Nieco ponad rok temu Nvidia zachwyciła świat kartą o nadprzeciętnie dobrym stosunku wydajności do ceny. Geforce GTX 460 gonił high-endowe modele i w prawie każdej ówczesnej grze pozwalał na rozgrywkę w najwyższych detalach. Karta doczekała się nieskończonej ilości niereferencyjnych wydań, a w końcu następcy - GeForce GTX 560, posiadającego dopracowaną wersję procesora GF104 z GTX 460 nazwanego teraz GF114. Nowy model nie posiada niestety żadnych dodatkowych (względem GTX 460) jednostek obliczeniowych, zmianie nie uległa także szyna pamięci, zatem jedyną różnicę stanowią tu wyższe zegary taktujące.
M E N U - Pudełko - Głośność |
miniRecenzja wyróżniona! |
Opisywana karta to Point Of View GeForce GTX560 - wersja posiadająca 2 GB, czyli dwa razy więcej pamięci niż standardowa edycja. Czy ta dodatkowa ilość przyda się w praktyce? Na to i kilka innych pytań postaramy się znaleźć odpowiedź poniżej.
Pudełko |
Już na pudełku rzuca sie w oczy napis "Ultra charged TGT Tuning" ale producent nie chwali się co on dokładnie oznacza.
Wewnątrz pudełka nie znajdziemy niczego szczególnego (nie licząc samej karty oczywiście). Producent włożył do niego płytę ze sterownikami i instrukcję obsługi. Z jednej strony przydałby się mały zestaw dodatków w postaci np. przejściówek ale nie wiadomo czy nie spowodowałby większych kosztów.
Wygląd |
Karta zajmuje dwa sloty na płycie głównej i mierzy 23 cm. Trzeba przyznać, że jest bardzo krótka - porównując do konkurencji.
Wentylator odpowiadający za cichą pracę i bardzo wysokie zegary mierzy 7,5 cm.
Na śledziu znajdziemy wejścia DVI, D-SUB i HDMI.
A teraz porównajmy kartę testującą do Asus ENGTX 460 768 MB.
Mimo zupełnie innego układu chłodzenia gabaryty tych kart są bardzo podobne.
Platforma testowa |
Procesor: AMD Athlon II X4 640 3,0 GHz | |
Płyta główna: Gigabyte GA M52L-S3 | |
Pamięć RAM: Kingston 2x 2 GB 800 MHz | |
Dysk twardy: Samsung 250 GB | |
Zasilacz: Corsair 400W | |
Podkręcanie
Referencyjna karta GTX 560 pracuje z zegarami 810 / 1620 / 4008 MHz (rdzeń / shader / pamięć), ale producent w tym konkretnym modelu zdecydował się podnieść je aż do 900 / 1800 / 4104 MHz. Tak wysokiego taktowania GPU nie spotkamy w żadnej referencyjnej karcie w klasach mid-range i high-end.
Po lekkim podniesieniu napięcia (z 1050 mV do 1075 mV), osiągniemy stabilne 945 / 1890 / 4240. Wartości procentowe przyrostów nie powalają, ale patrząc na fabryczne zegary to i tak naprawdę zadowalający wynik.
Jako ciekawostkę dodam, że testy 3DMark Vantage można przejść z zegarami 960/ 1920 / 4400 MHz, ale 3DMark 11 już taki łaskawy nie jest.
Testy syntetyczne |
3DMark Vantage oraz 3DMark 11 to bardzo popularne programy sprawdzające wydajność kart graficznych i dlatego nie mogło ich zabraknąć w tej recenzji.
Trzeba przyznać, że osiągnięte wyniki obu kart są dobre choć POV GTX 560 2 GB jest wyraźnie wydajniejszy.
Wydajność w Grach |
Assassins Creed Brotherhood
Kontynuacja przygód asasyna o imieniu Ezio Auditore. Tym razem zadaniem naszego bohatera jest m. in. odzyskanie złotego "jabłka" skradzionego przez Borgiów, odbudowa średniowiecznego Rzymu oraz wyszkolenie nowych Assassynów. Pod względem graficznym rewelacji nie ma, ale na słabą grafikę również raczej nie można narzekać.
Ta gra nie oferuje powalającej grafiki więc dodatkowa ilość pamięci raczej sie nie przyda (przynajmniej w tej rozdzielczości).
