Nie będziemy zapewne jedyni jeśli napiszemy, że oczekiwania względem nowego Wiedźmina mieliśmy ogromne. I to nie tylko względem samej fabuły, rozgrywki ale też oprawy audio-wizualnej. Wersja na Playstation 4, którą wcześniej recenzowaliśmy graficznie nieco nas zawiodła. Pozostało więc czekać na odsłonę pecetową. Dziś możemy już powiedzieć, że komputerowa wersja Wiedźmina 3 rzeczywiście jest najładniejsza, ale różnice względem konsol nie są tak duże jak tego oczekiwaliśmy.
Z drugiej strony po ostatnich doniesieniach od twórców na temat produkcji gry – jeden, wspólny build dla wszystkich maszyn, trudno było spodziewać się czegoś innego. Nie zrozumcie nas źle, gra nawet w rozdzielczości FullHD wygląda bardzo ładnie, szczególnie z dodatkowymi efektami Nvidia HairWorks. Nie wspominając już o możliwości zabawy w jakości 4K, choć ta oczywiście niesie za sobą konieczność posiadania bardzo mocnej konfiguracji. Jaka karta graficzna pozwoli na płynne granie w Wiedźmina 3?
Karta graficzna do Wiedźmina 3
Na początek przyjrzyjmy się minimalnym wymaganiom sprzętowym jakie według producenta umożliwią uruchomienie gry.
Minimalne wymagania
- Procesor: INTEL CPU Core i5-2500K 3.3GHz lub AMD CPU Phenom II X4 940
- Karta graficzna: Nvidia GPU GeForce GTX 660 lub AMD GPU Radeon HD 7870
- Pamięć: 6GB RAM
- Dysk twardy 40 GB wolnego miejsca
Od razu rzuca się w oczy dość dziwne zestawienie procesorów - relatywnie mocny procesor Intela ze sporo słabszym układem AMD. Z drugiej strony w przypadku kart graficznym mamy GTX 660, a obok niego Radeona 7870. Nie bez znaczenia jest również fakt, że według producenta gra wymaga minimum 6 GB pamięci RAM.
W przypadku rekomendowanej nadal mamy dość kontrowersyjne zestawienia:
Rekomendowane wymagania
- Procesor: INTEL CPU Core i7 3770 3,4 GHz lub AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
- Karta graficzna: Nvidia GPU GeForce GTX 770 lub AMD GPU Radeon R9 290
- Pamięć: 8GB RAM
- Dysk twardy 40 GB wolnego miejsca
Ponownie zastanawia nas dobranie procesorów. Bowiem jeśli chodzi o gry to przewaga i7 3770 nad FX-8350 zazwyczaj jest bardzo wyraźna. I odwrotnie w przypadku kart graficznych Radeon 290 jest generalnie szybszą jednostką od GTX 770.
Metodyka testowa kart graficznch w Wiedźminie 3
Wiedżmin 3 udostępnia dość szerokie spektrum możliwości dostosowania poziomu detali graficznych do możliwości naszego sprzętu. Do wyboru mamy cztery szablony ustawień: ultra, wysokie, średnie oraz niskie. A jeśli ktoś ma ochotę nieco pokombinować to oczywiście może również zmienić poziom poszczególnych opcji graficznych.
Jaką kartę graficzną wybrać, by Triss Merigold była odpowiednio kształtna?
Na potrzeby naszych testów skorzystaliśmy z predefiniowanych szablonów z dwoma modyfikacjami. W każdych ustawieniach wyłączyliśmy Nvidia HairWorks, które bardzo mocno obniża wydajność przy stosunkowo niewielkiej poprawie jakości obrazu oraz zastosowaliśmy metodę cieniowania powierzchni obiektów SSAO zamiast HBAO+. Na miejsce testowe wybraliśmy jedną z wiosek na początku rozgrywki.
Pomiary wydajności przeprowadziliśmy przechodząc z punktu A do punktu B, tak jak możecie to zobaczyć na filmiku poniżej. Test każdej karty graficznej przeprowadziliśmy pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzuciliśmy, a z pozostałych wyciągnęliśmy średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.
