Do pomiarów wykorzystałem lokację z początku misji o numerze 2 - Mars: Archiwa Proteańskie. Film z procedury testowej możecie zobaczyć poniżej. Pomiar dla każdej karty został wykonany dwukrotnie, wyniki zostały uśrednione. Domyślnie maksymalna liczba klatek ustawiona jest na poziom 60. Wystarczy jednak edytować plik ustawień o nazwie GamerSettings.ini, dopisując wiersze "SmoothFrameRate=False" oraz "UseVsync=False", aby limitu tego się pozbyć.
Karty graficzne
Mass Effect 3
1920x1200, Najwyższe
nVidia GeForce GTX 580 | 116 104 |
nVidia GeForce GTX 480 | 100 86 |
nVidia GeForce GTX 560 Ti | 88 78 |
AMD Radeon HD 6970 | 93 73 |
AMD Radeon HD 6950 | 88 71 |
nVidia GeForce GTX 470 | 82 71 |
AMD Radeon HD 6870 | 79 65 |
AMD Radeon HD 6850 | 76 64 |
nVidia GeForce GTX 260 | 65 54 |
AMD Radeon HD 5770 | 51 43 |
AMD Radeon HD 5750 | 47 41 |
nVidia GeForce GTS 450 | 45 39 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Zgodnie z tym co pisałem wcześniej wymagania gry są raczej niewielkie. Wyniki pomiarów, które widzicie powyżej są wymierne na przestrzeni całej gry. Spadki płynności występują niezmiernie rzadko, co potwierdza niewielka różnica pomiędzy średnią a minimalną ilością klatek wyświetlanych w każdej sekundzie. Grając na najsłabszej karcie w teście (GTS 450) odczuwałem różnicę względem powiedzmy GTX 470, ale nie odczuwałem przy tym żadnego dyskomfortu. Z Mass Effectem 3 powinna poradzić sobie większość multimedialnych laptopów. Pamiętajmy, że testy przeprowadzone zostały przy ustawieniach maksymalnych. Jedynie na potrzeby testu Vintage konieczna była redukcja opcji na poziom minimalny.
CPU
Mass Effect 3
(GTX 580), 1920x1200, Najwyższe
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz | 116 104 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz | 117 103 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz | 112 93 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz | 61 41 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz | 109 91 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz | 105 84 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz | 93 66 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz | 44 26 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2 GHz | 95 63 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2 GHz | 91 65 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2 GHz | 73 49 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2 GHz | 33 20 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wykresy wskazują jednoznacznie na to, że korzystanie z procesora o jednym rdzeniu zawsze niosło będzie za sobą ponad dwukrotnie niższą wydajność od procesora wyposażonego w dwa rdzenie. Silnik Unreal Engine 3 nie robi wielkiego użytku z trzeciego i czwartego rdzenia, zwłaszcza przy wyższym taktowaniu procesora. Wpływ częstotliwości pracy procesora na liczbę klatek jest natomiast najbardziej odczuwalny w przypadku dwurdzeniowców oraz rzecz jasna jednordzeniowców. W każdym z testów (oprócz tego przy wykorzystaniu jednego rdzenia @2GHz) procesor radził sobie dostatecznie dobrze.
RAM
Mass Effect 3
1920x1200, Najwyższe
4 GB @1600 MHz | 116 104 |
4 GB @1333 MHz | 115 102 |
2 GB @1600 MHz | 115 101 |
2 GB @1333 MHz | 114 101 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Komentarz do powyższego wykresu wydaje się zbędny. Jak (niemal) zawsze nie ma absolutnie żadnej różnicy pomiędzy dwoma a czterema gigabajtami pamięci RAM.
Vintage
Mass Effect 3
8600 GT OC
1920x1200 najniższe | 19 16 |
1280x720 najniższe | 35 30 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Rozdzielczość Full HD okazała się zbyt wysoką dla 8600 GT OC. Nikogo nie powinno to specjalnie dziwić - karta ma już swoje lata. Ustawienia minimalne w połączeniu z rozdzielczością HD Ready okazały się strzałem w dziesiątkę. Wydajności daleko było do ideału, ale przy 30 klatkach na sekundę można bez przeszkód grać.