Muszę uczciwie przyznać, że miałem mały problem z zapisaniem ogólnego wyniku w tej grze, ponieważ zapisane pomiary w Frapsie bardzo sie różniły. Wyniki zamieszczone na wykresie są średnią aż sześciu pomiarów.
Crysis
Crysis od wielu lat jest obowiązkowym benchmarkiem w każdym teście wydajności. Oprócz znakomitej rozrywki ten tytuł jest prawdziwym wyzwaniem nawet dla nowoczesnych platform do grania.
Wg mnie na obu kartach uzyskane wyniki są zadowalające (jak na tą grę) ale karta POV GTX 560 2 GB zapewnia wyraźnie lepszą rozgrywkę.
Crysis 2
Kontynuacja pierwszej części. Tym razem wcielimy się w postać żołnierza o imieniu Alcatraz. Pod względem graficznym gra zadowoli nawet najbardziej wymagającego gracza ze względu na równie dobrą grafikę co pierwsza część i wciągającą fabułę.
Mimo wysokich ustawień rozgrywka jest bardzo płynna. W DX9 nawet starsze układy dobrze sobie poradzą. Instalacja DirectX 11 powoduje już niestety spory spadek wydajności. GTX 560 2 GB osiąga z nim średnio nieco ponad 30 kl./s.
Colin McRae: DiRT 3
Już pierwsze wrażenie dotyczące tej gry jest bardzo pozytywne. Grafika jest bardzo ładna, a model jazdy świetny. Polecam grę na kierownicy.
W tej grze widoczna jest bardzo gigantyczna przewaga karty GTX 560 2GB nad GTX 460 768 MB. Czyżby Dirt 3 wykorzystywał dużo większą ilość pamięci?
GTA IV
Klasyk. Jedna z lepszych gier gangsterskich ostatnich lat, którą zna każdy gracz.
Mając kartę która posiada 768MB pamięci (lub mniej) w ustawieniach można wybrać odległość widzenia na 100% lub wysoką jakość tekstur. Na karcie GTX 560 2GB ten problem (teoretycznie) nie istnieje - teoretycznie, bo wydajność w GTA IV na POV GTX 560 2 GB spada do średnio poniżej 20 kl./s.
GTA IV to druga (i na szczęście ostatnia) gra w której ciężko dokonać pomiaru we Frapsie. Każdy wybuch (samochodu, granatu) mocno obciąża GPU. Podczas nocnego pościgu nieraz miałem kilka pomiarów i kilka innych wyników. To co zapisałem na wykresie jest średnią pięciu różnych testów.
Mafia II
Gra jest strzałem w dziesiątkę - jest w niej wszystko co powinno znaleźć się w każdym dobrym tytule (polecam zabawę na najwyższym poziomie trudności). Nie licząc rewelacyjnej fabuły gra cechuje się piękną grafiką i dobrze zoptymalizowanym silnikiem graficznym.
W tej grze rozgrywka jest po prostu ultra-płynna nawet na największych detalach. Wyższa wydajność jednej karty nad drugą nie ma w tym przypadku większego znaczenia.
Metro 2033
Ta gra to prawdziwy pogromca nawet najwydajniejszych komputerów co oznacza, że świetnie nadaje się do testów.
O ile w DX10 możemy w miarę spokojnie pograć, to po uruchomieniu DX11 razem z jego innymi "dobrodziejstwami" można co najwyżej podziwiać bardzo dobrą i szczegółową grafikę, a raczej pokaz slajdów (no chyba, że dla kogoś 20 kl./s. jest wystarczające dla płynnej rozgrywki).
Głośność |
W spoczynku (internet, filmy, gadu-gadu) karta jest praktycznie bezgłośna (w zamkniętej obudowie pod biurkiem). Niestety podczas grania chyba każdy usłyszy tą kartę, ale tragedii nie ma. Mając porównanie do Asus GTX 460 kultura pracy obu tych kart jest bardzo podobna. Głośność w spoczynku oceniam 2/10, a podczas grania 7/10.
Temperatury |
Ogólnie temperatury karty są zadowalające. W spoczynku temperatury wahają się między 33-35 stopni. Muszę przyznać, że to bardzo dobry wynik i na dodatek porównywalny z kartą Asusa, ale jednak trochę wyższy.
Podczas grania temperatura procesora graficznego wzrasta dwukrotnie - 66-68 stopni. Mimo wszystko na pewno nie jest źle.
