Wstęp |
Mafia… to słowo kojarzy się prawię każdemu człowiekowi ze strachem, niepewnością i brutalnym światem, który rządzi się własnymi prawami. Społeczności komputerowej to słowo kojarzy się również z tytułem gry wydanej w 2002 roku przez studio Illusion Softworks. Nie dawno swoją premierę miała druga część tegoż tytułu. Wydawcą była firma 2K Games. Chociaż druga część ma odrębną historię do pierwszej to nadal pozostajemy w tematyce grup przestępczych prosperujących w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie XX wieku.
Fabuła |
Gra rozpoczyna się opowieścią głównego bohatera o tym jak wyglądało jego życie na Sycylii oraz co skłoniło rodzinę Scaletta do wyjazdu za ocean. Vito opowiada o pracy swojego ojca i sytuacji w jakiej przyszło mu żyć. Pod koniec krótkiego ( ale świetnego) intro główny bohater gry mówi o tym jak poznał swojego najlepszego kumpla Joe Barbarro. Scena pierwsza kończy się tym, że Vito za przestępstwo, którego się dopuścił zostaje zesłany na Sycylię by walczyć z wojskiem Mussoliniego. Był to rok 1943. Pierwszą misją z którą przyjdzie nam się zmierzyć jest zdobycie budynku we Włoszech gdzie stacjonowały wojska faszystów. Kilka miesięcy później Vito zostaje postrzelony i odesłany do domu z dwoma medalami na koncie (jeden z nich podobno odbiera z rąk samego George’a Pattona). Scaletta wraca do domu 8 lutego 1945 roku. Na dworcu czeka na niego najlepszy kumpel Joe. Vito nie chcąc po powrocie pracować tak jak jego ojciec, który harował za marne pieniądze, zaczyna pracować z Barbarro. Życie głównego bohatera wkracza na nowe tory… Gdzie te tory go doprowadzą?
- Rozdziały:
W grze znajduje się podział na rozdziały. Jest ich 15. Każdy ma swoją nazwę związaną z jego treścią:
- Stary Kraj.
- Nie ma jak w domu.
- Wróg publiczny.
- Prawo Murphego.
- Piła.
- Dobrze spędzony czas.
- Spoczywaj w pokoju.
- Dzikusy.
- Twardziel i Liczykrupa.
- Obsługa Hotelowa.
- Nasz przyjaciel.
- Dar Morza.
- Wyjście Smoka.
- Schody do nieba.
- Per Aspera Ad Astra.
Zawartość gry. |
Ponieważ gra jest bardzo rozbudowana, zajmie to trochę miejsca. Każdy z podpunktów postaram się streścić dokładnie i przejrzyście.
a). Menu i dodatki.
Menu główne jest ciekawe i przejrzyste. Zawiera tylko 5 opcji do wybrania. Tłem jest panorama miasta w którym dzieje się akcja gry. Poniżej zamieszam screen z menu głównego.
Po wyborze pierwszej z 5 opcji do wybrania zobaczymy kolejną zakładkę pozwalającą nam na rozpoczęcie nowej gry lub kontynuowanie poprzedniej. Możemy również przejść swobodnie do każdego innego rozdziału ( oczywiście gdy już go wcześniej ukończyliśmy).
Gdy w menu głównym wybierzemy „Materiały dodatkowe”, przejdziemy do zakładki w której znajduje się wiele ciekawych rzeczy. Są to między innymi grafiki, plakaty, które możemy odblokować podczas rozgrywki. Możemy również obejrzeć Autopedię w której znajdują się wszystkie samochody dostępne w grze. Jeżeli chcemy, mamy okazję przeczytać statystyki gry ( bardzo szczegółowe) oraz sprawdzić jak nasz komputer sobie poradzi przy danych ustawieniach graficznych, do tego posłuży nam Test Wydajności zawarty także w tej zakładce.
W opcjach znajdziemy możliwość zmian ustawień sterowania, grafiki, dźwięku oraz podstawowego configu gry. Każdej z nich przyjrzę się dokładniej w dalszej części gry.
-Dodatki:
Jak już wcześniej napisałem w grze mamy dostęp do wielu dodatków. Teraz wymienię kilka najciekawszych…
Pierwszym z nich jest album rodzinny w którym możemy przeczytać informację o członkach rodziny, mafii oraz ludzi pracujących w mieście m.in. handlarzach broni, samochodów itp.
