LG Nexus 4 wyposażono w chipset Snapdragon S4. Taki sam układ znajdziemy we flagowym smartfonie Sony Xperia Z z ekranem Full HD. Potencjał tego układu jest wystarczająco duży, by nie przejmować się faktem, że wprowadzono go na rynek praktycznie już jesienią ubiegłego roku. Wydajność LG Nexus 4 powinna spełnić wymagania większości, jeśli nie wszystkich użytkowników Androida.
Wydajność
Sprawność przeglądarki WWW
SunSpider JavaScript Benchmark Domyślna przeglądarka systemowa, [ms] mniej = lepiej
HTC Windows Phone 8X
892
Nokia Lumia 820
918
Nokia Lumia 920
923
Apple iPhone 5
932
Samsung Galaxy S3
1002
Samsung Galaxy Note II
1030
HTC One
1099
Sony Xperia Z
1283
LG Nexus 4
1370
Nokia Lumia 620
1432
Huawei Ascend P1
1641
HTC One X
1684
Asus Padfone
1702
Samsung Galaxy Note
1776
Motorola RAZR Maxx
1940
Motorola RAZR
1979
Samsung Galaxy Nexus
1989
Apple iPhone 4S
2251
Huawei Honor U8860
2262
LG Swift L9
2514
HTC Sensation XE
2689
HTC Sensation XL
2726
HTC One V
3247
HTC Rhyme
3341
Samsung Galaxy S 2
3447
LG Swift L7
3818
LG Swift 2X
3826
LG Prada 3
3894
Motorola Atrix
3920
Samsung Galaxy R
4100
LG Swift 3D
4278
LG Swift L5
4535
Sony Ericsson Xperia Neo
5055
HTC Desire S
5762
HTC EVO 3D
6108
HTC Titan
6488
Nokia Lumia 710
6768
Nokia Lumia 800
6826
Nokia 500
6832
Samsung Omnia W
6972
HTC Radar
9115
Motorola Fire XT 530
10521
Samsung Wave 3
10647
HTC ChaCha
12819
HTC Wildfire S
15995
Nokia C6-00
27977
Dell Venue Pro
45333
Huawei Ideos U8500
66159
W LG Nexus 4 domyślnie mamy do dyspozycji jedynie systemową przeglądarkę, a w tym przypadku jest to Google Chrome. Po zaktualizowaniu do najnowszej dostępnej wersji osiągnęliśmy wynik około 1350 ms. To bardzo dobry rezultat, choć nie tak dobry jak ten osiągany przez IE 10 w smartfonach z Windows Phone 8.
W teście zgodności ze standardem HTML5 Google Chrome uzyskał dobry wynik 415 punktów, nieco niższy niż systemowa przeglądarka HTC One czy tabletu Sony Xperia S.
3D Mark
Tryb testowy Ice Storm z benchmarku 3D Mark zagościł w końcu również na smartfonach. Niewątpliwie szybko zyska popularność, choć ma ostre kryterium minimum 1 GB pamięci RAM. Dlatego też nasza baza wyników dla 3D Mark jest jeszcze dość skromna, ale już mamy w niej dwa urządzenia, które reprezentują dwa bieguny wydajnościowe. Jedno z nich to Samsung Galaxy S2, który mimo całego szacunku dla tej konstrukcji, w 3D Marku osiąga wynik 10-krotnie gorszy niż jeden z najwydajniejszych Sony Xperia Z. W AnTuTu produkt Japończyków brylował, a w 3D Mark? Osiągnięty wynik również budzi respekt, ale tym razem nasz LG Nexus 4 wypadł rewelacyjnie – lepiej niż oczekiwania. Trudno się dziwić, wszak w tym teście bardzo dużą rolę gra rozdzielczość, a ta w produkcie LG jest niższa. Wyświetlany podczas testowania obraz na ekranie Nexusa był przez większość czasu płynny, odczuwalne zacięcia pojawiły się tylko w drugim teście grafiki w momencie przelotu przez kanion. Podobnie jak w teście Ice Storm, także w Ice Storm Extreme, bohater tej recenzji zameldował się na czele stawki. Dla pewności uruchomiliśmy test kilkukrotnie - wyniki były powtarzalne. Należy je jednak traktować jako górną granicę możliwości smartfona. System od dawna nie odświeżany, z wieloma aplikacjami działającymi w tle, da wyniki nawet o kilkaset punktów gorsze.
