Peugeot 308 II - Europejski Samochód Roku?!
Aktywny tempomat, kamerka cofania, asystent martwego pola, zestaw HIFI DENON – co jeszcze kryje francuski hatchback?
Peugeot 308 II został wybrany przez dziennikarzy motoryzacyjnych tegorocznym Europejskim Samochodem Roku. Sprawdziliśmy jakie rozwiązania multimedialne zastosował producent w nagrodzonym modelu. Po testach technologi użytych w Mercedesie A250 sport i Audi A3 Limousine wartych po 200 tysięcy złotych, zmierzymy się z dużo tańszym, przez co zdecydowanie bardziej dostępnym samochodem. Na początku recenzji warto zadać sobie pytanie, czy tańszy o ponad połowę Peugeot 308 odstaje od droższych kuzynów, a może wręcz przeciwnie?
Pierwszą ciekawostką technologiczną jest sam kluczyk, który działa w trybie zbliżeniowym. Aby otworzyć drzwi lub klapę bagażnika, wystarczy podejść odpowiednio blisko samochodu w celu odryglowania zamka, bez konieczności wyciągania kluczyka z kieszeni czy torebki. Z kolei opuszczając samochód wystarczy nacisnąć palcem charakterystyczny element klamki. W celu uruchomienia silnika również nie musimy szukać kluczyka, wciśniecie przycisku „Start” załatwia sprawę.
Kolejne zaskoczenie przyniesie chęć zwolnienie hamulca ręcznego, który w tym przypadku jest małą dźwigienką służącą do elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Dodam, że hamulec zwalniany jest automatycznie przy ruszaniu (nieocenione przy ruszaniu na dużych wzniesieniach), a po wyłączeniu silnika hamulec jest natychmiast zaciągany.
Peugeot 308 to także komfort, wygodne kubełkowe fotele kierowcy i pasażera mogą być podgrzewane, do wyboru trzy stopnie intensywności. Ponadto możemy skorygować wypukłość podparcia części lędźwiowej kręgosłupa oraz włączyć tryb masażu podzielonego na 6 etapów. Wymienionymi wyżej funkcjami sterujemy za pomocą przycisków sprzętowych, większość pozostałych systemów obsługujemy za pomocą ekranu dotykowego. Zobaczcie jak uproszczono środkową konsolę.
To dość odważna decyzja, gdyż wnętrza konkurencyjnych modeli przypominają raczej kokpit samolotu z wieloma przyciskami i przełącznikami. W naszej opinii to raczej krok w dobrą stronę, tym bardziej, że najczęściej używane komponenty jak radio, czy zestaw głośnomówiący mogą być i tak obsługiwane za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy, a z oporowego ekranu dotykowego skorzystamy w każdych warunkach, nawet w rękawiczkach.