Od naszego ostatniego testu CrossFire widać znaczący postęp, jeżeli chodzi o optymalizację sterowników, jak również lepsze wspieranie techniki multiGPU przez nowoczesne gry. Poza słabo skalowalnym NFS'em, niemal w każdym teście po dołożeniu drugiej karty, można było zauważyć znaczący wzrost wydajności.
Wydajność to jednak nie jedyny aspekt związany z dołożeniem kolejnej karty graficznej. W grach NFS, Assassin's Creed oraz Mirror's Edge przy niektórych ustawieniach dało się odczuć tzw. „microstuttering” (mikro przycięcia), które na szczęście można nieco zniwelować poprzez uaktywnienie opcji vsync (synchronizacji pionowej).
W grach takich jak Far Cry 2 oraz Crysis Warhead rozczarowało trochę SLi dwóch kart GeForce 9600GT. Ich skalowalność pozostawia więc jeszcze trochę do życzenia (średnia 68%), i miejmy nadzieję że ten niekorzystny wizerunek poprawią kolejne, lepiej rozdzielające zadania pomiędzy GPU, sterowniki.
Obecnie z perspektywy czasu, mając już dawno za sobą wiek dziecięcy tego typu rozwiązań, podnoszenie wydajności instalacją kolejnej „grafiki” stało się zdecydowanie bardziej zoptymalizowane. Mit o słabej skalowalności SLi częściowo obala test tandemu dwóch 9500GT. Słabsze konstrukcje są mimo wszystko znacząco mniej narażone na ograniczenia silników niektórych gier, stąd w tym przypadku tak dobre wyniki zysku nad pojedynczą kartą.
gra > karty | zysk | zysk | zysk |
3DMark'06 | 95% | 89% | 98% |
3DMark Vantage | 83% | 92% | 96% |
Stalker Cień Czarnobyla | 94% | 87% | 95% |
Stalker Czyste Niebo | 76% | 75% | 90% |
Assassin's Creed | 50% | 60% | 59% |
Mirror's Edge | 86% | 62% | 63% |
Dead Space | 87% | 84% | 70% |
Far Cry 2 | 69% | 42% | 85% |
World In Conflict | 79% | 69% | 88% |
NFS Undecover | 44% | 3% | 11% |
Crysis | 75% | 82% | 87% |
Crysis Warhead | 80% | 67% | 84% |
podsumowanie | 76,5% | 67,7% | 77,2% |
Patrząc przekrojowo, najlepiej wypadło CrossFire z dwóch kart HD4670, choć w niektórych, wysokich ustawieniach o stu procentowej płynności wciąż można było tylko pomarzyć. Dosyć dobrze taki tandem sprawdzi się jednak w rozdzielczościach do 1680x1050 i do takowych będzie także dedykowana para „dżiforsów” 9600GT.
W przypadku kart nVidii z tej półki, można w niektóre tytuły ze swobodą pograć także i w rozdzielczości HD. GeForce 9500GT mimo wszystko nie sprostał pojedynczemu Radeonowi HD4670, a różnica cen obu tych kart sprawia, iż „parowanie” takich konstrukcji (przynajmniej w wersji z DDR2) pozbawione jest zupełnie sensu.
Dwa mocniejsze rozwiązania są jednak godne uwagi, ale też raczej tylko wtedy, kiedy już dysponujemy płytą główną obsługującą multiGPU. W pozostałych przypadkach taniej i pewniej będzie zainwestować w pojedynczą kartę, która będzie odpowiadać wydajności wspomnianych wyżej tandemów, a przy tym nie narazi nas na kilka mniej lub bardziej dających się odczuć tu i ówdzie problemów.
Jak zawsze w takim wypadku, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, iż praca zespołowa kart graficznych posiada tyle samo wad co zalet, dlatego w ostatecznym rozrachunku ważne jest aby brać pod uwagę wszelkie aspekty z tym związane (wydajność / pobór energii / koszt platformy / ewentualne problemy / czy nawet lans ;] ), i dopiero wtedy decydować się na daną konfigurację.