3DMark (Ice Storm) - TOTAL
LG Nexus 4 (Android 4.2)
11298
Sony Xperia Z (Android 4.1)
10572
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
2773
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1696
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1551
3DMark (Ice Storm) - Graphics
LG Nexus 4 (Android 4.2)
11590
Sony Xperia Z (Android 4.1)
10550
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
2316
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1488
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1327
3DMark (Ice Storm) - Physics
Sony Xperia Z (Android 4.1)
10648
LG Nexus 4 (Android 4.2)
10326
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
8966
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
3783
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
3319
3DMark (Ice Storm) - Graphics test 1 (fps)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
50,6
Sony Xperia Z (Android 4.1)
46,3
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
7,4
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
7,3
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
4,2
3DMark (Ice Storm) - Graphics test 2 (fps)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
50,2
Sony Xperia Z (Android 4.1)
45,5
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15,8
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
9,4
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
5,8
3DMark (Ice Storm) - Physics test (fps)
Sony Xperia Z (Android 4.1)
33,8
LG Nexus 4 (Android 4.2)
32,8
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
28,5
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
12,0
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
10,5
3DMark (Ice Storm Extreme) - TOTAL
LG Nexus 4 (Android 4.2)
6229
Sony Xperia Z (Android 4.1)
5603
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
2067
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1207
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
838
3DMark (Ice Storm Extreme) - Graphics
LG Nexus 4 (Android 4.2)
5737
Sony Xperia Z (Android 4.1)
5470
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
1710
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1002
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
690
3DMark (Ice Storm Extreme) - Physics
LG Nexus 4 (Android 4.2)
8898
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
7672
Sony Xperia Z (Android 4.1)
6123
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
4271
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
3337
3DMark (Ice Storm Extreme) - Graphics test 1 (fps)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
28,9
Sony Xperia Z (Android 4.1)
27,7
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
6,1
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
4,0
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
3,5
3DMark (Ice Storm Extreme) - Graphics test 2 (fps)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
21,9
Sony Xperia Z (Android 4.1)
20,8
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
9,5
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
5,7
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
2,4
3DMark (Ice Storm Extreme) - Physics test (fps)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
28,2
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
24,4
Sony Xperia Z (Android 4.1)
19,4
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
13,6
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
10,6
AnTuTu System Benchmark
AnTutu System Benchmark - TOTAL SCORE
HTC One (Android 4.1)
20519
Sony Xperia Z (Android 4.1)
20345
LG Nexus 4 (Android 4.2)
17517
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15891
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
15891
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
15320
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
8993
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
6776
AnTutu System Benchmark - RAM
Sony Xperia Z (Android 4.1)
3442
HTC One (Android 4.1)
3414
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
2841
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
2841
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
2754
LG Nexus 4 (Android 4.2)
2312
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1338
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1110
AnTutu System Benchmark - CPU - liczby całkowite
Sony Xperia Z (Android 4.1)
4446
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
4220
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
4220
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
4180
LG Nexus 4 (Android 4.2)
4091
HTC One (Android 4.1)
3770
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1563
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1324
AnTutu System Benchmark - CPU - liczby zmiennoprzecinkowe
Sony Xperia Z (Android 4.1)
4131
HTC One (Android 4.1)
4034
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
3133
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
3122
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
3122
LG Nexus 4 (Android 4.2)
2136
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1326
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1077
AnTutu System Benchmark - Grafika 2D
HTC One (Android 4.1)
1656
LG Nexus 4 (Android 4.2)
1608
Sony Xperia Z (Android 4.1)
1557
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
1355
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
1355
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
1263
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
1084
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
476
AnTutu System Benchmark - Grafika 3D
HTC One (Android 4.1)
6743
LG Nexus 4 (Android 4.2)
6477
Sony Xperia Z (Android 4.1)
5867
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
3480
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
3480
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
3284
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
2978
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
2035
AnTutu System Benchmark - Baza danych
Sony Xperia Z (Android 4.1)
560
LG Nexus 4 (Android 4.2)
555
HTC One (Android 4.1)
555
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
550
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
550
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
460
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
460
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
425
AnTutu System Benchmark - Zapis na SD
LG Nexus 4 (Android 4.2)
150
HTC One (Android 4.1)
150
Sony Xperia Z (Android 4.1)
150
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
138
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
128
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
128
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
128
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
104
AnTutu System Benchmark - Odczyt z SD
HTC One (Android 4.1)
197
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
195
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
195
Sony Xperia Z (Android 4.1)
192
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
190
LG Nexus 4 (Android 4.2)
189
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
141
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
118
Przystępując do testów w AnTuTu 3.2.2 pamiętaliśmy, że wyniki osiągane przez chipset APQ8064 są bardzo silnie uzależnione od modelu smartfona (dotyczy to zwłaszcza nowej wersji tego benchmarku). Spójrzcie na rubrykę dla Sony Xperia Z, który mimo tego samego chipsetu zdobył 3 tysiące więcej punktów. Nie ukrywamy, że od urządzenia, do którego powstania przyłożyło się Google oczekiwaliśmy w tym teście odrobinę lepszych wyników. Mimo to i tak jest bardzo dobrze – łączny rezultat dla LG Nexus 4 plasuje go w górnej części stawki, aczkolwiek dość daleko za tegorocznymi nowościami, których z pewnością będzie przybywało. Dla porównania zamieszczamy również zrzut ekranu z wynikami dla starszej wersji AnTuTu 2.9.2, w której LG Nexus 4 również osiągnął jeden z lepszych wyników.
