Systemy wspomagania jazdy
Peugeot 308 drugiej generacji, został bogato wyposażony w systemy wspomagania jazdy. Zacznijmy od trybu start-stop, który automatycznie wyłącza silniki jeśli spełnione są następujące warunki: kierowca ma zapięte pasy, auto porusza się z prędkości nie przekraczającą 20 km/h oraz pedały gazu i sprzęgła nie są wciśnięte. Ponowne uruchomienie silnika jest błyskawiczne. W przypadku manualnej skrzyni biegów, gdzie musimy wrzucić pożądany bieg nie odczujemy żadnego opóźnienia. Oczywiście wedle uznania możemy w każdej chwili wyłączyć tryb eco start-stop.
Na uwagę zasługuje automatyczne uruchamianie oświetlenia zewnętrznego, w zależności od panujących warunków. Jak zobaczycie na filmiku zapalenie świateł mijania po wjechaniu na przykład do tunelu jest błyskawiczne, a po wyjechaniu na zewnątrz światła po chwili gasną. Analogicznie dzięki czujnikowi deszczu umieszczonemu w górnej części szyby czołowej wycieraczki oraz tryb ich pracy są sterowane automatycznie.
Konstruktorzy 308-ki zadbali również o nasze bezpieczeństwo, udostępniając kilka bardzo pomocnych funkcji. Na uwagę zasługuje asystent martwego pola, który wykorzystując ultradźwiękowe czujniki odległości analizuje obecność pojazdów jadących sąsiednimi pasami. Jeśli zasygnalizujemy chęć zmiany pasy mimo jadącego obok nas samochodu zostaniemy ostrzeżeni odpowiednią kontrolką.
System na bieżąco analizuje również sytuację przed samochodem. Jeśli będziemy gwałtownie zbliżali się do jadącego przed nami samochodu, to otrzymamy ostrzeżenie w postaci odpowiedniego komunikatu akustycznego oraz na wyświetlaczu. Samochód zacznie również hamować silnikiem i zostanie uruchomiony system awaryjnego hamowania, który pozwoli zmniejszyć ryzyko kolizji w przypadku zbyt szybkiego zbliżania się do pojazdu podążającego w tym samym kierunku.
Rozwinięciem tego systemu jest aktywny tempomat, który utrzymuje wybraną przez nas prędkość, a w momencie wykrycia samochodu poruszającego się z niższą prędkością, redukuje prędkość naszego auta. Pewnym ograniczeniem jest jednak manualna skrzynia biegów, z oczywistych względów na danym przełożeniu nie możemy zwiększać oraz zmniejszać prędkości poza pewien zakres. Jeśli będziemy musieli drastycznie zmniejszyć prędkość, to automatyczny tempomat się wyłączy oraz aktywuje się opisany w poprzednim akapicie system prewencyjny.
Podczas parkowania również otrzymamy wsparcie od systemu multimedialnego. Po wybraniu wstecznego biegu na wyświetlaczu zobaczymy obraz z tylnej kamerki, zamontowanej nad tablicą rejestracyjną, z graficznymi oznaczeniami szerokości samochodu i średnicą skrętu. Wraz ze zbliżaniem się do przeszkody na ekranie zobaczymy stosowną grafikę, a także rozlegnie się ostrzeżenie akustyczne dobiegające z odpowiedniego kierunku.
Podsumowanie
Nowy Peugeot 308 jest naszpikowany elektroniką. Znajdziemy w nim wiele systemów odpowiedzialnych za komfort i wygodę podczas jazdy, a także bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Całością zarządzamy za pomocą oporowego ekranu dotykowego o przekątnej 9,7”. Mimo, że jest on przymocowany na stałe do środkowej konsoli, to znajduje się pod odpowiednim kątem, co w połączeniu z dobrymi parametrami wyświetlacza, sprawia że obsługa jest bardzo wygodna. W niektórych sytuacjach dostrzegane są pewne opóźnienia reakcji na dotyk, ale nie stanowi to dużego problemu. Przeniesienie większości sprzętowych przycisków i przełączników do obsługiwanego dotykowo środowiska, wpłynęło na znaczne odchudzenie środkowej kolumny. Interfejs służący do sterowania systemem jest dostępny w języku polskim. Wyraźny podział na siedem kategorii tematycznych, pozwala wygodnie przejść do żądanej grupy ustawień. Jakość wykonania elementów wyposażenia wnętrza jest na dobrym poziomie, choć niektóre materiały mogłyby być nieco wyższej klasy.
