![](http://cdn.benchmark.pl/thumbs/uploads/article/47133/STANDARDICON/6a2acaefb1cd25fa35b8ce13d60fcecf.jpg/300x0x1.jpg)
Kolejna część prezentacji poświęcona była modyfikacją środowiska NX przyspieszającym projektowanie – NX Layout i NX Realize Shape.
NX Layout to nowe narzędzie pozwalające przygotować wizualną koncepcję projektu na płaskim dwuwymiarowym rysunku (2D), a następnie przenieść przygotowaną i przemyślaną całość do środowiska 3D. Oczywiście, w większości wypadków inżynierowie posługują się modelowaniem 3D, niemniej są sytuacje, gdzie stworzenie dwuwymiarowego zarysu projektu jest łatwiejsze i szybsze, nawet, jak to podkreślił Jim Rusk, do trzech razy – ma to m.in. miejsce w przemyśle maszynowym, produkcji różnego rodzaju narzędzi czy obrabiarek lub też przy projektowaniu systemów elektromechanicznych.
I tutaj z pomocą przychodzi właśnie NX Layout, w którym to może zostać stworzona wizualna koncepcja projektu 2D. Dzięki temu inżynierowie mogą przetestować i rozwinąć swoje pomysły w dwóch wymiarach, tak jak miałoby to miejsce np. na kartce papieru. Projekt oczywiście można zmieniać, podejrzeć w każdej chwili w widoku trójwymiarowym czy sprawdzić działanie urządzenia korzystając z różnych symulacji. Po zakończeniu prac koncepcyjnych całość projektu może zostać bardzo łatwo przeniesiona do widoku 3D, w którym można ukończyć już model.
Narzędzia przyspieszające projektowanie – NX Realize Shape
Z kolei narzędzie NX Realize Shape, które obecne było w poprzedniej wersji NX-a, zostało w NX 10 udoskonalone. Dzięki niemu projektanci mają większą kontrolę nad modelowaniem geometrii, co pozwala w znacznie większym stopniu dopracować kształty np. obudowy czy wymodelować żądaną fakturę powierzchni.
Co ciekawe, zasadza działania NX Realize Shape wzoruje się na funkcjach dostępnych w oprogramowaniu graficznym takim jak 3ds Max czy Maya 3D. Jak podkreślił Jim Rusk, wykorzystano tutaj algorytmy modelowania podobszarów pozwalająca tworzyć obiekty na scenie 3D z zachowaniem gładkich i spójnych kształtów. Podczas tego procesu teselacja obiektów (podział modelowanego obiektu na trójkąty) odbywa się w sposób automatyczny, tak aby liczba niezbędnych poligonów była na tyle duża, aby zapewnić żądaną gładkość powierzchni i na tyle mała, aby potrzebna np. do renderingu moc obliczeniowa nie była zbyt duża. Co ważne, NX Realize Shape jest w pełni zintegrowany ze środowiskiem NX. W ten sposób wyeliminowano dodatkowe narzędzia wykorzystywane w procesie projektowym do modelowania powierzchniowego, analiz inżynierskich czy wizualizacji.