GLBenchmark 2.5 – Egypt HD (onscreen)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
46
HTC One (Android 4.1)
31
Sony Xperia Z (Android 4.1)
30
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
13
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
11
Huawei Ascend P1 (Android 4.0)
11
GLBenchmark 2.5 – Egypt HD (offscreen)
HTC One (Android 4.1)
34
LG Nexus 4 (Android 4.2)
32
Sony Xperia Z (Android 4.1)
29
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Camera (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
10
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
6
Huawei Ascend P1 (Android 4.0)
6
GLBenchmark 2.7 – T-Rex HD (onscreen)
LG Nexus 4 (Android 4.2)
20
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
15
Sony Xperia Z (Android 4.1)
13
Huawei Ascend P1 (Android 4.0)
11
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
4
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
3
GLBenchmark 2.7 – T-Rex HD (offscreen)
Samsung Galaxy S3 (Android 4.1)
15
Samsung Galaxy Note 2 (Android 4.1)
15
LG Nexus 4 (Android 4.2)
13
Sony Xperia Z (Android 4.1)
13
Huawei Ascend P1 (Android 4.0)
6
Samsung Galaxy S2 (Android 4.1)
4
Samsung Galaxy S3 mini (Android 4.1)
1
Testy wydajności mobilnej technologii OpenGL ES pokazały na co stać wydajny czipset, który nie musi męczyć się z obsługą rozdzielczości Full HD, a jedynie 1280×768 pikseli.
Czas pracy na baterii
Wewnątrz LG Nexus 4 zainstalowano niewymienialny akumulator litowo-polimerowy o pojemności 2100 mAh. Pojemność należy do tych większych, aczkolwiek spoglądając na kaliber urządzenia, sporą wydajność chipsetu i dużą jasność ekranu, można mieć obawy, czy nie będzie to kolejny smartfon, który cierpi na syndrom jednego dnia. Nie używany, w stanie kompletnej bezczynności LG Nexus 4 nie wykazuje zbytniego apetytu na energię. Może tak sobie leżeć i leżeć, dwa tygodnie a nawet dłużej. Podobnie ma się sytuacja z czasem rozmów – wynik ponad 14 godzin to przy takiej pojemności akumulatora bardzo dobry rezultat.
Gdy jednak zabierzemy się za intensywne wykorzystywanie różnych zasobów sprzętowych, akumulator wytrzyma co najwyżej 8 godzin. Wniosek jest prosty, z pewnością LG Nexus 4 nie jest urządzeniem do bardzo ciężkiej pracy. Jednak nie zawsze puszczamy benchmarki jeden po drugim, za chwilę gramy w wymagające gry 3D, a potem oglądamy godzinami wideo HD. Przy umiarkowanym korzystaniu ze smartfona akumulator wystarczył na dwa dni, czyli całkiem przyzwoicie, choć bez szału.
Gdybyśmy skoncentrowali się na jednej czynności, na przykład fotografowaniu, będziemy mogli wykonać prawie 400 zdjęć zanim akumulator się wyładuje. Nasz wynik odnosi się do sytuacji, gdy wykonywano zdjęcia jedno po drugim, a kadrowanie każdego z nich trwało około 30 sekund – lampa i inne funkcje nie były stosowane. Jednak w praktyce od czasu do czasu skorzystamy z lampy LED, zrobimy foto w kuszącym trybie HDR, a nawet pokusimy się o złożenie panoramy. I przede wszystkim nasz ekran nie będzie pracował na minimalnym poziomie podświetlenia. W słoneczne dni nawet na maksimum. Te wszystkie elementy w połączeniu z innymi aktywnościami pomiędzy kolejnymi fotkami składają się na wynik nawet dwa razy gorszy.
Jak bardzo jasność wpływa na czas pracy, pokazał nam test czasu odtwarzania filmu. Przy minimalnej jasności było to około 8 godzin. Niestety, zwykle jasność będzie podkręcona i na przykład dla 1/3 pełnej mocy czas oglądania spada do 6 i pół godziny.