W kolekcjach znajdziemy również dwie ciekawe sprawy. Ponieważ gra jest dla użytkowników powyżej 18 roku życia ( na szczęście mam 18 lat ;) ), w pierwszej zakładce kolekcji znajdziemy zdjęcia modelek pozujących w Playboyu, oczywiście wszystkie z tych gazet musimy znaleźć wcześniej podczas rozgrywki. Schowane są one w wielu różnych zakątkach.
Drugą z zakładek są listy gończe, które także są ukryte w różnych zakątkach na mapie.
Zainteresowały mnie również ciekawostki i cytaty prawdziwych członków mafii, pojawiające się w trakcie ładowania rozgrywki. Wiele się można dowiedzieć a i czas oczekiwania staje się przyjemniejszy…
Kolejnymi ciekawymi dodatkami są Plakaty i Grafiki. Zrobione są w świetny sposób i robią wrażenie. Wielki ukłon w stronę grafików. Każdą z nich można odblokować w trakcie rozgrywki. Poniżej zamieszczam kilka z nich.
Rozgrywka i bohaterowie. |
Rozgrywka jest niesamowicie przyjemna. Scenariusz nie jest narzucony, przechodzimy grę w taki sposób na jaki mamy ochotę. Oczywiście są misje, które musimy wykonać ale to raczej nie powinien być problem .
a). Miasto.
Miasto w grze jest dość duże ale tak zaprojektowane żeby nie było problemów z szukaniem misji itp. Na przykład, kawiarnia w której dostawałem zlecenia była oddalona tylko 3-4 uliczki od mojego miejsca zamieszkania co wyraźnie skracało czas poszukiwań. W grze miasto Empire City ma ok. 20 dzielnic między innym Chinatown, Empire Bay czy Little Italy. Scenariusz będzie nas miotał po każdym z miejsc w mieście więc musimy przygotować się na zwiedzanie.
b). Bronie.
Kolejna bardzo mocna strona gry. Arsenał jest bardzo zróżnicowany… W niektórych momentach będziemy korzystać z broni używanej między innymi podczas 2 wojny światowej, np. MG 42. Poniżej opiszę kilka najczęściej używanych pistoletów, karabinów oraz innych rodzajów uzbrojenia.
Colt M1911: Bardzo dobra broń krótkolufowa. Mój ulubiony pistolet. Celny z dość dużymi obrażeniami. 7 pocisków w magazynku ( w jednej z misji mamy dostęp do tego rodzaju pistoletu z wydłużonym magazynkiem ok. 23 pocisków).
Colt detective special: Prosty rewolwer z bębenkiem na 6 naboi. Bez większych rewelacji, dość celny z średnią siłą rażenia.
(S&W) Model 27: Bardzo mocna broń krótkolufowa, można zaryzykować stwierdzenie, że najmocniejsza broń tego typu w grze. Celność jest średnia przez duży odrzut ale siła pocisku porównywalna do strzelby.
Mauser C96: Dość celny pistolet o sporej sile rażenia. W magazynku mieści się 10 pocisków.
Remington 870: Jedyna strzelba w grze ale za to bardzo funkcjonalna. Dość celna jeżeli można coś takiego stwierdzić o broni, która jednym strzałem robi z człowieka ser szwajcarski. W grze w broni mieści się6 naboi.
MP 40: Bardzo dobry karabin produkowany podczas II Wojny Światowej. Bardzo celny ponieważ cechuje się dość małym rozrzutem. W magazynku zazwyczaj znajdują się 32 naboje.
. M3 Grass Gun: Krótki pistolet maszynowy mieszczący w magazynku 30 naboi. Dość duży rozrzut broni pozwala jej być efektywną tylko na krótkie odległości.
Thompson: Karabin w grze występuje w 2 wersjach. Jedna z nich ma 30 a druga 50 naboi. Oba cechują się dużą szybkostrzelnością i siłą rażenia co powoduje, iż są one najlepszymi karabinami maszynowymi dostępnymi w rozgrywce. (Wyłącznie moje zdanie.)
Granat MK2: Odłamkowy granat z czasów Drugiej Wojny Światowej. Przydatny do eliminacji dużej grupy wrogów.
Koktajl Mołotowa: Butelka wypełniana substancją łatwopalną. Przydatna do różnego rodzaju podpaleń.
c). Bohaterowie:
W grze znajduje się bardzo wiele osób, które przewijają się w różnych momentach. Postaram się opisać tylko kilka, najważniejszych i mających największy wpływ na fabułę.
