Nasz krótkie testy miały pokazać jak z grami e-sportowymi - a konkretnie mówimy o Counter Strike: Global Offensive, APEX: Legends i Fortnite - radzą sobie dwa ciekawe zestawy. Przypomnijmy, że tańsza konfiguracja została wyposażona w procesor Intel Core i5 9600K i kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2060 FE, a droższa w procesor Intel Core i7 9700K oraz kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 FE.
Celem nie były typowe testy, a sprawdzenie w jakich ustawieniach i rozdzielczościach możemy liczyć na 120 klatek na sekundę, a w jakich na 240 klatek na sekundę. Chodzi oczywiście o wykorzystanie pełni możliwości monitorów o odświeżaniu od 120 do 240 Hz.
Przypominamy, że w platformach wykorzystaliśmy 16 GB RAM (2 x 8 GB) taktowanych 3200 MHz, a procesor podczas testów nie był podkręcony - zestawy takie mają więc jeszcze zapas mocy (po OC) zarówno po stronie CPU i GPU.
Zestaw #1 - Intel Core i5 9600K i NVIDIA GeForce RTX 2060 FE
CS:GO - Danger Zone w rozdzielczości Full HD i ustawieniach niskich działa ze średnią prędkością około 250 klatek na sekundę, ale klatki minimalne spadały do 170. Jeśli chcemy zbliżyć się do stałych 240 klatek na sekundę musimy sięgnąć po OC - zarówno procesora, jak i karty graficznej. Jeśli celujecie w 144 klatki na sekundę, to w tej rozdzielczości możecie nawet pokusić się o ustawienia wysokie. Pomiędzy rozdzielczością Full HD, a UHD nie ma gigantycznych różnic, co zapewne spowodowane jest ograniczeniem procesora - w tej grze warto go podkręcić. Ta konfiguracja umożliwia w CS:GO Danger Zone komfortową rozgrywkę przy 120 klatkach na sekundę nawet w rozdzielczości UHD i ustawieniach średnich.
APEX w rozdzielczości Full HD i ustawieniach niskich teoretycznie da radę sięgnąć stałych 240 klatek na sekundę - bez podkręcania się jednak nie obejdzie. Ustawienia wysokie w FHD to stałe 120 klatek na sekundę, a po odrobinie overclockerskiej magii zapewne można sięgnąć po 144 klatki na sekundę. Przy QHD da się wycisnąć 120 do 144 klatek przy ustawieniach niskich. Do UHD trzeba mocniejszego sprzętu.
No i Fortnite - przy Full HD można dociągnąć do 240 klatek na sekundę przy ustawieniach średnio-niskich. Ustawienia wysokie pozwalają na osiągnięcie stałych 144 klatek na sekundę. Nawet przy QHD da się wycisnąć 240 klatek na sekundę, ale trzeba zejść z ustawieniami do samego dołu. Takie monitory (QHD 240 Hz) są dopiero wprowadzane na rynek, więc można śmiało się zadowolić stałymi 144 klatkami przy ustawieniach średnich. No i UHD - śmiało można wycisnąć stałe 120 klatek na sekunę przy ustawieniach niskich - jak na razie UHD i 144 Hz oznacza kompresję obrazu, więc wyżej sięgać i tak nie ma po co.
Zestaw #2 - Intel Core i7 9700K i NVIDIA GeForce RTX 2080 FE
Pozwolimy sobie powtórzyć, że do CS:GO - Danger Zone przyda się OC procesora, nawet jeśli jest to nieco bardziej wymagajaca Danger Zone (czyli Battle Royale w CS:GO). Różnice pomiędzy obiema platformami nie są tak duże jak można by się spodziewać, bo ewidentnie standardowo taktowany 9700K nie pozwala rozwinąć skrzydeł mocnemu Turingowi. Tu na pewno odrobina OC pozwoli na sięgnięcie stałych 240 klatek w ustawieniach niskich w FHD. Przy wysokich nawet bez podkręcania mamy zapewnione powyżej 150 klatek na sekundę. Ustawiając rozdzielczość na UHD możemy liczyć na stałe 120 klatek na sekundę przy ustawieniach wysokich - więcej nie trzeba.
W APEX: Legends bez żadnego podkręcania, w FHD można osiągnąć stałe 240 klatek na sekundę przy ustawieniach niskich, a wysokie pozwalają na stałe 160 klatek na sekundę. W QHD 144 klatki na sekundę są na wyciągnięcie ręki - wystarczy nieco obniżyć detale. W końcu UHD - nieco OC i da się wycisnąć stałe 120 klatek na sekundę.
Fortnite - stałe 240 klatek w FHD? Prawie się udało przy ustawieniach średnich, a wysokie pozwolą generować 160 klatek na sekundę ze sporym zapasem. Jeśli chodzi o QHD to przy ustawieniach niskich można śmiało generować 240 klatek na sekundę... trzeba tylko trochę poczekać aż 240-hercowe monitory QHD pojawią się na rynku. Na koniec UHD - nieco OC i bez problemu sięgniemy po stałe 120 klatek na sekundę.
To... nie koniec!
Jeśli jesteście ciekawi jak w APEX: Legends, CS:GO i Fortnite radzą sobie inne ciekawe konfiguracje, to wystarczy, że będziecie śledzić łamy benchmark.pl. Wkrótce zaprezentujemy analogiczny test w dwóch gotowych zestawach komputerowych, wyposażonych również w procesory Intel Core oraz w karty Turing, ale inne modele. I na tym również cykl się nie skończy, bowiem czekają was jeszcze testy przy użyciu niedrogiego laptopa z zewnętrznym układem graficznym oraz prawdziwego laptopowego monstrum do gier. Zostańcie wiec z nami!
Komentarze
23Teraz każdy gimbus grający w gry jest sportowcem, co prawda "e" ale zawsze :P
Akurat ta gra nie jest jakoś sprzętowo wygórowana i pójdzie na prawie każdym sprzęcie.
Jeśli ktoś myśli że będzie lepiej grał bo ma hiper komputer to się grubo myli.
Czas zrobić prawdziwy test - dwie konfiguracje kompa - średni komp i wypasiony...
Do pojedynku staje zawodowy gracz z amatorem ale dużo grającym.
Na przeciw siebie dwa kompy - średni i wypasiony.
Grają na tej samej mapie dwa razy.
Po czym zamiana kompów i znowu dwie gry.
Takie wyniki mogą być interesujące...
Wtedy człowiek może sam ocenić czy lepszy komp czy jednak umiejętności...
AMD Ryzen 7 3800x z AMD Navi
Po pierwsze cpu umożliwia streaming i jednoczesną grę
Natomiast karta w 100% wspiera freesync i do tego niweluje lagi
To jest zestaw dla esportowca a nie ten zbugowany szajs intela i przewartościowany RTX z raytracingiem którego esportowiec nigdy nie użyje
Do tego te problemy ze sterownikami Nvidia gdzie nie wiadomo czy dany monitor z freesync będzie wspierany łaskawie przez nvidia bo nie potrafią zrobić tego dobrze...
Proste liczy się input lag
Nie jestem E-Sportowcem.
Zdaza mi sie czasami grac w gry uznawane za 'e-sportowe'.
Dlatego niesamowicie rozbawil mnie ten akapit:
"W dynamicznych sieciowych strzelankach liczy się przede wszystkim duża liczba klatek na sekundę i wysokie odświeżanie monitora."
Wrong.
W dynamicznych sieciowych strzelankach liczy sie przedewszystkim PING.
Dziekuje.