Jeśli przeskoczyliście podstronę "Platforma testowa" informujemy, że w testach wykorzystaliśmy komputer wyposażony w procesor Intel Core i9 9900K i kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti. Pamięci RAM były testowane w dwóch ustawieniach - 2666 MHz oraz 4133 MHz.
Wypada tu zaznaczyć, że wiele osób przy testach pamięci RAM popełnia błąd - a mianowicie przy użyciu profilów XMP nie sprawdza, czy równocześnie płyta główna nie uruchamia mechanizmu Enhanced Turbo, który (generalnie rzecz biorąc, bo nie zawsze jest to regułą) ustawia najwyższy mnożnik dla wszystkich rdzeni. Różnice jakie wtedy wychodzą są naturalnie znacznie większe, bowiem nie wynikają wyłącznie z taktowania pamięci RAM, ale i z szybszego działania procesora.
3DMark Fire Strike [punkty] wynik ogólny
4133 MHz
27822
2666 MHz
27026
3DMark Fire Strike [punkty] wynik GPU
4133 MHz
34411
2666 MHz
34019
3DMark Fire Strike [punkty] wynik CPU
4133 MHz
25635
2666 MHz
24692
3DMark Port Royale [punkty] wynik ogólny
4133 MHz
8043
2666 MHz
8015
Różnice są, ale nie są jakieś specjalnie spektakularne. Na pewno jedak zobaczymy je podczas testów w grach.
Wypada tu również zaznaczyć, że nie każdy silnik będzie się cieszył z wyższego taktowania RAM tak samo. Niektóre mogą być bardziej czułe na zmiany czasów dostępu pamięci operacyjnej (CL).
The Division 2 – 1920 x 1080, ultra [średnie kl./s.] DirectX 12
4133 MHz
168
2666 MHz
157
The Division 2 – 2560 x 1440, ultra [średnie kl./s.] DirectX 12
4133 MHz
122
2666 MHz
114
The Division 2 – 3840 x 2160, ultra [średnie kl./s.] DirectX 12
4133 MHz
68
2666 MHz
63
No. I to się nazywa wzrost wydajności. Średnio 11 klatek więcej w Full HD, 8 klatek więcej w QHD i 5 klatek więcej w UHD - niby niewiele, ale są to wartości nie do pogardzenia.
W testach wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w grę, bowiem takie rozwiązanie zapewnia bardzo wysoką powtarzalność. Dla zainteresowanych (np. chętnych do porównania z własną konfiguracją) podajemy również punktację w tym teście:
The Division 2 – 1920 x 1080, ultra [punkty benchmark] DirectX 12
4133 MHz
15001
2666 MHz
14038
The Division 2 – 2560 x 1440, ultra [punkty benchmark] DirectX 12
4133 MHz
10756
2666 MHz
10246
The Division 2 – 3840 x 2160, ultra [punkty benchmark] DirectX 12