Oficjalna premiera nowej serii układów graficznych segmentu mid-end ATi Technologies miała miejsce niespełna dwa tygodnie temu. W mediach przeszła nieco bez echa, co świadczyć może nie tylko o skromn
Oficjalna premiera nowej serii układów graficznych segmentu mid-end ATi Technologies miała miejsce niespełna dwa tygodnie temu. W mediach przeszła ona nieco bez echa, co świadczyć może nie tylko o skromności producenta, ale i podświadomym przekonaniu iż w chwili obecnej nie okażą się żadną rewelacją. Mowa oczywiście o nowej rodzinie HD4600. Karty te podejmują pałeczkę w biegu sztafetowym do klienta po poprzednim, średnio udanym Radeonie HD3650. Mają one celować, jak nie trudno się domyśleć, w użytkowników z nieco mniej wypchanymi portfelami.
W segmentach mid- (średnim) oraz low-end (niskim) dominują dziś konstrukcje oparte o układy nVIDII: G92-150 oraz G94-300. Dwa pierwsze to doskonale wszystkim znane GeForce'y 9600, trzeci (już nie tak dominujący) to budżetowy GeForce 9500GT (G96-300). Jeżeli obydwie 9600-tki wciąż bardzo dobrze sprawdzają się w roli „generatora” obrazu 3D w typowej rozdzielczości 1280x1024, a często i 1680x1050, to pozycja ich słabszego brata nie wydaje się być stabilna.
Obóz konkurencyjnego ATi/AMD do tej pory w segmencie mid oferował Radeony HD serii 3800. GeForce 9600 okazał się jednak nieco bardziej wszechstronny od produktów ATi, szczególnie jeżeli chodzi o wydajność trybów wygładzania krawędzi. Czy kanadyjski producent chipów prezentując Radeona HD4600 wyciąga nowe działa przeciwko „dżiforsom” serii 9600? Okazuje się że nie do końca. HD4600 to nie tyle następca wysłużonych HD3800, co kontynuacja linii low-mid pod postacią HD3650.
Opinie na temat HD3650 były bardzo podzielone. Z jednej strony jest to karta prezentująca nienaganną wydajność (w niższych rozdzielczościach i czasem po odjęciu detali), oferując przy tym zgodność specyfikacyjną z API DX10.1 (bardziej teoretyczna) oraz kilka ciekawych i przydatnych funkcji (takich jak wbudowana jednostka wspomagania wideo UVD, czy zaawansowane zarządzanie energią ATi PowerPlay). Niestety, co trzeba przyznać okazała się niezbyt wymagającym rywalem dla 8600GT/GTS nVIDII.
Jako że rynek praktycznie nigdy nie stoi w miejscu, ATi/AMD stworzyło coś w rodzaju „hybrydy” łącząc ilość jednostek układów HD3800 z nową architekturą Terascale znaną doskonale z Radeonów HD4800.
Przyjrzyjmy się zatem nowemu układowi nieco bliżej ...