-Vito Scalleta:
Przybył do Ameryki jako dziecko. Pochodził z Sycylii. Jego największym celem było to aby nie zakończyć swojego życia jak ojciec, który pracował za małe pieniądze w dokach. Przez to postanowienie Vito dopuszczał się kradzieży i innych przestępstw. Na jednym z nich został przyłapany i zesłany na wojnę do Włoch. Po powrocie znów zaczyna pracować w nielegalnym interesie ze swoim kumplem Joe Barbarro. Jeszcze nie zdaje sobie sprawy jak duży może mieć to wpływ na jego dalsze życie. Vito bardzo kocha swoją matkę i siostrę Francescę.
- Joe Barbarro:
Najlepszy kumpel Vito. Jest w stanie zrobić dla niego wszystko. Od najmłodszych lat miał problemy z prawem. Jest wybuchowy, lubi sobie popić i nie stroni od kontaktów z paniami lekkich obyczajów. Na początku gry jest powiązany z rodziną Clamente następnie przechodzi do Falcone.
-Henry Tomasino.
Pracownik rodziny Clamente. Świetny w swoim fachu. Został zmuszony aby przyjechać do Ameryki przez swojego ojca, który obawiał się śmierci z rąk Mussoliniego. Vito poznaje go po powrocie z wojska. On Joe i Vito tworzą zgraną trójkę na początku gry.
-Eddie Scarpa:
Capo (jeden z najwyższych rangą) rodziny Falcone. Vito zapoznaje się z nim po powrocie z więzienia. Eddie nadaje dwójce przyjaciół zlecenia. Wiąże się z nim śmieszna historia w klubie nocnym .
-Leo Galante:
Ważny członek rodziny Vinci. Vito zapoznaje się z nim w więzieniu. Leo pomaga mu w aklimatyzacji w nowym otoczeniu. W jednym z dialogów Vito mówi, że Galante był dla niego jak ojciec. Vito ratuje mu życie podczas sytuacji związanej z przyjęciem Henrego do rodziny Falcone. Leo rewanżuje mu się tym samym pod koniec gry…
d). Interfejs.
Druga część mafii została pozbawiona zbędnych opcji. Interfejs jest prosty i przejrzysty. Każdy jest w stanie go „ogarnąć”.
1. 1. Rodzaj wybranej broni i liczba dostępnej amunicji.
2. 2. Liczba punktów życia.
3. 3. Radar.
4. 4. Czerwony punkt oznaczający miejsce związane z aktualną misją.
5. 5. Sklepy: Odzieżowe, z częściami samochodowymi, bronią…
6. 6. Mieszkamie.
e). Samochody.
W grze dostępnych jest 36 rodzajów aut z nazwami innymi niż prawdziwe marki samochodów. Spowodowane jest to tym, że wydawca nie miał licencji na nazwy marek aut. Samochodów jest 36 a oto lista:
- Ascot Bailey
- Berkley Kingfisher
- Culver Empire
- Culver Empire Police Special
- Houston Wasp
- ISW 508
- Jefferson Provincial
- Lassiter seria 69
- Lassiter seria 75
- Potomac Indian
- Quicksilver Windsor
- Quicksilver Windsor Taxi
- Shubert (pojazd opancerzony)
- Shubert (karawan)
- Shubert (pług śnieżny)
- Shubert 38
- Shubert (furgon)
- Shubert 38 Taxi
- Shubert Beverly
- Shubert Frigate
- Shubert Pickup
- Shubert seria AB
- Shubert (plandeka)
- Shubert (skrzynia)
- Smith Coupe
- Smith Custom 200
- Smith Custom 200 Police Special
- Smith Deluxe Station Wagon
- Smith Mainline
- Smith Truck
- Smith V8
- Walker Rocket (najszybsze auto w grze)
- Walter Coupe
- Smith Thunderbolt
- Smith Truck
- Samochód Mleczarski
Każdy z tych samochodów możemy zobaczyć w Autopedii w zakładce materiały dodatkowe. Poniżej zamieszczam krótki filmik z prezentacji:
Model jazdy w grze jest bardzo przyjemny a zarazem bardzo realny. W zimie łatwo wpaść w poślizg a przy dużej szybkości ostry zakręt jest poza naszym zasięgiem. Po każdym zderzeniu samochód powoli traci kolejne elementy wyposażenia m.in. lampy, maskę itp. Licznik znajduje się w prawym dolnym rogu. Fajną opcją jest możliwość włączenia bezpiecznego trybu jazdy. Dzięki niemu samochód nie może rozpędzić się więcej niż 40 mil na godzinę. Opcja ta znajduje się pod klawiszem „L”.
W Mafii 2 mamy możliwość tuningowania aut. W zakładzie mechanicznym możemy między innymi: zmienić kolor karoserii, naprawić nasz samochód, poprawić osiągi, wymienić tablicę, zmienić rodzaj alufelg.
f). Rodziny.
