Biorąc pod uwagę teoretyczną wydajność Radeonów HD46x0 oraz ich „segmentową” spuściznę po HD3650 nie należy się spodziewać, aby karty te w jakiś szczególny sposób podlegały przegrzewaniu. Co więcej, rdzeń RV730 nie potrzebuje do odprowadzania energii cieplnej wymyślnych systemów chłodzenia. Nowe karty zadowolą się prostym radiatorem np. typu „orb” z niskoobrotowym wentylatorem. Takie właśnie rozwiązanie zastosowało MSI w kartach, które dotarły do testów. W przypadku mocniejszego HD4670, producent wyposażył go w nieco większy aluminiowy, żebrowany radiator z miedzianą podkładką opierającą się na rdzeniu. Radeon HD4650 posiada już całość wykonaną z aluminium, przy tylko nieco mniejszych gabarytach. To co łączy obydwie konstrukcje to zastosowane wiatraczki, które w obydwu przypadkach posiadają tę samą średnicę oraz dwu pinowe zasilanie.
Pomimo iż są to konstrukcje stosunkowo „świeże”, ich parametry, dzięki programowi RivaTuner 2.11, nie będą żadną zagadką. W odróżnieniu od HD4650, Radeon HD4670 nie pozwalał „okiełznać” prędkości obrotowej swojego wiatraczka. Taką operację bez problemu udało się przeprowadzić na, również dwu pinowo „zasilanej”, 650-tce. Mimo wszystko jednak, podnoszenie obrotów w przypadku konstrukcji MSI nie wydaje się w żaden sposób konieczne. Karty pracują cicho, stabilnie, oraz nie generują przy tym za dużo ciepła. Biorąc pod uwagę duży nacisk na multimedialność takiego rozwiązania, w tym segmencie będą to cechy bardzo istotne.
reg. prędkości wentylatora | karta | GPU 2D (2) | GPU 3D |
automatyczna | HD4650 | 31 – 32°C | 52 – 53°C |
stała | HD4670 | 28 – 29°C | 55 – 56°C |
Radeon HD4670 – Hardware Monitor z pakietu RivaTuner 2.11
Po serii wymagających testów, maksymalne odnotowane temperatury wynosiły 55-56stopni celsjusza dla HD4670, oraz 52-53stopnie dla HD4650. Podczas „normalnej” pracy pod systemem, wartość ta spada o kolejne 20stopni. Mocniejsza karta, ze względu na zastosowane nieco wydajniejsze chłodzenie potrafi zbić temperaturę aż do 28-29 stopni, co na dobrą sprawę tylko o kilka odbiegało od temperatury panującej w pomieszczeniu. Była ona niższa nawet od tej występującej na mostku północnym czy procesorze (stan spoczynku).
Radeon HD4650 sprawował się tu nieco gorzej, choć 32 stopnie także nie są jakąś przesadną wielkością, z którą np. przy mocno zabudowanym PC, nie będzie można sobie poradzić.
2D idle [W] | 2D AVC-1 (H.264) [W] | 3D typical [W] | 3D peak [W] | |
HD4650 DDR2 | 85 | 104 | 130-140 | 148 |
HD4670 GDDR3 | 85 | 104 | 150-160 | 170 |
9600GT | 103 | 120 | 160-170 | 183 |
9600GSO 384MB | 111 | 128 | 170-180 | 207 |
9800GT | 115 | 132 | 190-210 | 233 |
HD3870 GDDR4 | 96 | 115 | 200-220 | 235 |
**pobór energii przez całą jednostkę testową bez wyświetlacza
Podawane przez producenta maksymalne TDP (Thermal Design Power), wynosi dla samych kart odpowiednio: HD4670 (59W), HD4650 (48W).
Obydwa testowane Radeony serii HD4600, pomimo różnych zegarów oraz typu zastosowanych pamięci, pobierają identyczną ilość energii w trybie 2D oraz podczas odtwarzania materiału wideo. Głębszą różnicę zauważymy dopiero podczas pracy w środowisku 3D. Tu HD4650 będzie oszczędniejszy od swojego mocniejszego brata o około 20-22W. Nowe 650-ki serii 4 w stosunku do GeForce'a 9600GT „zjadają” o kilkanaście watów mniej, ale są przy tym też nieco mniej wydajne.
Warto również zauważyć, iż niewiele więcej w trybie 2D pobiera „napędzany” pamięciami GDDR4 Radeon HD3870. W przypadku mocniej obciążających karty gier będziemy mieć tu już jednak sporą przepaść.