Moja ocena: ATI CrossFire HD4670 | |
plusy: | |
minusy: |
Moja ocena: NVIDIA SLi 9600GT | |
plusy: | |
minusy: |
Moja ocena: NVIDIA SLi 9500GT DDR2 | |
plusy: | |
minusy: |
Podziękowania dla firmy Komputronik za udostępnienie kart do testów:
Już niebawem część druga testów multiGPU, a w niej porównanie mocniejszych kart z podobnego przedziału cenowego: SLi GeForce 9800GT vs CrossFire Radeon HD4830. Jak zawsze wszelkie uwagi mile widziane.
Komentarze
61możnaby jeszcze zrobić teścik jakiś fajnych płyt do CF i SLI :)
@lolskizz - przykro mi ze nie masz mózgu albo jesteś niedorozwinięty. Mam nadzieje ze to co napisałeś to dowcip. Czy jak będzie test radeona HD4890 to będziesz pisał czemu nie ma testu monitora bo takie tez ludzie mają? Eh... żal.
1) nHancer - program (chyba tylko dla SLI), przy pomocy ktorego niektore gry poprawiaja swoja wydajnosc, albo w ogole zaczynaja chodzic w SLI. U mnie GRID zaczal chodzic szybciej, jak zaczalem sie bawic tym programikiem, ale w pewnym momencie gra przestala sie poprawnie wlaczac, wiec musialem nHancera odinstalowac. Wczesniej wlaczenie SLI w GRIDzie powodowalo nawet spadek (!) wydajnosci. Teraz pomimo odinstalowania nHancera GRID chodzi szybciej w SLI, byc moze dlatego, ze nHancer zapisuje swoje profile bezposrednio w rejestrze, a byc moze mialo tu znaczenie, ze zainstalowalem sterowniki Asusa do mojego EN8800GS przed normalnymi sterownikami nVidii (ma znaczenie np. dla pomiarow temperatury, ktore normalnie dla tej karty sa niedostepne standardowo).
2) Obudowa. Dla SLI przydatny jest szczegolnie pelnowymiarowy tower, jako ze w mniejszych wiezach nie ma za dobrej cyrkulacji powietrza na samym dole, gdzie zazwyczaj znajduje sie druga karta PCIe. W moim Coolermasterze 330 np. nie pomaga zainstalowanie nawet dwoch wiatrakow 120mm (co z tego, ze dyski mam juz chlodne i ze jeden zasysa, drugi odsysa, a temperatura procesora jest w porzadku), dzieki czemu baaardzo rzadko komputer potrafi sie po prostu zawiesic/wylaczyc. Temperatura pracy kart graficznych to okolo 94 stopnie w stresie (tyle zmierzylem).
Autor pokazał, że SLI i CF działają. I to lepiej, niż dawniej. Ok, to się chwali, jednak w sumie jest to nic nowego.
Fajnie, że zwraca uwagę na pewne problemy (nieszczęsny microstuttering) oraz sensownie omawia wyniki (to spory plus).
Jednak nie rozstrzyga podstawowego zagadnienia: nowa grafika, czy zabawa w MultiGPU (kupno drugiej).
Aby to zrobić, należy dokonać dalszej analizy, uwzględniając koszty, mianowicie:
Ile kosztuje dokupienie 9600GT?
Jaka grafika XXX jest do kupienia w cenie używana 9600GT + nowa 9600GT?
Teraz właściwe porównanie wydajności: 2x9600GT vs 1 x Grafika XXX, analiza wydajność/cena obu rozwiązań -> na koniec wnioski.
Analogicznie, to samo należałoby zrobić dla 4670 oraz 9500GT.
Dopiero wtedy można powiedzieć, która ścieżka (SLI/CF starszej karty, a może kupno jednej nowej z wyższej półki) jest lepsza.
Bez tego, artykół imho jest niekompletny - szkoda, bo ma odpowiednie zadatki :)
PS. z niecierpliwością czekam na testy HD4850 w CF i 9800GTX w SLI. Generalnie artykuł bardzo dobry!!!