Peugeot 308 ma zadziorny przód składający się ze spłaszczonych kloszy wykończonych paskami LED oraz szerokiego grilla. Wyraźne przetłoczenia ciągną się przez cały bok, aż do klapy bagażnika, która jest lekko ścięta. Szczegółową ocenę stylistyki oraz właściwości jezdnych modelu 308 pozostawiamy dziennikarzom motoryzacyjnym. Jako fani motoryzacji możemy jedynie dodać, że czuć wyraźny powiew świeżości względem poprzednich modeli tego koncernu. Co do pytania z początku recenzji, zachęcamy Was do dyskusji w komentarzach.
Komentarze
69Nasuwa się pytanie kto to wybiera/głosuje?
Jest multum ciekawszych i ładniejszych samochodów...
Zróbcie test ile z tej elektroniki przestało działać po gwarancji.
pozdro
Chyba pomyliłem wortale :D
Byłem świecie przekonany, że to nie była zakładka "motoryzacja" ;) Trzeba nanieść korektę w przeglądarce.
powiecie chyba tylko debil?
nie, użytkownik p 308 II
Nie wiem skąd te opinie o francuzach??
Autko poza awarią paska alternatora po 2 miesiącach użytkowania jest bezawaryjne. System Stop&Start działa (jednym się podoba innym nie)
W nowym widzę masę technologii zapożyczonych z wyższych modeli...
Potwierdzę, w tym segmencie francuzy to auta bardzo wygodne, dobrze wykończone (szczególnie tapicerka, fotele).
Opinia oparta na innych użytkowanych autach na "F" (Citroen Xsara i Renault Scenic).
Każdego urzeka w nich wygoda podróżowania.
Wozy tańsze w zakupie i eksploatacji, bardzo "rodzinne" ze względu na rozliczne, dobrze przemyślane schowki.
Obecna 308 bardzo ekonomiczna i jak na silnik 1,6 eHdi bardzo elastyczna.
Czekam na wersje SW i jeśli będzie tak samo dobra jak nowa wersja 308, poważnie zastanowię się nad zmianą.
2. Pamiętam jak 3,5 roku temu 308 - kosztowała "dla mnie" coś koło 52 tyś. zł => wtedy przegrała z Octavią. Natomiast obecnie przyzwoita wersja obecnej 308 startuje od 65 tyś. zł (nie wiem ile realnie po rabatach).
Konkluzja za 65 tyś. klocków przegra zdecydowanie np. z Fordem Mondeo, czy Octavią też za jakieś 60 - 65 tyś. No chyba że ktoś lubi małe autka, (a wiem co mówię, bo kupowałem 5 autek na firmę w ciągu 3 mc).
Na szczęście bez ekranu dotykowego, o wiele praktyczniejszy jest manipulator.
Tempomat najlepiej sprawdza się z automatyczną skrzynią biegów.
Dodam, że wyżywanie się na francuskich autach jest, szczególnie w tej chwili,żałosne.
Obecne silniki koncernu VAG wołają o pomstę do nieba a wynalazki 1,4/160 KM mają kłopoty z bezawaryjnym dojechaniem do 100 tys km.
Automatyczne włączanie świateł mijania działa świetnie. Inny patent, czyli automatyczne zmienianie świateł mijania na drogowe już znacznie gorzej, a na drogach dwujezdniowych jest zupełnie bezużyteczne.
Nawigacja działa dobrze. szkoda tylko, że aktualizacja map jest tak potwornie droga (150 EUR za jednorazową aktualizację) a ich aktualność pozostawia wiele do życzenia- co w Po;lsce jest chwilami uciążliwe.