Po bardzo nerwowym dla nVidii roku 2003 i problemowym chipie NV30, firma ta - pretendująca do miana lidera w branży układów graficznych - może chyba nareszcie odetchnąć z ulgą. Jej najnowszy chip NV40
chip NV40 na karcie GeForce 6800 GT
Po bardzo nerwowym dla nVidii roku 2003 i problemowym chipie NV30, firma ta - pretendująca do miana lidera w branży układów graficznych - może chyba nareszcie odetchnąć z ulgą. Jej najnowszy chip NV40 wyswobodził się ze wszystkich niedoskonałości poprzednika i jak na razie emanuje czystym blaskiem.
W 2003 roku nVidia 'hucznie' świętowała wprowadzenie swojego nowego chipa o nazwie kodowej NV30, określając to wydarzenie jako "świt w grafice komputerowej". No niestety, ten świt okazał się dla nVidii bardzo pochmurny. Jeszcze przed pojawieniem się w sklepach kart graficznych GeForce 5800 okazało się, że nVidia ma 'pewne' problemy z nowym GPU. Rozpoczęła się nagonka prasowa, a największym echem odbiła się wysoka temperatura pracy NV30, w efekcie której chip trzeba było chłodzić czym, co - jak zapewne większość z Was pamięta - nie bez przesady nazwano suszarką.
nVidia przyznała wówczas, że GeForce FX był bardzo trudnym projektem, kombinacją wielu technik Nvidii i 3dfx. Wynikiem tej współpracy był produkt najbardziej urozmaicony pod względem możliwości, lecz przez jego skomplikowaną architekturę, przy użyciu ówczesnych technik produkcji nie było łatwo wyprodukować chip pracujący z wysokimi częstotliwościami.
Mało kto kwapił się do zakupu GeForce 5800 i GeForce 5800 Ultra. Z procesora NV30 wyewoluowały dwie nowe architektury NV31 i NV34, niestety gubiąc po drodze niektóre z cech, o których nVidia hucznie mówiła ogłaszając nadejście 'świtu'.
Wspominamy o tym nie bez powodu, bo właśnie na tym potknięciu skorzystał największy konkurent nVidii, firma ATi, przeciągając na swoją stronę wielu, wielu graczy, oferując sprawdzoną i bardzo wydajną architekturę R300. nVidia wyraźnie straciła przewagę w wyścigu technologicznym. Swojego czasu bardzo udane i lubiane przez graczy karty z serii GeForce4 Ti-4200/4600, byliśmy zmuszeni upgrade'ować na Radeony 9700 i Radeony 9800 (wyobraźmy sobie jak potoczyły by się losy nVidii, gdyby do wydajności jaką oferowały Ti-4600 dołożyć jedynie obsługę DirectX 9). Sam będąc niegdyś 'wielbicielem' produktów z pod znaku 'nVidia', od ponad roku w swoim komputerze nie miałem karty innej jak ATi Radeon.
nVidia NV30 | nVidia NV35/NV38 | ATi R300 | ATi R350/R360 | |
modele kart | 5800 5800 Ultra | 5900 5900 Ultra 5950 Ultra | 9700/Pro | 9800/Pro 9800ProII 9800 XT |
ilość tranzystorów | 125 mln | 130 mln | 105 mln | 105 mln |
technologia wykonania | 130nm | 130nm | 150nm | 150nm |
Silnik graficzny | CineFX 2.0 Pixel Shader 2.0 Vertex Shader 2.0 | Smartshader 2.1 Pixel 2.0 Vertex 2.0 | ||
procesory vertexów | macierz | macierz | 4 | 4 |
liczba potoków | 4x2 | 4x2 | 8x1 | 8x1 |
szyna do pamięci | 128-bitowa DDR2 | 256-bitowa DDR | 256-bitowa DDR | 256-bitowa DDR/DDR2 |
technologie | Lightspeed III Intellisample | Lightspeed III Intellisample HTC UltraShadow | SmoothVision 2.0/2.1 Hyper Z III/III+ |
ATi R420 | nVidia NV40 | |
modele kart | X800 Pro X800 XT | 6800 6800 GT 6800 Ultra |
ilość tranzystorów | 160 mln | 222 mln |
technologia wykonania | 130nm | 130nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 Pixel 3.0 Vertex 3.0 | |
procesory vertexów | 6 | 6 |
liczba potoków | 16x1 | 16x1 |
szyna do pamięci | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 |
technologie | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 3.0 UltraShadow II |
Nic więc dziwnego, że już kilka miesięcy po premierze chipów z serii NV3x, nVidia zarzuciła prasę plotkami o swoim nowym projekcie pod kodowym oznaczeniem NV40. Jednocześnie cały czas ratując sprzedaż swoich chipów ciągłymi poprawkami: 5800 na 5900, 5900 na 5950, 5600 na 5700, czy najbardziej udane koło ratunkowe: FX 5900 XT.