Wyniki i analiza testów: rozdzielczość 1920x1080
Wiedźmin 3: Dziki Gon
1920 x 1080 px, Ustawienia Ultra, SSAO, Bez Nvidia HairWorks
2x GeForce GTX 980 | 107 88 |
2x GeForce GTX 970 | 99 76 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 71 58 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 63 50 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 53 46 |
MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G | 47 41 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 39 33 |
Radeon R9 270X | 31 26 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Patrząc na wyniki możemy powiedzieć, że tego się spodziewaliśmy. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zarówno producenta gry jak i Nvidii do maksymalnych ustawień potrzebujemy karty graficznej pokroju Zotac GeForce GTX 980 lub tylko nieco słabszego GTX 970. Rezultaty Radeonów pozostawiają niestety trochę do życzenia. Najmocniejszy – 290X jest tylko trochę szybszy od niżej pozycjonowanego GTX 960, a ten naszym zdaniem jest ostatnią kartą, która zapewnia sensowną płynność animacji w ustawieniach ultra. Zarówno Radeon 285 jak 270X osiągnęły wyniki poniżej progu, który uznajemy za grywalny (45 kl/s). Konfiguracje SLI są w tym przypadku przerostem formy nad treścią bowiem nawet pojedynczy GTX 980 spokojnie wystarczy do maksymalnych ustawień
Wiedźmin 3: Dziki Gon
1920 x 1080 px, Ustawienia Wysokie, SSAO, Bez Nvidia HairWorks
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 101 92 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 89 79 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 76 69 |
MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G | 69 62 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 48 43 |
Radeon R9 270X | 40 35 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Między ustawieniami ultra a wysokimi występuje duży przeskok wydajności. Praktycznie wszystkie testowane karty z wyłączeniem Radeona 270X zapewniają przyzwoitą płynność animacji. Warto odnotować, że różnica między poziomem detali ultra, a wysokim jest relatywnie niewielki. Najłatwiej dostrzec ją na cieniach obiektów oraz postaci. Widać też minimalną różnicę w oświetleniu. Całościowo jednak nie ma dużego przeskoku wizualnego, który by tłumaczył takowy w wydajności poszczególnych kart.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
1920 x 1080 px, Ustawienia Średnie, SSAO, Bez Nvidia HairWorks
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 111 101 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 97 88 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 80 73 |
MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G | 75 67 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 54 48 |
Radeon R9 270X | 48 42 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Średnie detale nie stanowią już większego wyzwania dla żadnej z testowanych konstrukcji. Znakomita większość z nich zapewni rozgrywkę w bardzo komfortowych warunkach. W tym przypadku jednak różnica w jakości wyświetlanego obrazu w stosunku do wyższych ustawień jest dość widoczna.
Ustawienia ultra z Nvidia Hairworks
Ustawienia ultra bez Nvidia Hairworks
Na koniec pierwszej części naszych testów postanowiliśmy sprawdzić jak sprawuje się mocno nagłośniona implementacja technologii Nvidia HairWorks. Naszym zdaniem różnica, choć widoczna jest raczej subtelna.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
1920 x 1080 px, Nvidia HairWorks, Ustawienia Ultra, SSAO
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme, bez Nvidia HairWorks | 71 58 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 50 46 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X, bez Nvidia HairWorks | 53 46 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 23 18 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Niestety spadek wydajności po włączeniu Nvidia Hairworks jest bardzo duży. Na GTX 980 tracimy średnio 20 – 25 kl/s. I choć nadal można w tym przypadku mówić o płynnej rozgrywce to porównywalny spadek wydajności powoduje przeskok z rozdzielczości 1080p na 1440p, który naszym zdaniem zapewnia zdecydowanie lepszą jakość. W przypadku Radeona 290X wykres mówi wszystko. Włączenie HairWorks praktycznie uniemożliwia jakąkolwiek sensowną rozgrywkę.
Wyniki i analiza testów: rozdzielczość 2560x1440
Wiedźmin 3: Dziki Gon
2560 x 1440 px, Ustawienia Ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks
(SLI) 2x GeForce GTX 980 | 85 55 |
(SLI) 2x GeForce GTX 970 | 77 49 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 50 37 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 43 29 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 42 29 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
2560 x 1440 px, Ustawienia Wysokie, SSAO, bez Nvidia HairWorks
(SLI) 2x GeForce GTX 980 | 105 74 |
(SLI) 2x GeForce GTX 970 | 93 68 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 69 52 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 55 44 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 53 41 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Jeśli ktoś z Was myśli o graniu w Wiedźmina 3 w rozdzielczości 1440p to powinien posiadać kartę pokroju GeForce GTX 980 lub poważnie rozważyć konfigurację SLI złożoną np. z dwóch GTX 970. Szczególnie jeśli mówimy o ustawieniach graficznych na poziomie ultra. Zabawa w takowych detalach jest również możliwa na Radeonie 290X jak i jednej 970, ale trzeba się liczyć z dość częstym spadkiem ilości klatek do 30, a nawet nieco poniżej tej granicy. Po zejściu o jedno oczko w ustawieniach, wszystkie topowe konstrukcje były w pełni grywalne zapewniając w najgorszym przypadku 41+ kl/s.
Wyniki i analiza testów: rozdzielczość 3840x2160
Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160 px, Ustawienia Ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks
(SLI) 2x GeForce GTX 980 | 57 36 |
(SLI) 2x GeForce GTX 970 | 48 30 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 28 20 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 24 10 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 23 10 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
W rozdzielczości 4K trudno mówić o przyjemniej zabawie przy maksymalnym ustawieniu detali graficznych jeśli posiadamy tylko jedną kartę graficzną. GTX 980 zapewnia w najbardziej wymagających momentach zaledwie 20 kl/s, a średnio nie przekracza granicy 30 kl/s. Dopiero połączenie w SLI dwóch topowych GeForce’ów (lub też 970), zapewnia sensowną płynność rozgrywki. Ale jeśli ktoś myśli o włączeniu Nvidia HairWorks w tej rozdzielczości to zapewne będzie potrzebował do tego trzeciej karty (3-way SLI), choć wcale nie jesteśmy pewni czy taki zestaw podoła wyzwaniu.