SAPPHIRE Radeon RX 460 Nitro+ 4GB OC - niezła wydajność w rozsądnej cenie
Nowe Radeony na dobre zadomowiły się już na rynku. Dziś przyglądamy się autorskiej konstrukcji Sapphire opartej na układzie RX 460.
- potencjał w grach DirectX 12 i Vulkan,; - cichy i wydajny system chłodzenia,; - rozsądny stosunek wydajności do ceny.
Minusy- wydajność w grach DirectX 11 nie zachwyca,; - niewielki potencjał OC.
Konstrukcje oparte na układach z rodziny Polaris są dostępne na rynku już od pewnego czasu. I choć żadna z premier Radeonów nowej generacji (ani GeForce'ów) nie przyniosła rewolucji to jednak nie zmienia faktu, że coś się na rynku kart graficznych w końcu coś zaczęło dziać.
Dziś przyglądamy się bliżej autorskiej konstrukcji Sapphire opartej na układzie Radeon RX 460. Do naszych testów trafiła wersja Nitro+ OC, która została fabrycznie podkręcona do 1250 MHz (rdzeń) oraz 1750 MHz w przypadku pamięci. Zanim jednak przejdziemy do testów przypomnijmy najważniejsze cechy architektury Polaris.
Nowa architektura to przede wszystkich lepsza wydajność oraz sprawność energetyczna. Ale na tym nie koniec. Polaris posiada bowiem wsparcie dla najnowszych API - Vulkana oraz DirectX 12. Cechą szczególna w tym przypadku jest sprzętowa implementacja asynchronicznych obliczeń.
Oczywiście wszystkie karty napędzane przez nowy układ AMD posiadają również złacze DisplayPort 1.4 oraz HDMI 2.0. Nie zapomnianu równiez o wsparciu dla autorskich technologii firmy, w tym i FreeSync. Ta ostatnia stała się dość popularna, monitorów ją wspierających w sprzedaży jest już całkiem pokaźna liczba.
Radeon RX 460 to najsłabszy obecnie układ oparty na nowej architekturze AMD - Polaris. Posiada on 896 procesorów strumieniowych, 56 teksturujących oraz 16 rasteryzujących. Karty występują na rynku w dwóch wersjach - z 2 lub 4 GB pamięci typu GDDR5. Warto w tym miejscu powiedzieć, że jeśli rozważacie zakup karty opartej na RX 460 to powinniście pominąć modele wyposażone tylko w 2 GB VRAM.
Różnica wydajności pomiędzy tymi wersjami jest dość i szczególnie widoczna w nowszych grach takich jak np. Doom (Vulkan). Ten ostatni na karcie wyposażonej w 2 GB pamięci jest grywalny jedynie w ustawieniach średnich, a przy 4 GB pamięci umożliwia płynną rozgrywkę przy wysokim poziomie detali. Warto mieć na uwadze.
Karta | GeForce GTX 950 | GeForce GTX 960 | Sapphire Radeon RX 460 Nitro+ OC | Radeon RX 380X | Radeon RX 470 |
Rdzeń | Maxwell GM206 | Maxwell GM206 | Polaris 11 | Antigua XT | Polaris 10 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 14 nm | 28 nm | 14 nm |
Liczba tranzystorów | 2,94 mld | 2,94 mld | 2,5? mld | 5,0 mld | 5,7 mld |
Taktowanie rdzenia | 1024 MHz | 1126 MHz | 1250/1750 MHz | 960 MHz | 926/1206 MHz |
Procesory strumieniowe | 768 | 1024 | 896 | 2048 | 2048 |
Jednostki teksturujące | 48 | 64 | 56 | 128 | 128 |
Jednostki rasteryzujące | 32 | 32 | 16 | 32 | 32 |
Pamięć RAM | 2 GB GDDR5 128-bit | 2/4 GB GDDR5 128-bit | 2/4 GB GDDR5 128-bit | 4 GB GDDR5 256-bit | 4/8 GB GDDR5 256-bit |
Taktowanie pamięci | 1650 MHz | 1750 MHz | 1650 MHz | 1425 MHz | 1650 MHz |
Przepustowość pamięci RAM | 105 GB/s | 112 GB/s | 112 GB/s | 182 GB/s | 211 GB/s |
TDP | 90 W | 120 W | 75 W | 190 W | 120 W |
Warto również pamiętać, że Radeon RX 460 jest wyraźnie wolniejszy od większego (i droższego) brata - RX 470. Różnica w wydajności pomiędzy nimi jest naprawdę spora, ale oczywiście ma to również przełożenie na cenę, która w przypadku mocniejszej konstrukcji oscyluje w okolicach 900 - 1100 zł.