Na koniec zostawiłem sobię opis trzech najważniejszych rodzin w grze czyli: Clamente, Vinci i Falcone.
-Clamente:
Rodzina założona przez Alberto Clamente, który dorobił się fortuny na przemycie alkoholu. Inne rodziny uważają rodzinę Clamente za gorszą od swoich co jest spowodowane słabą polityką biznesową Alberto. Rodzina ta była pierwszą dla której pracował Vito i Joe.
-Falcone:
Rodzina założona przez Carlo Falcone. Jego prawą ręką jest Eddie Scarpa. Falcone potajemnie zajmuje się handlem narkotykami, który jest surowo zabroniony. Po kolei eliminuje osoby przeszkadzające mu w biznesie. Rodzina Falcone jest tą z którą najdłużej był związany Vito.
-Vinci:
Najpotężniejsza rodzina założona przez Franka Vinci i Leo Galante. Występuje ona w grze dość rzadko lecz rola Leo w fabule jest dość istotna. Frank jest przeciwny handlem narkotykami i stara się trzymać porządek w mieście.
g). Ubrania
W grze mamy dostęp do wielu rodzajów ubrań m.in. Garnitury z kapeluszem, garnitury z płaszczem, koszule i spodnie, skórzane kurtki w połączeniu z koszulą. Kilka zdjęć zamieszczam poniżej.
Grafika. |
Kolejna bardzo mocna strona gry. Całość oprawy graficznej została oparta na nowym silniku, który nazywa się The Illusion Engine. Został on w całości stworzony przez ludzi ze studia Illusion Softworks. Muszę przyznać, że panowie zrobili kawał dobrej roboty. Gra prezentuje się fenomenalnie. Świetnie zaprojektowane miasto przenoszące nas w realia tamtych lat. Większość szczegółów jest dopracowana na wysokim poziomie. Gra prezentuje się fenomenalnie na wysokich ustawieniach (raczej zrozumiałe) ale także na najniższych co daje możliwość gry użytkownikom ze słabszym sprzętem. Porównanie Grafiki ma się następująco:
Max Detale:
Min Detale:
Jedyną wadą oprawy graficznej są piksele widoczne gdy się przyjrzymy w pewnych momentach np:
W grze oceniam grafikę na 5-/6. Nie jest męcząca a filmiki aż chcę się oglądać.
Muzyka. |
Jako człowiek, który interesuje się muzyką nie mogłem tego pominąć. Jest to jedna z mocniejszych, jeżeli nie najmocniejsza, stron tej gry. Liczba ponad 120 utworów z lat związanych z fabułą gry robi wrażenie. Dodatkowo fenomenalne utwory symfoniczne w wykonaniu praskiej filharmonii dają słuchaczowi wiele radości. Dodatkowo poruszający i świetnie wykonany pod względem samej muzyki, main Theme zrobił na mnie ogromne wrażenie. Mogłem siedzieć i słuchać go w nieskończoność. Świetnie oddaje cały feeling zawarty w grze. Poniżej zamieszczam listę utworów oraz link do tematu głównego.
http://kotaku.com/5618641/the-soundtrack-of-mafia-ii
Regulacja dźwięku w opcjach wygląda następująco:
Testy. |
Przyszedł czas na testy. Grę testowałem w ustawieniach w jakich grałem na co dzień. Muszę powiedzieć, że tester wydajności zawarty w materiałach dodatkowych nie był do końca wiarygodny. W ciągu normalnej gry uzyskiwałem wyniki wyższe o kilka fps. Poniżej zamieszczam platformę testową, wymagania gry, ustawienia detali, film z testera wydajności oraz wykres z liczbą fps.
Mafia 2 wymagania minimalne
- Windows XP SP2 / Vista / Windows 7
- Procesor Pentium D 3.0 GHz / AMD Athlon 64 X2 3600+
- Pamięć 1,5 GB RAM
- Karta graficzna nVidia GeForce 8600 / ATI HD2600 Pro (DirectX 9.0c)
- 8 GB wolnego miejsca na dysku twardym
Mafia 2 wymagania zalecane
- Windows XP SP2 /Vista / Windows 7
- Procesor Quad core 2,4 GHz
- Pamięć 2 GB RAM
- Karta graficzna nVidia GeForce 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870 (DirectX 9.0c)
- 8 GB wolnego miejsca na dysku twardym
Jak widać na moim komputerze przy najwyższych detalach gra była płynna. Wahania fps nie były jakieś ogromne. Zdarzały się na klatkach schodowych. Przycięcia występowały sporadycznie zazwyczaj w dużych scenach na otwartym terenie. Świadczy to o dobrej optymalizacji gry. Grafika nie szaleje, nie ma skoków, jest płynnie i ładnie. W czasie gry nie przydarzył się żaden „Crash” i nigdy nie wyrzuciło mnie do Windowsa. Co by tu powiedzieć… Brawo.
