Na początku podsumowania zaznaczmy raz jeszcze, że nie jest to standardowy test wydajności. Zakładamy, że świeżo upieczony e-sportowiec wyposażył się w monitor o odświeżaniu 144, 160 lub 240 Hz i sprawdzamy czy dana konfiguracja pozwoli na generowanie danej liczby klatek na sekundę, tak by wykorzystać możliwości monitora - i uzyskać przewagę w dynamicznych sieciowych strzelankach.
Podkreślamy, że do wyświetlania dużej liczby klatek na sekundę konieczny jest mocny procesor. W wybranych przez nas zestawach zdecydowaliśmy się na optymalnego Intel Core i5 9400F oraz (droższego) świetnie sprawdzającego się w grach Intel Core i7 9700K.
Zestaw #1 - Komputronik Infinity X520 RGB [A001] - Intel Core i5 9400F i GeForce GTX 1660 Ti
Taka konfiguracja to dobry wybór dla osób, które szukają komputera o dobrym stosunku ceny do możliwości. Procesor po prawdzie nie umożliwia podkręcania (jest to model F, czyli pozbawiony zintegrowanego układu graficznego), ale za jego cena jest bardzo atrakcyjna i oferuje sześć rzeczywistych rdzeni. GeForce GTX 1660 Ti to dobry następca GTX 1060 6 GB. Jest on oparty na mikroarchitekturze Turing, ale należy pamiętać, że jest to model okrojony, pozbawiony rdzeni RT (ray-tracing) oraz Tensor (DLSS).
Przypominamy, że ten komputer przetestowaliśmy jedynie w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080). Jeśli mamy ochotę na rozgrywkę w Counter Strike: Danger Zone (battle royale) to przy ustawieniach niskich możemy liczyć średnio na 180 klatek na sekundę, ale klatki minimalne potrafią spaść do 127 - realnie więc można liczyć na stałe 120 klatek na sekundę.
Z kolei grając w APEX: Legends w ustawieniach niskich możemy liczyć na stałe 160 klatek na sekundę. Ustawienia średnie powinny nam zapewnić 144 klatki na sekundę. Pamiętajcie, aby odblokować w grze fps cap, bowiem standardowo APEX ma blokadę na 144 klatki na sekundę.
No i Fortnite - obniżając detale do minimum powinniśmy sięgnąć do stałych 240 klatek na sekundę. Przy detalach średnich da radę sięgnąć do stałych 160 klatek, a w ustawieniach wysokich do stałych 120 klatek na sekundę.
Zestaw #2 - Komputronik Infinity S720 [KT001] - Intel Core i7 9700K i GeForce RTX 2070
Jeśli masz większy budżet i celujesz w rozgrywkę w rozdzielczości QHD, to może warto sięgnąć po podobną konfigurację? Pamiętajmy, że mocny procesor oznaczony literą "K" umożliwia nam podkręcanie, co może mieć spory wpływ na liczbę generowanych klatek na sekundę (testy przeprowadziliśmy bez OC).
W CS:GO Danger Zone przy ustawieniach niskich możemy sięgnąć po 160 klatek na sekundę w FHD i 120 klatek na sekundę w QHD. Zwiększając ustawienia do wysokich praktycznie pozostaje nam stałe 120 klatek na sekundę w obu rozdzielczościach.
Jeśli chodzi o APEX to niewiele zabrakło do sięgnięcia stałych 240 klatek na sekundę w rozdzielczości FHD i ustawieniach niskich. Zmieniając rozdzielczość na QHD (niskie) można liczyć na stałe 144 klatki na sekundę. Ustawienia wysokie w FHD pozwalają na osiagnięcie stałych 144 klatek, ale w QHD do 120 klatek na sekundę potrzebne będzie lekkie zmniejszenie detali.
No i na koniec - Fortnite. Do stałych 240 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD niezbędne będzie lekkie zejście z ustawień średnich, a w wysokich możemy liczyć na stałe 160 klatek na sekundę. W QHD na 240 klatek na sekundę możemy liczyć tylko w przypadku ustawień niskich, na 160 klatek na sekundę w ustawieniach średnich i na 120 klatek na sekundę w ustawieniach wysokich.
Jaki komputer do e-sportu?
Mamy nadzieję, że nasz krótki test pozwoli wam na ocenę jakich wyników w grach e-sportowych należy się spodziewać po różnych konfiguracjach.
Jeśli jesteście namiętnymi graczami Fortnite, APEX czy CS:GO Danger Zone dajcie nam znać w komentarzach na jakich konfiguracjach gracie i jakie wyniki uzyskujecie!
W temacie gier e-sportowych przygotowujemy jeszcze jedną publikację z wykorzystaniem niedrogiego laptopa z zewnętrznym układem graficznym oraz bardzo mocnej gamingowej maszyny. Już wkrótce, na benchmark.pl!
Komentarze
12