Jedni producenci stawiają na wygodę kierowcy i wszystko, co związane jest z prowadzeniem samochodu. Inni myślą także o tych, którzy spędzają czas w samochodzie, nie tylko go prowadząc. Jednym z przykładów może być oczekiwanie na granicy. O ile wakacyjnych turystów dotyczy to tylko przez chwilę, kierowcy TIR-ów zapewne mogą sporo powiedzieć na ten temat.
Ciekawe funkcje i dodatki
Odtwarzacz muzyki – radość ze słuchania muzyki na nawigacji jest raczej znikoma i do przeżyć audiofilskich trudno ją zaliczyć. Niektórzy jednak na to nie zważają. Nie każdy potrzebuje przecież kolumn Yamahy. Warto odnotować, że praktycznie każda nowa nawigacja wyposażona jest w odtwarzacz muzyki zapisanej co najmniej w jednym z popularnych formatów, na przykład MP3, WMA lub WAV.
Odtwarzacz filmów – nie spodziewaj się pięknych barw. Wyświetlacz w nawigacji nie jest najwyższej jakości. Jest dużo mniejszy, ma gorsze parametry. Zdecydowana większość nawigacji nie odtwarza nic poza podstawowymi formatami. DivX to w tym środowisku rarytas. Co gorsza, mnóstwo nawigacji ma problem z płynnością odtwarzania filmów. Jeżeli akurat na tym ci zależy, musisz przetestować własnoręcznie wybrane modele nawigacji w sklepie. Innego wyjścia nie ma. Ale czy do odtwarzania filmów na pewno chcesz kupić akurat nawigację?
Przeglądarka tekstu – przeważnie przeglądarki tekstu w nawigacjach radzą sobie tylko z formatem txt, mało kiedy z innymi. Narzędzie rzadko wykorzystywane. Może posłużyć na przykład do odczytywania bazy telefonów.
Przeglądarka zdjęć – zdjęcia na ekranie nawigacji wyglądają nieco lepiej niż na aparacie fotograficznym. Do pełni szczęścia, naturalnie, sporo brakuje. Trudno jednak nie zgodzić się, że przeglądarka zdjęć w nawigacji się przydaje. Może kolega w trasie będzie dysponował fajnymi fotkami zapisanymi na karcie SD. Na taką okazję przeglądarka jest wręcz idealna.
Bluetooth – jeśli masz telefon z modułem Bluetooth oraz nawigację z takim modułem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby te urządzenia sparować. W rezultacie otrzymasz pełnowartościowy zestaw głośnomówiący Bluetooth. Niektóre urządzenia potrafią zrobić z tego dobrodziejstwa ponadstandardowy użytek, ściągając z telefonu do nawigacji listę kontaktów.
DUN (Dial-UP Networking) – dostęp do Internetu za pomocą sparowanego telefonu komórkowego za pomocą technologii Bluetooth lub wbudowanego modemu GSM. Oczywiście mile widziane są wszystkie inne technologie umożliwiające nawigacji uzyskanie dostępu do internetu, np. WiFi.
Przeglądarka stron internetowych – jest logicznym rozwinięciem możliwości urządzeń z dostępem do internetu.
Transmiter FM – klienci często nie zwracają na ten gadżet uwagi, choć czasem się przydaje. Transmiter FM przesyła dźwięk po częstotliwości FM do radioodtwarzacza samochodowego. Stamtąd trafia on do głośników.
TMC (Traffic Message Channel) – Jest to RDS-owy system informowania o korkach. Specjalnie zakodowane fale FM są przesyłane z nadajnika do anteny TMC umieszczonej wewnątrz nawigacji, w ładowarce lub do zewnętrznego modułu. W ten sposób kierowca informowany jest o natężeniu ruchu w jego sąsiedztwie i łatwo omija korki. Podobny system o nazwie HD Traffic zaczyna stosować firma TomTom. AutoMapa natomiast rozwija działający nieco na innych zasadach AM Traffic. U większości producentów na terenie Polski TMC jest usługą płatną.
TMC pomaga omijać zakorkowane ulice
Funkcja AV-IN – wyświetlanie obrazu pochodzącego z zewnętrznego źródła, na przykład kamery wstecznej. Przydaje się przy parkowaniu, a w szczególności podczas cofania większym pojazdem.
DVB-T – drogie nawigacje ściągają sygnał naziemnej telewizji cyfrowej, czyli DVB-T. To takie rozszerzenie odtwarzacza filmów, które - na szczęście – pracuje płynnie, bo nawigacja nie musi męczyć się z przetwarzaniem pliku. Sprawnie zamienia się w telewizor.
Rozpoznawanie mowy – adresy i podstawowe komunikaty już można wydawać za pomocą komend głosowych, ale głównie po angielsku. Dla polskiego użytkownika mało przydatna funkcja.
Eko-nawigacja – system wspomagania oszczędnej jazdy stosowany między innymi w modelach Vexia z serii Econav. Po wprowadzeniu danych pojazdu do pamięci urządzenia, nawigacja podpowie jak jechać oszczędnie. Podobne systemy oparte są na zasadach eco-drivingu stosują również inni producenci.
Do nawigacji Garmina można dokupić ecoRoute HD. To niewielki sprzęt, który po wpięciu w złącze serwisowe samochodu wyśle przez Bluetooth informacje o kondycji pojazdu do nawigacji. Na ekranie pojawi się m.in. informacja o spalaniu, temperaturze, obciążeniu silnika, a nawet kącie wyprzedzenia zapłonu. Dzięki temu dodatkowi kierowca uzyska cenne wskazówki, jak jechać ekonomiczniej. Wystarczy, że skorzysta z funkcji ecoChallenge. Urządzenie nie tylko rejestruje zużycie paliwa, ale i podpowiada, jak jechać oszczędniej.
Nawigacja wideo (wideonawigacja) – wynalazek zaprezentowany przez firmę Blaupunkt w nawigacjach TravelPilot 500 i TravelPilot 700. Wbudowana w urządzenie kamera rejestruje obraz drogi i przenosi go na ekran nawigacji. I tu najlepsze. Strzałki informujące, w którą stronę skręcić, nakładane są na rzeczywisty obraz. System nawigacji wideo rozpoznaje także znaki drogowe, lecz te za zachodnią granicą. Z krajowymi ma problem. W bardzo podobny sposób działa androidowa aplikacja Wikitude Drive, wykorzystująca technologię rozszerzonej rzeczywistości. Prezentację możliwości przedstawia film:
Nawigacja 3D – nie mylić z widokiem map 3D! Jest to nawigacja, która opiera się na realistycznym obrazie generowanym przez układ graficzny urządzenia. Poniżej znajduje się przykładowy film, pokazujący jak mogą wyglądać mapy przyszłości.
Ciekawostka:
AIDA 2.0 - projekt nawigacji przyszłości, który zakłada, że cała deska rozdzielcza stanie się olbrzymim wyświetlaczem – to tak w uproszczeniu. Więcej szczegółów można zobaczyć na poniższym filmie: