W Mio Spirit 7550 LM mamy do czynienia z wyświetlaczem oporowym, bez wsparcia dla gestów dwoma lub trzema palcami. Dlatego czynności takie jak przybliżanie/oddalanie mapy trzeba wykonywać za pomocą odpowiednich przycisków na ekranie.
Interfejs i podstawowe funkcje
Jeśli używaliście wcześniej nawigacji samochodowej Mio, to poczujecie się jak w domu. W najnowszym modelu Spirit 7550 LM system wygląda niemal identycznie i podobny jest również schemat obsługi.
Z jednej strony to dobrze. W końcu znaczna część ludzi to wzrokowcy, którzy lubią gdy dany przycisk znajduje się w podobnym miejscu oraz ma taki sam kształt i kolor. Z drugiej jednak strony uważam, że interfejs wygląda nieco archaicznie - pierwsza lepsza osoba wykonałaby go w Photoshopie w 5 minut. Najważniejsze jednak, że jest przejrzysty i czytelny.
W menu głównym standardowo widoczne są dwa duże przyciski z najczęściej używanymi opcjami - wyszukiwaniem adresu oraz podglądem mapy. Pod nimi umieszczono cztery mniejsze: moje miejsca, ustawienia, szukaj i przejście do kolejnych funkcji.
Wśród nich znajdziemy:
- podgląd ruchu drogowego (korki, roboty drogowe itp.)
- planowanie trasy (wraz z punktami pośrednimi)
- symulację trasy (przydatne jeśli chcemy zapoznać się z całym jej przebiegiem jeszcze przed wyjazdem)
- przechwytywanie obecnego miejsca (można np. zaznaczyć pozycję samochodu w lesie, w mieście lub na dużym parkingu by łatwo do niego wrócić)
- tryb ciężarowy (trasa optymalna dla ciężarówki)
- moja pozycja (aktualne położenie samochodu)
- w pobliżu (stacje benzynowe, restauracje, parkingi itp.)
Określanie punktu docelowego
Aby tego dokonać wybieramy opcję „Znajdź” na ekranie głównym.
Cel podróży wyszukać możemy za pomocą:
- słów kluczowych (wpisujemy na przykład „zamek czocha”, a nawigacja wyszuka odpowiednich miejsc w promieniu kilkuset, a nawet kilku tysięcy kilometrów od samochodu)
- adresu (podajemy miasto, ulicę, numer)
- miasto/obszar (wpisujemy tylko nazwę miejscowości)
- współrzędne (ręcznie wpisujemy szerokość i długość geograficzną punktu docelowego)
- kod pocztowy
- skrzyżowanie (podajemy miasto, a następnie dwie nazwy krzyżujących się ulic)
- interesujące punkty POI (w pobliżu, w mieście, blisko celu, na trasie równoległej)
- ostatnie lokalizacje (historia ostatnich wyszukań)
Mapa
Do jakości map nie mam większych zastrzeżeń. Są bardzo przejrzyste i dość precyzyjne. Sytuacja nie wygląda jednak idealnie. Przede wszystkim brakuje mi konturów budynków wraz z numerami mieszkań. Ponadto ilość punktów POI na mapie Polski powinna być większa. Na szczęście możemy zaimportować własne za pośrednictwem programu MioMore Dosktop.
Wyświetlacz LCD jest duży, ale jego rozdzielczość jest relatywnie niska (przynajmniej w porównaniu do większości współczesnych smartfonów). Obraz mimo to jest czytelny, gdyż czcionki mają odpowiednią wielkość i krój. Pola znaków na klawiaturze dotykowej oraz przyciski w interfejsie też są duże.
Mapa może być oczywiście wyświetlana w dwóch widokach: 3D i 2D oraz dwóch trybach: dziennym i nocnym. Oprócz tego dostępny jest też tryb automatyczny, który sam zmieni mapę dzienną na nocną i odwrotnie. Możemy również wybrać motyw kolorystyczny.
Na mapie naniesione są dodatkowe informacje, takie jak kierunek jazdy, dystans, nazwa ulicy na której jesteśmy i w którą skręcamy, aktualna prędkość samochodu, ograniczenie prędkości na danej drodze, odległość do punktu, czas do punktu, czas (aktualny i szacowany czas dotarcia do punktu) oraz oczywiście pozycja samochodu na trasie.
