IT na wynajęcie – raport na temat rynku outsourcingu IT w Polsce
Raport na temat usług outsourcingu IT w Polsce
Outsourcing pozwala istotnie zoptymalizować wydatki na informatykę w firmie, choć to nie jedyna korzyść z tej formy współpracy. Dla wielu polskich przedsiębiorstw outsourcing IT oznacza sposób na dostęp do najnowszych technologii oraz możliwość pozyskania wysokiej klasy specjalistów do bieżącej administracji systemami i prowadzenia złożonych projektów wdrożeniowych.
Sekwencja przeprowadziła badanie wśród 400 polskich firm z sektora MŚP z którego wynika, że trzech na czterech badanych przedsiębiorców korzysta z usług podmiotów zewnętrznych. Firmy najchętniej zlecają prace finansowo-księgowe (33% ankietowanych), informatyczne (29%) oraz prowadzenie spraw kadrowo-administracyjnych (12%) [1].
Czym jest outsourcing?
Outsourcing polega na przeniesieniu całości lub części usług, zadań i funkcji, niezwiązanych z podstawową działalnością przedsiębiorstwa, do realizacji przez zewnętrzny, wyspecjalizowany podmiot. W ten sposób działają mikro i małe firmy, których nie stać na zatrudnienie informatyka na etat, ale także największe korporacje z branży finansowej i telekomunikacyjnej, które obszary związane m.in. z utrzymaniem infrastruktury technicznej lub centrum obsługi klienta (call center) w całości zlecają specjalizowanym podmiotom zewnętrznym.
Instytut Outsourcingu zebrał i opracował podstawowe pojęcia związane z outsourcingiem, z których definicją można zapoznać się pod adresem http://www.instytut-outsourcingu.pl/podstawowe-pojecia-outsourcingowe.html. Pod hasłem „Dostawcy outsourcingu” przedstawiono klasyfikację usług outsourcingowych według stopnia złożoności łańcucha wartości oraz zakresu, którego dotyczą. Z perspektywy tematu tego artykułu, dwa najważniejsze typy usług outsourcingu to outsourcing selektywny oraz outsourcing strategiczny.
Outsourcing selektywny i strategiczny
Pierwszy model zakłada oddanie w ręce dostawcy określonych procesów operacyjnych, którymi mogą być hosting aplikacji, zarządzanie stacjami roboczymi, czy dostarczanie usług sieciowo-serwerowych. W tym miejscu warto wyobrazić sobie firmę z rozproszonymi oddziałami, którym zewnętrzny dostawca zapewnia opiekę administracyjną na terenie całego kraju, przy zachowaniu odpowiednio krótkiego czasu reakcji na awarię.
Z kolei outsourcing strategiczny zakłada wydzielenie całych funkcji realizowanych w danej organizacji i przekazanie jej do realizacji przez dostawcę outsourcingu. W tym przypadku można mówić o pełnym outsourcingu IT, czyli przeniesieniu wszystkich (lub istotnej części) zadań działu informatyki do zewnętrznej firmy, co wiąże się z koniecznością restrukturyzacji i przebudową procesów w przedsiębiorstwie.
Zakres działań outsourcingu informatycznego jest bardzo szeroki i obejmuje m.in.:
- wsparcie pracowników i usuwanie bieżących awarii (service desk),
- administracja systemów informatycznych, zarządzanie infrastrukturą oraz sieciami,
- udostępnianie zewnętrznej infrastruktury (chmura obliczeniowa, kolokacja serwerów w centrum danych),
- zabezpieczanie ciągłości działania przedsiębiorstwa z opcją odtwarzania środowiska po awarii,
- serwis aplikacyjny oraz nadzór na systemami biznesowymi,
- zarządzanie procesami IT,
- doradztwo w zakresie wyboru systemów,
- zarządzanie dokumentami oraz wydrukami,
- wsparcie i prowadzenie projektów informatycznych,
- prowadzenie audytów oraz kontroli legalności oprogramowania,
- rozwój i utrzymanie aplikacji,
- wynajem pracowników.
Dostawcy lokalni…
Wiele firm kupuje usługi outsourcingu IT od podmiotów lokalnych, które doskonale rozumieją ich biznes oraz otoczenie, w którym funkcjonują, a przy tym potrafią zaoferować ceny na poziomie dostosowanym dla danego regionu i branży.
Fakt ten potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez Kapsch BusinessCom („Branża Teleinformatyczna – Trendy i Wyzwania”, 2014), z którego dowiemy się, że 72% spośród 44% firm, które zlecają usługi informatyczne firmom zewnętrznym, korzysta z usług lokalnych dostawców [2,3]. W Polsce wskaźnik ten wynosi 67% spośród 45% wszystkich firm, kupujących usługi na zewnątrz.