Podsumowanie |
Karta Point of View GTX 560 2 GB zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie - jej wydajność jest wystarczająca aby prowadzić komfortową rozgrywkę nawet w wysokich trybach, co z pewnością usatysfakcjonuje wszystkich potencjalnych klientów
Należy jeszcze podkreślić, że karta posiadająca 1 GB pamięci, nie spełni wymagań trybu graficznego który do działania potrzebuje np. 1,2 GB - zatem wersji 2 GB potrzebujemy nie tylko do grania w trybach dochodzących do 2 GB, ale także do grania w trybach zajmujących tylko nieco ponad 1 GB. Takich gier jest dzisiaj sporo, szczególnie przy wysokich trybach antialiasingu i teselacji, zatem ta dodatkowa ilość pamięci przyda się entuzjastom w najbardziej wyśrubowanych trybach.
Przejdźmy do ceny. Niestety tutaj zaczynają sie schody. Testowanej karty nie znalazłem w żadnej przeglądarce cenowej, a jedynym sklepem gdzie można ja kupić jest Komputronik. Kosztuje ona tam ok. 810 zł. To trochę sporo tym bardziej, że za podobną cenę można kupić kartę GeForce GTX 560Ti z 1GB pamięci. Na pocieszenie można dodać to, że konkurencyjne karty GTX 560 posiadające 2048 MB pamięci wcale nie są tańsze. Na dodatek nie znalazłem żadnej karty Radeon (w tej cenie) która ma zainstalowane 2GB. Tak więc wbrew pozorom nie jest źle. Przy wyborze karty graficznej warto odpowiedzieć sobie na jeszcze jedno pytanie - Ile pamięci będą wymagać gry jutra? Już wkrótce na rynku pojawi się Baterfield 3, za rogiem czai sie GTA V, Prototype 2 na zwiastunach wygląda znakomicie... Wg mnie warto mieć "w zapasie" trochę więcej pamięci mimo, że dzisiaj żadna gra nie wykorzysta 2048 MB w 1080p.
Czy mogę coś jeszcze dodać? Sterowniki karty GTX 560 znakomicie współpracują z GTX 460.
Ocena: Point of View GTX 560 2 GB | |||
plusy: • Wysoka wydajność • Cicha w trybie 2D • Fabrycznie podkręcona • Możliwość zwiększenia napięcia • 2 GB pamięci • Nieduże gabaryty • Obsługa Physx i CUDA | |||
minusy: | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 810 zł | |||
Zapraszamy do zamieszczania ciekawych artykułów i zdobywania punktów, które możecie wymienić w sklepie internetowym lub "zmaterializować" w gotówkę :) Liczymy na świetne publikacje i wysoką jakość. | miniRecenzje od A do Z PORADNIK | Zobacz ostatnie MRM minirecenzje miesiąca |
Komentarze
96Co prawda czasem trafiły Ci się jakieś błędy językowe, ale nie męczą podczas czytania więc nie będę się czepiać... Za bardzo :P
Masz Plusa +++++++++++
Karta całkiem ok, choc jakos w taktowaniu nie widze "ogromnej" przewagi nad 460 1gb.. 900mhz tez jestem w stanie zrobic przy 1,05v a nawet mniej ale maks to juz tylko 920-30przy 1087mv
jedynej kwestii jakiej mi tu zabrakło to porownanie karty 1gb vs 2gb , ale do tego potrzebna by była referencyjna 560;/
oczywiscie plusik
" Wg mnie warto mieć "w zapasie" trochę więcej pamięci mimo, że dzisiaj żadna gra nie wykorzysta 2048 MB w 1080p."
Wiesiek 2 lubi jak karta ma 2GB - mniej doczytywania jest.
I oczywiście nie kupiłbym tej 560 bo za 70 zł więcej jest 560Ti HAWK, który jest znacznie wydajniejszy (i już przymierzam się do jego zakupu pod SLI)
Taaaak.... U mnie co druga gra DX10, DX11 w 1920x1200, anizox16, aax4 wykorzystuję do 1,1-1,7GB pamięci grafy vRAM...
Ode mnie plusik,
ale jak to poprawisz to BMK pewnie wyróżni Twoja reckę.Powinni :)
Za 90zł więcej jest HD6950 MSI POWER EDITION, który jest o 30% wydajniejszy ;)
Bardzo ciekawa recenzja, bardzo lubię owe recenzje z zestawem takim jak Twój czy podobnymi wydajnościowo, zwykłemu Kowalskiemu się lepiej czyta.
