Panel przycisków umożliwiających zmianę ustawień monitora znajduje się po prawej stronie, pod ramką. Opisy do każdego przycisku naniesione są z przodu (białe i wyraźnie widoczne). Klawiszy sprzętowych jest pięć.
Pierwszy od lewej (AUTO/EXIT) służy do automatycznej regulacji obrazu przy połączeniu analogowym D-sub oraz do wychodzenia z menu, drugim przyciskiem (strzałka w lewo) wykonamy ruch w lewo lub w górę i zmienimy tryb EKO, trzeci klawiszem (strzałka w prawo) wykonamy ruch w prawo lub w dół oraz zmienimy głośność, czwarty (MENU) służy do wyświetlania głównego menu OSD i zatwierdzania akcji, a piątym przyciskiem włączymy lub wyłączymy monitor.
Ilość opcji konfiguracyjnych nie powala, ale w zupełności wystarczy do przyjemnego korzystania w warunkach domowych. Menu jest bardzo czytelne i intuicyjne w użytkowaniu, ale mankamentem jest brak możliwości wyświetlania polskiej wersji językowej.
1. Picture | |
2. OSD | |
3. Display | |
4. Audio Settings | |
5. Miscellaneous | |
6. Information |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Game (gry), Cinema (kino), Text (tekst), Scenery (sceneria/krajobraz). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 251,3 cd/m2
• Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 10800K, luminancja 172,1 cd/m2
• Ustawienie Cinema
rzeczywista temperatura barw 10900K, luminancja 171,8 cd/m2
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 8000K, luminancja 186,6 cd/m2
• Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 8000K, luminancja 186,6 cd/m2
Standard | Game |
Cinema | Text |
Scenery |
Jak widać krzywa kolorów składowych we wszystkich ustawieniach fabrycznych była bardzo dobra jak na tą półkę cenową. Pod tym względem iiyama naprawdę imponuje. Różnorodność ustawień i-Style jest całkiem niezła, szczególnie pod względem temperatury barwowej. Brakuje jednak ustawień oferujących luminancję na poziomie około 100-120 cd/m2, które mogłyby się okazać dużo bardziej komfortowe wieczorem. Cóż... optymalną jasność trzeba będzie osiągnąć ręcznie.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:
R = 99
G = 100
B = 100
Optymalny poziom luminancji (ok. 120 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności około 29% i kontraście 50%. Dlaczego około? Stabilność luminacji nie była domeną testowanego modelu. Potrafiła ona skakać w dół i w o 3-4 cd/m2, więc otrzymane wyniki musimy podawać w przybliżeniu. Krzywa kolorów jest natomiast całkiem niezła jak na tą klasę sprzętu. Uwagę warto również zwrócić na bardzo dobrą głębię czerni wynoszącą tylko 0,1 cd/m2.
Poziomy luminancji
Producent zapewnia jasność sięgającą aż 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na odrobinę więcej – około 256 cd/m2. Wartość maksymalna osiągnięta została (jak się można spodziewać) przy jasności oraz kontraście ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła minimalnie, osiągając 251,2 cd/m2.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=99, G=100, B=100) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 61,0 cd/m2
- 10% = 82,7 cd/m2
- 20% = 102,4 cd/m2
- 30% = 122,3 cd/m2
- 40% = 143,6 cd/m2
- 50% = 162,7 cd/m2
- 60% = 182,0 cd/m2
- 70% = 201,3 cd/m2
- 80% = 220,1 cd/m2
- 90% = 236,9 cd/m2
- 100% = 251,2 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% można pracować komfortowo w ciemnym pomieszczeniu. Luminancja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi ją o około 20% cd/m2 (zwalnia nieco na samym końcu). Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
111 cd/m2 -7,5% | 116 cd/m2 -3,3% | 104 cd/m2 -13,3% |
124 cd/m2 3,3% | 120 cd/m2 100% | 113 cd/m2 -5,8% |
127 cd/m2 +5,8% | 118 cd/m2 -1,7% | 104 cd/m2 -13,3% |
Równomierność luminacji w przypadku tego modelu jest przeciętna. W praktyce nie mamy większych powodów do zmartwień – większość powierzchni nie odbiega od punktu centralnego o więcej niż kilka procent, które dla typowego użytkownika domowego będą raczej niezauważalne.