seria | RX1600 XT |
częstotliwość GPU | 600 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 700 MHz (1400 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB DDR3 128-bit 1.2 ns (wersja Turbo) |
wyjścia | 2 x DVI, S-Video HDTV |
chłodzenie | aktywne GPU (aluminium) |
oprogramowanie | HIS iTurbo |
wyposażenie | Instrukcja w j. angielskim, HIS CD driver, 1 gra kabel S-Video, przejściówka HDTV przejściówka na composite, 2x przejściówka DVI, |
podkręcanie | 650/768 MHz |
jakość wykonania | 5/5 |
głośność chłodzenia | cicha |
Dwa lata temu, gdy większość Radeonów była chłodzona przez nie najcichsze coolerki, a firma HIS wydała swoją kartę Excalibur 9800 Pro z chłodzeniem Ice-Q, zachwytom nad tym produktem nie było końca. To był faktycznie prawdziwy strzał w dziesiątkę. Mocna grafika, z bardzo wydajnym i cichym chłodzeniem, o regulowanej ręcznie dwustopniowej prędkości wiatraczka. Dobrze pamiętam, że przez jakiś czas sam miałem wtedy w komputerze właśnie ten model.
Czas mija, w roku 2005 chłodzenie DHES oraz pasywne GPU stało się wśród producentów kart coraz popularniejsze i dziś technologia Ice-Q nie jest już tak wyjątkowa jak dawniej. W grupie kart z procesorem X1600XT aż trzech producentów oferuje nam całkowicie bezgłośne grafiki - Asus, Gigabyte, MSI. Czym w takim razie wyróżnia się karta HISa? Z pewnością nie jest aż tak cicha, jak konkurencyjne karty, ale bez wątpienia najlepiej z nich wszystkich odprowadza ciepło z GPU na zewnątrz obudowy. Ice-Q to nadal bardzo dobry kompromis pomiędzy cichą pracą a wydajnym chłodzeniem. Coś w sam raz na bardzo długie giercowanie.
Sam moduł chłodzący Ice-Q jest bardzo prosty - wielki aluminiowy radiator szczelnie okrywa plastikowy tunel, przez który przepycha powietrze niebieska turbinka. Nagrzane od radiatora powietrze jest wypychane na zewnątrz. Nic nowego w stosunku do modułu z lipca 2004 roku, poza dodatkowymi efektami świetlnymi.
Wszystkie kostki pamięci chłodzą małe aluminiowe radiatorki.
Nieco rozbawiła nas różnica pomiędzy zwykłym modelem a wersją Turbo. Różnica w częstotliwości GPU wynosi 13 MHz, a pamięci całe 7MHz! Ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Edycja Turbo powinna mieć mocniejsze pamięci z czasem 1.2ns, które udało nam się podkręcić do 768 MHz (efektywne 1536 MHz). Co ciekawe, włączenie trybu Turbo w programiku HIS'a (poniżej), powoduje zwiększenie zegarów tylko do 600/700MHz, a więc o 13 i 7 MHz. Chyba trochę rozczarowuje takie 'Turbo'.
X1600 Pro | HIS X1600 XT | ATi X1600 XT | HIS X1600 XT Turbo | |
zegar GPU | 500 MHz | 587 MHz | 590 MHz | 600 MHz |
zegar pamięci DDR | 400 MHz | 693 MHz | 690 MHz | 700 MHz |
szyna do pamięci | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa |
Ring Bus | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x128-bit |
Przy pierwszym uruchomieniu komputera z kartą HIS można zostać niemile zaskoczonym, bowiem chłodzenie wcale nie jest takie ciche. Dopiero instalacja dodatkowego programu z płytki CD rozwiewa wątpliwości. Fabrycznie turbinka ma 100% prędkości (27-28 dB), my możemy odpowiednim suwakiem (obrazek poniżej) spowolnić obroty do 50% (minimum). Wtedy Ice-Q wydaje już tylko bardzo delikatny szum, około 19 dB
Jedną z zalet firmowego softu HIS'a jest możliwość wyświetlania w formie OSD lub w ikonce 'systray', informacji o temperaturze i prędkości wiatraczków. Gdyby jednak nie przypadł Wam do gustu odrobinę kiczowaty wygląd iTurbo, zawsze można skorzystać z RivaTuner. Można nim spowolnić turbinkę do 25% (~17dB) oraz stworzyć kilka różnych profili prędkości, które będziemy uruchamiać jednym kliknięciem myszki.
Benchmarki
Platforma testowa › AMD Athlon 64 X2 4200+ › Asus A8N-SLI Premium › Corsair TwinX 1GB CL2 › Seagate 160GB › Chieftec CFT-620W › zobacz szczegółowe informacje |
Według 3dmarka05, Radeon X1600XT oferuje wydajność podobną do kosztującego tyle samo GeForce 6800 GS. Takie mogą być relacje w nowszych grach, obsługujących Shader Model 3.0. Jeśli będziemy rozpatrywać zakup karty pod kątem nowych gier - obsługa DX9c, HDR, itp - z pewnością korzystniej będzie wybrać X1600XT niż X800GT i GTO.
Niestety, sporo wątpliwości wobec wydajności silnika RV530 podsuwa nam gra F.E.A.R. Przy wszystkich efektach włączonych na MAKSIMUM, na Radeonie X1600XT nie pogramy sobie płynnie - przeciętnie wyciąga zaledwie 17 fps; (85% testu wychodzi poniżej 25 fps, 15% pomiędzy 25 a 40fps, 0% powyżej 40fps). Na kosztującym tyle samo GeForce 6800GS otrzymujemy o 50% wyższe FPS (60% poniżej 25 fps, 32% pomiędzy 25 a 40, 9% powyżej 40 fps).
W 3Dmarku03 - i tym samym w starszych grach, nie napisanych pod kątem kodu SM 3.0 i DX9c, wydajność Radeona X1600XT może być nieco niższa. A to wszystko z powodu 4 potokowej architektury renderingu. Jak już wyjaśnialiśmy wcześniej, procesor RV530 ma 12 potoków PixelShader, ale tylko 4 potoki ROP. To właśnie dlatego na wykresach poniżej plasuje się poniżej ośmio-potokowego Radeona X800GT i GeForce 6800GS.
HIS X1600XT Ice-Q to sama w sobie dobra karta, ale wydajność procesora X1600 XT jakoś do nas nie przemawia. Kosztuje tyle samo co produkt konkurencyjnej nVidii - 6800GS, ale jest bardziej kapryśny w testach. Raz oferuje porównywalne osiągi, innym razem dużo, dużo słabsze. Kombinacje i majstrowanie w potokach chyba nie wyszło firmie ATi na dobre. Na szczęście, pomiędzy oznaczeniami X1600 i X1800, ATi ma jeszcze lukę na nieco bardziej dopracowany chip.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!