Mini Galeria. |
Chciałbym się podzielić kilkoma screenami z rozgrywki:
Podsumowanie. |
Gra jest fenomenalna i to nie ulega żadnej dyskusji. Wielki ukłon w stronę twórców. Pomijając kilka nie dociągnięć można stwierdzić, że ten tytuł zasługuje na miano gry roku 2010. Dlaczego? Świetna grafika, emocjonująca fabuła, muzyka na najwyższym poziomie… to tylko kilka cech promujących tę grę. Jedyna rzecz, która mnie zaskoczyła to zakończenie… Jest nieco dziwne ale nie mogę zdradzić jakie. Słowa: „Joe wasn’t a part of our Deal” do dziś robią na mnie dziwne wrażenie… No cóż może wszystko wyjaśni się w kolejnej części jeszcze lepszej gry o nazwie Mafia III. Dodatkowo główny bohater Vito zapadnie w mojej pamięci na długo gdyż podobno urodził się tego samego dnia co ja (7 marca) J. Mafia II zasługuję na ocenę 5-/6. Cena w dniu recenzji: 119 zł
Plusy:
- Grafika
- Fabuła
- Muzyka
- Optymalizacja
- Interfejs
- Duża liczba dodatków
- Brak narzucenia sztywnego sposobu przechodzenia gry
Minusy:
- Pixele występujące w niektórych momentach
- Dziwne zakończenie
Pozdrawiam Ent3x.
W związku z tym, że na stronię głównej pojawiła się recenzja Mafii 2, zastrzegam, że mój tekst został oddany wcześniej i nie był ani trochę związany z tym który ukazał się w recenzjach opublikowanych przez redakcję benchmark.pl
Komentarze
31Największa fotka ma 1,7 MB BMP oczywiście.
W regulaminie masz napisane ile mają zajmować zdjęca:
http://www.benchmark.pl/phpBB3/viewtopic.php?f=45&t=11198
Zapoznaj się z tym proszę, strona naprawdę się długo wczytuje.
Zastanawia mnie również jeden z "plusów:
Brak narzucenia sztywnego sposobu przechodzenia gry
Właśnie jest na odwrót, gra narzuca nam, jak mamy ją przechodzić. Mafia II jest bezwzględnie liniowa, tylko od czasu do czasu można odsapnąć przejażdżką po mieście (nie zawsze tak swobodną, jak się wydaje).
A już w ogóle zafascynowała mnie jedna z wad:
Pixele występujące w niektórych momentach
Naprawdę nie ma w Mafii 2 tryliona innych elementów, które należałoby uwzględnić w "minusach"? (odpowiedź zbędna). :P
Tak w ogóle ta notka wygląda jak jakiś utwór pochwalny. :)
Praktycznie brak obiektywnego spojrzenia na grę ech... kciuk w dół
Pozdrawiam.
"Dzięki niemu samochód nie może rozpędzić się więcej niż 40 mil na godzinę" To zależy na jakiej drodze, na autostradzie jest wiecej.
"Duża liczba dodatków" O jakie dodatki Ci chodzi? Playboye?
"Brak narzucenia sztywnego sposobu przechodzenia gry" Grałeś kiedyś w GTA? Mafia to gra strasznie liniowa.
No i gdzie opis pudełka? ;)
W każdym razie według mnie grafika na pewno nie jest na 5/6. "6" dałbym grze "Crysis", a "Mafia 2" wypada baaardzo blado w porównaniu do "GTA 4".
Natomiast na pochwałę z pewnością zasługują outscenki. Tutaj szczegóły obrazu rzeczywiście stoją na bardzo wysokim poziomie.
Pzdr
-
Pzdr
Pozdrawiam.
- brak opisu pudełka (czyżby torrencik albo inny chomik?)
- nie napisałeś, że w grze brak opcji Free Ride, co np. u mnie osobiście spowodowało, że nie wrócę do tej gry aż do DLC
- czepiasz się jakichś pierdół typu pixele nie skupiając się na tym co dla gracza może być faktycznie istotne.
Łapka w dół będzie dla Ciebie kolego.
Pozdrawiam.