaniem producenta na uruchomienie gry przedstawia się następująco:
- Procesor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz lub AMD Phenom 9850 2,5 GHz
- Karta graficzna: GeForce 9800 GT lub Radeon HD 4870
- Pamięć operacyjna: 4 GB
- System operacyjny : Windows 7, 8 lub 8,1 (64-bitowy)
Wymagania minimalnie jak widać nie stanowią więc większego wyzwania dla współczesnych konfiguracji. Mamy tutaj sprzęt, który swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Oczywiście to jest tylko minimalna specyfikacja, która teoretycznie pozwoli uruchomić na grę. Można jednak przyjąć, że po zredukowaniu detali do minimum i na takiej konfiguracji będziemy wstanie w miarę sensownie zagrać.
Nieco inaczej wygląda kwestia zalecanej konfiguracji do gry w GTA V. Takowa powinna zapewnić całkiem przyjemną rozgrywkę z rozsądnym poziomem detali graficznych. Według producenta wygląda ona następująco:
- Procesor: Intel Core i5-3470 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz
- Karta graficzna: GeForce GTX 660 lub Radeon HD 7870
- Pamięć operacyjna: 8 GB
- System operacyjny : Windows 7, 8 lub 8,1 (64-bitowy)
Muszę przyznać, że początkowo dość sceptycznie zapatrywałem się na obietnice producenta względem wymagań sprzętowych. Do tej pory mam w pamięci analogiczną sytuację dla czwartej odsłony gry. A chyba wszyscy pamiętamy jak to wyglądało w rzeczywistości.
Tym razem jednak studio Rockstar odrobiło lekcje i zaryzykuje stwierdzenie, że zabawa w GTA V będzie możliwa nawet na konfiguracji sprzętowej podanej przez producenta jako minimalna. Co samo w sobie jest to już sporym osiągnięciem. Wszak mamy tutaj do czynienia z grą o wręcz epickich proporcjach. Więcej na jej temat pisaliśmy przy okazji recenzji tytułu.
Metodyka testowa
W przypadku GTA V podobnie w zasadzie jak i każdego innego sandboksa praktycznie niemożliwe jest znalezienie idealnego miejsca testowego, które zapewni satysfakcjonującą powtarzalność wyników. Szczególnie, że tytuł studia Rockstar oferuje bardzo bogaty świat rozgrywki. GTA V oferuje wbudowany benchmark, na który składa się 5 różnych „scen”. Jednak jak to zwykle bywa w takich przypadkach – teoria i rzeczywistość nie idą w parze.
Wyniki uzyskane w benchmarku dość znacząco różnią się od tych jakie widzimy w trakcie normalnej rozgrywki. Wynika to głównie z faktu, że w benchmarku bardzo często akcja przedstawiona jest z kamery, która nie jest dostępna w normalnej grze. Dlatego też w moich testach wykorzystałem fragment rozgrywki w centrum miasta. Test standardowo przeprowadzałem pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzucałem, a z pozostałych wyciągnąłem średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.
Ustawienia testowe
Wysokie | Bardzo wysokie |
Jakość cząstek: Wysoka | Jakość cząstek: Bardzo wysoka |
Zróżnicowanie przechodniów: 100% | Zróżnicowanie przechodniów: 100% |
Skalowanie dystansu: 100% | Skalowanie dystansu: 100% |
Jakość tekstur: Wysoka | Jakość tekstur: Bardzo Wysoka |
Jakość cieniowania powierzchni: Wysoka | Jakość cieniowania powierzchni: Bardzo Wysoka |
Jakość cieni: Wysoka | Jakość cieni: Bardzo wysoka |
Jakość odbić: Wysoka | Jakość odbić: Bardzo wysoka |
Jakość wody: Wysoka | Jakość wody: Bardzo wysoka |
Jakość trawy: Wysoka | Jakość trawy: Bardzo wysoka |
Zagęszczenie ludności: 100% | Zagęszczenie ludności: 100% |
Post FX: Wysokie | Post FX: Ultra |
TXAA: ON | MSAA: x4 |
Refleksy MSAA: OFF | Refleksy MSAA: ON |
Na kolejnych stronach przedstawiamy wyniki testów oraz ich analizę, a także porównaie ustawień graficznych.