Thumbs up for me anyway
Kolega chyba nie wie co pisze, albo ma bardzo dziwny system oceniania głośności...
"W spoczynku (internet, filmy, gadu-gadu) karta jest praktycznie bezgłośna (w zamkniętej obudowie pod biurkiem). Niestety podczas grania chyba każdy usłyszy tą kartę, ale tragedii nie ma. Mając porównanie do Asus GTX 460 kultura pracy obu tych kart jest bardzo podobna. Głośność w spoczynku oceniam 2/10, a podczas grania 7/10."
Chodzi o to, że im więcej punktów (x/10) tym gorzej? Bo jeśli tak zachwalasz, że nie słychać karty podczas spoczynku, i dajesz ocenę 2/10 to chyba coś jest nie tak? 7/10 w grze jeszcze rozumiem w miarę... Choć pewnie miało być gorzej, tak wynika z opisu...
Recka fajna, krótko ale treściwie i na temat. Rozumiem że z racji bycia fanem zabrakło AMD ale czy recka jest wtedy miarodajna i obiektywna to już inna historia.
Ode mnie plus.
A teraz do rzeczy ;-) Mogloby byc lepiej, gdybys wyeliminowal nastepujace "kwiatki":
1) DiRT3 - nie ma czego takiego, jak "bardzo gigantyczna". Jest albo bardzo duza, albo gigantyczna. Generalnie tu mozna powiedziec, ze nawet "dwukrotna" (nawiazanie do kolejnego bledu). I tak, DiRT3 wykorzystuje "wiecej pamieci", a konkretnie 1.2 GB. Mogles sprawdzic ;-)
2) Temperatury - "wzrasta dwukrotnie". Akurat o temperaturze tego powiedziec nie mozna, bo ta ma rozne skale, wystarczy zamienic na Fahrenheita i juz zdanie lezy logicznie ;-)
3) Podsumowanie - nie ma "trybu graficznego potrzebujacego 1,2 GB". Tryby graficzne a'la FullHD potrzebuja maksimum 8 MB (mega). Spozycie pamieci to tekstury i inne dane ladowane przez GRE, a nie przez sterowniki systemu w momencie uruchomienia rozdzielczosci.
Tu masz liste gier podejrzewanym o konsumpcje powyzej 1 GB pamieci graficznej w rozdizalkach a'la FullHD:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18255161
i gdybys napisal na forum w Mini-Reckach w przygotowaniu o planach, to bym Ci tego linka wczesniej podal.
4) "Nie wykorzysta 2 GB w 1080p". A w 1080i ? :) Bylo skasowac to "p" :)
A na marginesie slowo koncowe o wydajnosci w 3D11 (nie mam Twoich gier, na DiRTa 3 wciaz czekam). Dobrze porownac ze soba wyniki, zestaw z Athlonem i 560-oc jednak mniej wydajny od i5-2300 (2.8) i 460 1 GB "Hawk" nawet bez o/c, po o/c robi sie duza dziura.
Ja i tak bralbym 560Ti.
-Drugi wykres z Crysisa 2 pokazuje DX9 a chciałeś chyba opisać DX11?
-Nie napisałeś też czy wspomniany Crysis 2 maił zainstalowaną łatkę z teksturami wysokiej rozdzielczości. Niby szczegół ale karta z 2GB pamięci przez ten szczegół może niesamowicie odskoczyć od Twojej GTX460.
-"Podczas grania temperatura procesora graficznego wzrasta dwukrotnie - 66-68 stopni"
Temperatura nie wzrosła dwukrotnie bo co to tak naprawdę oznacza? Przecież 0*C to tak naprawdę jest ciągle dosyć duża temperatura i wynosi aż 275 kelwinów. Temperatura wzrosła tak naprawdę o parę procent względem braku temperatury czyli zera bezwzględnego.
Ogólnie recenzja mi się podobała. Karta to taka szara myszka, nic specjalnego co widać dodatkowo po testach. Szybko i bezboleśnie się czytało.
Oczywiście kciuk w górę.
Uważam iż nie ma szału co do 560 i jest ona nieznacznie wydajniejsza od 460 dobrze by było porównać 560 2GB do 460 2GB wówczas było by widać jaka jest różnica.