Ustawienia
W ustawieniach znajdziemy m.in. regulację jasności podświetlenia oddzielnie dla trybu dziennego i nocnego.
Pod pozycją „Bezpieczeństwo” aktywować możemy przede wszystkim wyświetlanie ograniczeń prędkości oraz alerty ostrzegające o jej przekroczeniu, fotoradarach i niebezpiecznych miejscach na trasie.
Jedną z podstawowych rzeczy jest prawidłowe ustawianie opcji trasy. Na przykład jeśli pokonujemy długi dystans między miastami i chcemy jechać głównie drogami ekspresowymi oraz autostradami możemy włączyć trasę najszybszą. W pozostałych przypadkach mamy do wyboru trasę najkrótszą (może prowadzić niekiedy drogami gruntowymi), najłatwiejszą oraz ekonomiczną.
Poza tym możemy zdefiniować typy dróg, które chcemy omijać. Na przykład jeśli nie chcemy płacić za autostrady i inne odcinki płatne zaznaczamy opcję „próbuj unikać (ostrzegaj)” przy nich.
Przypomnę, że nawigacja Mio nie za każdym razem musi wyznaczyć identyczną trasę. Urządzenie bierze też pod uwagę historyczne dane o miejscach najczęstszego występowania korków, zgromadzone od milionów kierowców (IQ Routes), a funkcja LearnMe Pro monitoruje styl jazdy kierowcy i w odpowiedni sposób dostosowuje trasę do niego. Ponadto jeśli Mio jest w zasięgu nadawania danych TMC (Traffic Message Channel), to będzie dodatkowo informowało o korkach i innych utrudnieniach, które mogą mieć wpływ na zmianę trasy.
Plan trasy
Najprostszą metodą na wyznaczenie pojedynczego celu podróży jest skorzystanie z opcji szukaj i wprowadzenie np. adresu lub kodu pocztowego. Jeśli jednak chcemy zaplanować całą trasę lepiej jest skorzystać z funkcji „Plan trasy”.
W tym miejscu wybieramy opcję „Utwórz nową wycieczkę” a następnie dodajemy wszystkie punkty, przez które chcemy jechać. W ten sposób możemy zwiedzić całą Europę.
Po dotknięciu obszaru mapy wyświetli się podręczne menu, które pozwoli dołożyć kolejny punkt pośredni, zmienić trasę, dostosować opcje trasy lub np. anulować dalszą podróż.
Prowadzenie głosowe jest zrozumiałe, choć w języku polskim głos brzmi nieco sztucznie. Przed zakrętami wypowiadana jest nazwa ulicy na którą będziemy wjeżdżać oraz ogólny kierunek tej trasy (np. Wrocław). Ta ostatnia funkcja bywa nieco myląca, zwłaszcza, gdy lawirujemy samochodem w dużym mieście, ale przydaje się poza miastem.
Jedziesz ciężarówką?
To dla Spirita 7550 LM żaden problem. Włączamy tryb ciężarówki i wprowadzamy jej dane: ciężar całkowity, maksymalny nacisk na oś, całkowita długość, maksymalna szerokość i wysokość. Następnie w czasie wyznaczania trasy nawigacja weźmie pod uwagę tylko te drogi, które dopuszczają ruch takich pojazdów. Na przykład jeśli na danym odcinku jest zbyt niski wiadukt, to zostanie wyznaczony objazd.
Pamiętać należy jednak, że wyznaczanie takich tras odbywa się na podstawie informacji oficjalnych. Jeśli na drodze zostały wprowadzone zmiany, ale nie zostały zgłoszone lub zaktualizowane, to nie zostaną one uwzględnione i przejazd będzie niemożliwy. Zawsze ostateczną decyzję i tak musi podjąć człowiek (kierowca pojazdu).
Do synchronizacji z komputerem oraz aktualizacji map i fotoradarów służy program MioMore Desktop 7.5. Możemy za jego pośrednictwem kupić też dodatkowe funkcje ze sklepu Mio E-shop. Dość wygodne jest planowanie trasy przejazdu z poziomu komputera PC oraz i importowanie zapisanej wcześniej listy punktów POI z pliku „.csv”.