Czas czuwania: minimum 14 dni
Czas rozmów (3G): 14 godzin 20 minut
Przeglądanie internetu: 5 godzin 30 minut (Wi-Fi)
Odtwarzanie filmu: 6 godzin 30 minut
Wykonywanie zdjęć: do 3 godzin 20 minut
Podsumowując. Biorąc pod uwagę parametry smartfona, rozdzielczość ekranu i pojemność akumulatora, wydajność zasilania uznajemy za przyzwoitą, ze wskazaniem na bardzo dobrą w przypadku czasu rozmów telefonicznych.
LG Nexus 4 standardowo nie dysponuje trybem szybkiego uruchamiania jak smartfony HTC. Jeśli całkowicie wyłączymy urządzenie, musimy liczyć się z 23-sekundowym oczekiwaniem na jego ponowne uruchomienie.
Jasność i kąty widzenia
Zastosowany przez LG ekran wykonano w technologii True HD IPS Plus. Rozszyfrujmy ten skrót. Oznacza on zastosowanie panelu IPS, który wykorzystuje po trzy subpiksele na piksel przy rozdzielczości HD. Mówiąc inaczej, to szumne określenie standardowego panelu LCD, a nie typu pentile.
Piksele na panelu LG Nexus 4 w dużym powiększeniu.
Pierwsze wrażenie jest odmienne od tego, do którego przyzwyczaili się użytkownicy smartfonów, w których ekrany wyświetlają soczyste kolory (nie tylko AMOLED). Przypominają nam się odczucia towarzyszące testom Nokii Lumia 920. Nasycenie kolorów co prawda nie kłuje tak w oczy, ale w praktyce panel lepiej radzi sobie z ich odwzorowaniem niż superkolorowe wyświetlacze. Przekłada się to także na bardzo dobrą ostrość wyświetlanego obrazu. Oglądanie filmów HD (smartfon świetnie radzi sobie również ze skalowaniem Full HD) to w przypadku LG Nexus 4 duża przyjemność od strony wizualnej.
Kąty widzenia prezentują się podobnie jak w przypadku innych dobrych paneli wykonanych w technologii IPS. Są bardzo dobre, ale zauważalny jest spadek jasności i zmiana temperatury bieli, zwłaszcza gdy patrzymy na ekran wzdłuż przekątnych oraz z lewej strony panelu. Przydatna jest tutaj duża ostrość, która pomaga w czytelności, zwłaszcza tekstu, przy spoglądaniu na panel pod dużym kątem.
Ekran jest bardzo jasny (biel ma lekki niebieski odcień), przy maksymalnej mocy podświetlenia jasność wynosi około 450 cd/m2. Oznacza to, że do wygodnej pracy w większości sytuacji wystarczy nam podświetlenie na poziomie nie większym niż jedna trzecia. W pomieszczeniach ze słabym bocznym światłem wielu użytkownikom wystarczy nawet minimalna wartość. Duża jasność przydaje się za to w czasie pracy w jasnych pomieszczeniach, a zwłaszcza w silnym oświetleniu zewnętrznym. Choć LG Nexus 4 nie jest mistrzem w unikaniu odblasków na ekranie, którego czytelność w słoneczny dzień dramatycznie spada, to nawet wtedy wykonując zdjęcia nie będziemy ich kadrować całkiem na ślepo.
Kontrast pomiędzy otoczeniem a ekranem, w bezchmurny dzień, nawet przy maksymalnej jasności panelu jest ogromny.
GPS
Czujnik GPS zastosowany w LG Nexus 4 jest bardzo precyzyjny i szybko podaje pozycję. Gdy nawigacja posiłkuje się dodatkowo sieciami Wi-Fi, określenie pozycji jest praktycznie natychmiastowe. Jak już wspomnieliśmy, standardowo dołączone oprogramowanie nawigacyjne Google nie udostępnia trybu pracy offline.
Wi-Fi
Praca z Wi-Fi jest bardzo komfortowa, sieć jest wyszukiwana natychmiastowo, a skonfigurowanie połączenia zajmuje dosłownie chwilę. Moduł obsługuje standardy 802.11 a/b/g/n i działa w dwóch pasmach – możemy zdecydować czy chcemy korzystać z trybu Dual czy tylko jednego pasma częstotliwości 2,4 lub 5 GHz. Domyślnie sieć działa w trybie optymalizacji, czyli zmniejszonego wykorzystania akumulatora kosztem mniejszej wydajności połączenia.