… i globalni
Z drugiej strony mamy dużych graczy na rynku outsourcingu usług, którzy przenoszą wybrane procesy do krajów innych niż siedziba przedsiębiorstwa (offshoring) lub świadczą swoje usługi dla przedsiębiorstw lokalnych i zagranicznych. W tym miejscu warto wymienić takie firmy jak HP, IBM, Intel, Capgemini, Infosys, Sii, Business Consulting Center (BCC), itelligence, Comarch, Asseco, Atos Origin, Sunrise Systems, Compuware, Cyclad czy it WORKS.
Z danych udostępnionych przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL), organizacji branżowej reprezentującej sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, dowiemy się, że w Polsce funkcjonuje już 470 centrów usług z kapitałem zagranicznym, które zatrudniają 128 000 osób. Działalność tych centrów skupia się w dziesięciu największych ośrodkach usług biznesowych w Polsce (Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, aglomeracja katowicka, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin) [4].
Z tego samego raportu wynika, że najwięcej osób, bo aż 44,1 tyś. pracuje w centrach usług wspólnych (SSC), kolejne 33,7 tyś. w firmach świadczących usługi outsourcingu procesów biznesowych (BPO), 21,6 tyś. w obszarze badań i rozwoju (R&D) i dopiero na czwartym miejscu (22.1 tyś. osób) w outsourcingu IT (ITO) [4]. Według ABSL, w obszarze IT do najczęściej obsługiwanych procesów należą obsługa aplikacji i rozwiązywanie problemów (IT Service Desk, 32% centrów świadczy taką usługę), zarządzanie cyklem życia produktu Application Lifecycle Management, 22%) oraz zarządzanie infrastrukturą (Infrastructure Management, 21%) [4].
Hosting jako usługa ITO
Spróbujmy przyjrzeć się wybranym usługom oferowanym w ramach outsourcingu oraz ich dostawcom. Hosting sieci web (miejsce na stronę WWW, blog, sklepi internetowy, e-mail) można z jednej strony traktować jak zakup usług u zewnętrznego dostawcy, z drugiej widać tutaj wyraźne cechy outsourcingu. Tylko większe firmy i organizacje decydują się na wdrażanie własnych serwerów sieci web i e-mail, bowiem jest to kosztowne, wymaga zatrudnienia fachowców oraz zapewnienia niezawodnych pracy urządzeń (łącza internetowe, serwerownia).
Dostawcy hostingu znają się na tym lepiej, mają gotową infrastrukturę oraz grono wysoce wykwalifikowanych inżynierów do obsługi serwerów webowych. Za nie więcej niż 1000 zł małe i średnie przedsiębiorstwa otrzymują kompletą usługę, która pozwala im zaistnieć w Sieci.
Usługa z pudełka
Outsourcing IT stał się produktem, który możemy kupić niemal tak samo łatwo jak telefon. Usługa IT dla Firm w Orange polega na objęciu opieką serwisową oraz wsparciem technicznych komputerów i sprzętu peryferyjnego klientów w ramach stałej, miesięcznej opłaty abonamentowej. Oferta ta skierowana jest dla firm różnej wielkości, działających w dowolnej branży.
Duża liczba awarii rozwiązywanych jest zdalnie po wcześniejszym zgłoszeniu problemu przez stronę internetową lub infolinię. Jeśli zajdzie taka potrzeba, usterka usuwana jest w miejscu wskazanym przez klienta. To doskonała opcja dla organizacji, które posiadają wiele oddziałów i/lub zatrudniają pracowników terenowych. Usługi outsourcingu IT w Orange świadczone są bowiem na terenie całego kraju.
Zarządzanie infrastrukturą w Sii
Sii, jeden z liderów outsourcingu IT w Polsce, zatrudnia ponad 1500 inżynierów, z których ponad 100 zajmuje się rozwiązaniami z dziedziny infrastruktury. Oferta Sii obejmuje bieżące utrzymanie systemów IT klientów oraz wsparcie w trakcie prowadzenia projektów wdrożeniowych i migracyjnych.
Konsultanci Sii specjalizują się w zakresie systemów operacyjnych, baz danych, wirtualizacji, oprogramowania zapewniającego komunikację między systemami i aplikacjami (middleware), sieci, pamięci masowych oraz service desk. Firma działa według różnych modeli współpracy, które obejmują wynajem (outsourcing) pracowników i grup konsultantów z wyznaczonym kierownikiem projektu oraz realizację całościowych projektów z obszaru IT.