Hełmy i wirtualna rzeczywistość, okulary ELSA Revelator oraz testy starszych sprzętów do 3D - poczytaj o 3D w komputerach z dawnych lat w pierwszej części cyklu benchmark ekspert.
Rozpoczynamy cykl benchmark ekspert, który powstaje dzięki wsparciu naszego partnera, firmy LG Polska. Opiszemy dla Was pokrótce technologie 3D w komputerach, publikując cykl 4 ciekawych artykułów. Mamy nadzieję, że forma publikacji oraz ich zawartość przypadnie wam do gustu. |
3D w komputerach ma już sporą historię. Z cyklu artykułów Ekspert poznasz ważne informacje. W tej części zabieramy was w podróż do historii, pisząc o takich produktach jak hełmy VR, czy okulary ELSA Revelator 3D. Kolejne publikacje będą zawierać informacje o popularyzacji 3D w ciągu ostatnich 12 miesięcy, przyjrzymy się bardziej najnowszej technologii 3D, a także przetestujemy monitor weń wyposażony i podzielimy się z wami wrażeniami. Zaczynamy!
Partnerem akcji jest firma LG |
Pierwszy publiczny pokaz trójwymiarowego filmu miał miejsce w 1935 roku, a pierwsze stereoskopy powstawały już na początku XIX wieku. Nie będziemy się jednak cofać do czasów kiedy w kałuży pływały dwie ameby, a przejdziemy z miejsca do...
Hełmy VR (Virtual Reality)
Rzeczywistość Wirtualna - to hasło podbijało serca i burzyło krew w żyłach miłośników cyberpunka i nowoczesnych technologii. Rzeczywistość wirtualna wydawała się niemal w zasięgu ręki i... cóż, tylko się wydawała. Początkowo problem wyświetlania obrazu stereoskopowego rozwiązano w najprostszy możliwy sposób - umieszczając przed każdym okiem miniaturowy ekran. Z miejsca da się zauważyć, że to rozwiązanie (datowane na lata 90. ubiegłego wieku) było niespecjalnie wygodne dla użytkownika. Łatwo się też domyśleć, skąd się wzięła nazwa "hełm".
VFX1 HEADGEAR
Prawdopodobnie pierwszym wirtualnym hełmem, który trafił do seryjnej sprzedaży był VFX1 Headgear (1995). Jego cena była równie kosmiczna co wygląd, a możliwości nie powalały. Pomijając znikomy komfort użytkowania, cechował się ekranami o rozdzielczości 263x230. Oczywiście z czasem pojawiło się więcej konstrukcji tego rodzaju, zaczęto zwiększać rozdzielczość ekranów i zmniejszać rozmiary samych urządzeń. Trzeba przyznać jedno - ten sprzęt nawet dziś wygląda futurystycznie. Były to produkty wyprzedzające swoją epokę i skończyły jak wiele podobnych wynalazków.
Po lewej Kaiser ProView, po prawej Cybermind Visette45
Pomimo oczywistych niedociągnięć i ułomności technologicznej (słaba jakość obrazu), hełmy były przede wszystkim ciężkie i piekielnie niewygodne. Gdyby świat podążył tą ścieżką, być może zakończyłoby się to tak, jak to przedstawia zdjęcie poniżej. ;-)
Jak głosi plotka, widoczny na zdjęciach Toshiba Gaming Helmet wkroczył w fazę prototypu, ale ku uldze wszystkich zainteresowanych nigdy poza nią nie wyszedł i nie trafił do sprzedaży seryjnej. Zamiast hełmów i gogli z wbudowanymi ekranami LCD, postanowiono wykorzystać coś zdecydowanie wygodniejszego, a mianowicie okulary i odpowiednie odbiorniki.
Ciekawostki
Jednym z pierwszych filmów, który w roku 1992 rozpalił wyobraźnię graczy w kwestii efektów 3D, hełmów i wirtualnej rzeczywistości był Kosiarz umysłów.
Fabuła i wierność z książkowym oryginałem to osobna sprawa, nie będziemy jednak zadzierać z fanami Stepehna Kinga. ;)
Mniej znanym filmem, wyprodukowanym już 1983 roku, w którym również pojawia się motyw „hełmów” i „okularów”, choć w nieco innym kontekście, jest Burza mózgów. Spójrzcie co Christopher Walken ma na głowie. To jest dopiero hardcore. ;)