• Data premiery: 25 września 2001 r.
• Platformy: Playstation 2
• Gatunek: przygodowa/ gra akcji
Wyjątkowa, porażająca minimalizmem a zarazem cudownym klimatem produkcja to dzieło ponadczasowe. Nawet teraz, po 10 latach oczarowuje swoją niewytłumaczalną magią. W ICO wszystko jest niezwykłe i tajemnicze – począwszy od fabuły, po sposób prowadzenia akcji. Jego twórca, Fumito Ueda, próbował zapoczątkować nowy trend w branży gier, skupiając się na zwiększeniu oddziaływania gry na gracza i poziomie jego imersji w przedstawiony świat.
Dlatego historia dziwnego chłopca Ico, pozostawionego w opustoszałym zamku schodzi tu na dalszy plan. Najważniejsza jest relacja prowadzonej przez nas postaci z drugą bohaterką gry – tajemniczą dziewczynką, która również była więźniem ponurego zamczyska. Gracz musi opiekować się jednocześnie obiema postaciami, co szybko rodzi niespotykaną dotąd więź pomiędzy nim a bohaterami gry. Wrażenia potęguje świetna, ocierająca się o artyzm oprawa graficzna i wielce sugestywne udźwiękowienie. Wszystko brzmi absolutnie wyjątkowo, prawda? I takie też było. Niestety, pomimo entuzjastycznego przyjęcia gry i uznawania ICO za dzieło sztuki, nie udało się jej odnieść oszałamiającego sukcesu rynkowego. Może coś się zmieni wraz szykowanym odświeżeniem ICO i drugiej gry z tego niezwykłego cyklu – Shadow of the Colossus.