W testach wykorzystaliśmy grę spatchowaną do wersji 1.9. Zainstalowaliśmy zarówno łatkę DirectX 11 Ultra Upgrade (do działania wymaga karty obsługującej DX11), jak i zestaw tekstur wysokiej rozdzielczości (High-res Texture Pack), który wymaga do działania 64-bitowego systemu operacyjnego i karty graficznej z minimum 768 MB pamięci graficznej.
Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:
- DirectX 9 ze standardowymi teksturami w dwóch ustawieniach jakości grafiki
- DirectX 11 z teksturami wysokiej rozdzielczości przy maksymalnych ustawieniach grafiki
Długo oczekiwana łatka do Crysisa 2 przynosząca obsługę DirectX 11 okazała się lekkim rozczarowaniem. Owszem, w grze widać efekty działania teselacji, ale niestety nie wszędzie. W sporej ilości przypadków teselacja pożera moc kart graficznych, nie dając w zamian większych korzyści w stosunku do wersji DirectX 9. Niczego innego nie należało się zresztą spodziewać - gra była pisana z myślą o DirectX 9, a późniejsze "doklejanie" efektów DirectX 11 sprawdza się co najwyższej przeciętnie.
Tym razem przy testach 3D wykorzystaliśmy również wewnętrzne mechanizmy Crysisa 2 (w meny gry widnieje odpowiednia opcja 3D). Umożliwia ona wyświetlanie obrazu 3D w konfiguracji lewo/prawo oraz góra/dół, co pozwala na wykorzystanie przy praktycznie dowolnym odbiorniku wyposażonym w technologię 3D. Jedyne co jest wymagane przy tej opcji to karta graficzna Nvidia GeForce.
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1680 x 1050 - GTX 560
[FPS] tekstury standardowe
Bardzo Wysokie | 89 79 |
Ekstremalne | 60 53 |
Ultra | 50 44 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Ponownie sprawdzamy wydajność GeForce GTX 560 również w rozdzialczości 1680 x 1050. Przy użyciu DirectX 9 karta radzi sobie znakomicie w każdych ustawieniach graficznych.
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 100 100 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 98 92 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 79 69 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 100 100 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 87 82 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 71 62 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision (sterownik)
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 60 60 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 60 60 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 59 55 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Zaczynamy skromnie od ustawień Bardzo Wysokich (przypomnijmy, że ustawienia graficzne w Crysis 2 dzielą się na Wysokie, Bardzo Wysokie, Extremalne oraz Ultra - ot, taki chwyt marketingowy, by zaznaczyć, że niska jakość grafiki w C2 nie istnieje). W 2D nawet najsłabszy zestaw "wykręca" średnio prawie 80 klatek na sekundę, co jest świetnym wynikiem.
Przed premierą gry firma Crytek chwaliła się, że opracowany przez nią system 3D powoduje niewielkie spadki wydajności. Słowa dotrzymała, działanie 3D jest piekielnie szybkie, ale odbija się to na samym efekcie trójwymiarowości, który - delikatnie mówiąc - nie powala na kolana. Należy pamiętać, że podczas korzystania z Nvidia 3D Vision ze względu na konieczność generowania dwóch pełnych obrazów naraz, synchronizacja zawsze jest włączona, a więc liczba klatek na sekundę nie może być większa niż 60. Na wykresach widać również, że silnik Crysisa 2 ma ograniczenie do 100 klatek na sekundę z wyłączoną synchronizacją pionową.
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080
[FPS] Ultra, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 96 90 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 56 52 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 43 38 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Ultra, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 92 84 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 52 48 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 41 36 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Ultra, tekstury standardowe
GTX 590 + Core i7 2600K | 60 60 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 49 46 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 38 34 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Najwyższe ustawienia przy użyciu bilbliotek DirectX 9 dają się we znaki najsłabszej konfiguracji. Niemniej po podkręceniu możemy cieszyć się około 40 klatkami na sekundę w 3D. Pora sprawdzić, jak na działanie sprzętu wpłynie implementacja DirectX 11 oraz tesktur w wysokiej rozdzielczości.
Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości
GTX 590 + Core i7 2600K | 66 63 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 41 39 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 32 27 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości
GTX 590 + Core i7 2600K | 63 59 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 38 37 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 30 25 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości
GTX 590 + Core i7 2600K | 50 42 |
GTX 570 + Core i7 2600K | 36 34 |
GTX 560 + Core i5 2500K | 29 25 |
wynik po podkręceniu wynik w konfiguracji standardowej |
Zastosowanie DirectX 11 bardzo odbija się na wydajności. Nawet tak potężna karta jak GTX 570 zaczyna mieć problemy z płynnością rozgrywki. Czy warto? Prawda jest taka, że implementacja DirectX 11 w Crysisie 2 nie wzbudziła naszego entuzjazmu. Dodatkowo zalecana przez producenta konfiguracja do takiej rozgrywki nie prezentuje się zbyt zachęcająco (między innymi 8 GB RAM). 3D w wykonaniu Cryteka działa niesamowicie szybko, ale oferuje mierne efekty.