W tym czasie pojawiało się niezywkle dużo spekulacji wokół najnowszych procesorów graficznych nVidii. Większość z nich była tylko czystymi plotkami, opartymi wyłącznie na domysłach - do tego stopnia, że stały się obiektem żartów i fałszywych informacji (w szczególności dotyczyły ilości pobieranego prądu, wydzielanego ciepła i sposobu chłodzenia). Powstrzymywaliśmy się od zamieszczania jakichkolwiek nowinek, do czasu ogłoszenia oficjalnej specyfikacji. Kurtyna opadła 14 kwietnia 2004 roku. nVidia wypuściła do sieci wszystkie ważne informacje techniczne na temat swojego nowego chipa i opartych na nim najnowszych kart graficznych: GeForce 6800 i 6800 Ultra.
Po zapoznaniu się ze specyfikacją nie było już wątpliwości, karty GeForce 6800 będą nowymi "kilerami" wydajności. Przy 16 potokach renderujących i częstotliwości taktowania GPU ~400MHz (najszybsza wersja ULTRA) otrzymamy prędkość wypełniania na poziomie 6400 Megatexeli/sekundę, a to oznacza, że GeForce 6800 teoretycznie może być o 70% wydajniejszy od GeForce FX 5950 Ultra.
GeForce FX 5950 | GeForce 6800 | GeForce 6800 GT | GeForce 6800 Ultra | |
nazwa kodowa GPU | NV38 | NV 40 | NV 40 | NV 40 |
technologia wykonania | 130nm | 130nm | ||
Silnik graficzny | CineFX 2.0 Pixel Shader 2.0 Vertex Shader 2.0 | CineFX 3.0 Pixel Shader 3.0 Vertex Shader 3.0 | ||
procesory vertexów | macierz | 5 | 6 | 6 |
liczba potoków | 8 | 12 | 16 | 16 |
częstotliwość taktowania | 475 Mhz | 325 Mhz | 350 Mhz | 400 MHz |
wydajność wypełniania | 3800 MP/s | 3900 MP/s | 5600 MP/s | 6400 MP/s |
pamięci | 950 MHz | 700 MHz | 1000 MHz | 1100 MHz |
przepustowość | ~30 GB/s | ~22 GB/s | ~31 GB/s | ~34 GB/s |
szyna do pamięci | 256-bitowa DDR | 256-bitowa DDR | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 |
technologie | LMA III Intellisample HTC UltraShadow | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 3.0 UltraShadow II | ||
RAMDAC | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz |
To, że producenci VPU pójdą w kierunku pomnożenia potoków renderujących, było do przewidzenia. To jedyny sposób aby zwiększyć dziś wydajność karty. Zrobiła tak również firma ATi w swoim X800, a dzięki wyższym zegarom, jej współczynnik wydajności jest nawet o 2000 MP/s większy niż GeForce 6800 Ultra. To dużo. Bardzo dużo.
Jednak nVidia dysponuje odpowiednim orężem do walki z nowymi, bardzo wydajnymi chipami ATi (ATi oficjalnie ogłosiła swój procesor R420 niecały miesiąc po nVidii). Nie poprzestała wyłącznie na podniesieniu wydajności swojego nowego GPU. NV40 zyskał także nowy silnik graficzny z jednostkami Pixel Shader i Vertex Shader w wersji 3.0. Jak już wspominaliśmy podczas naszej recenzji Radeona X800, nowy model cieniowania w wersji 3.0 - ShaderModel 3.0 - dający kartom GeForce 6800 pełną obsługę DirectX 9.0c, ma wnieść duży potencjał w nowoczesne gry 3D. Nowy patch 1.2 do gry FarCry pojawi się już lada chwila oficjalnie, a zapowiadany na początku sierpnia DooM III już natywnie ma wykorzystać zalety PS 3.0.