Systemy wspomagania jazdy
Elektronika stosowana w motoryzacji nie pełni oczywiście jedynie funkcji nawigacji, zestawu głośnomówiącego czy odtwarzacza multimediów. Równie ważną rolę ma do odegrania w kontekście wspomagania kierowcy podczas jazdy, a w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania. Oto przegląd najważniejszych systemów elektronicznych, które znajdziemy w Leonie ST:
Automatyczne sterowanie wycieraczkami – czujniki deszczu zlokalizowane w górnej części szyby czołowej po wykryciu opadu atmosferycznego automatycznie aktywują wycieraczki. Co ważne analizowana jest również intensywność opadów, co przekłada się na włączenie odpowiedniego trybu pracy wycieraczek.
Automatyczne sterowanie oświetleniem – na podobnej zasadzie funkcjonuje czujnik oświetlenia, którego odczyty przekładają się na automatyczne zapalenie świateł mijania po wykryciu zmierzchu lub po wjechaniu do tunelu. Jednocześnie nawigacja przełącza się w tryb nocny, który polega na ściemnieniu wyświetlacza i zastąpienie jasnych barw ciemniejszymi. Kierowca może skorzystać również z funkcji automatycznego wyłączania świateł drogowych po wykryciu innego pojazdu jadącego z przeciwka.
Czujnik ciśnienia powietrza w oponach – element ten jest szczególnie istotny w przypadku niskoprofilowych opon. Czasem na pierwszy rzut oka ciężko jest określić stan opony, a stacja benzynowa z działającym kompresorem nie zawsze jest po drodze. Po skalibrowaniu czujnika, o wszelkich anomaliach z ciśnieniem w danej oponie będziemy informowani stosownym komunikatem.
Czujniki parkowania – testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w przednie i tylne czujniki parkowania. Po wykryciu przeszkody, na wyświetlaczu obok ikonki samochodu prezentowana jest animacja sygnalizująca miejsce jej występowania oraz emitowany jest dźwięk. Użytkownik może wybrać odmienną częstotliwość dźwięku dla odczytów z przednich i tylnych czujników, dzięki czemu będzie mógł szybciej zlokalizować przeszkodę.
System ESC - (Electronic Stability Control) system elektronicznej kontroli stabilności pojazdu w skład które wchodzą inne podsystemy takie jak ABS, ASR czy HBA. W ogólności system ma za zadanie wspomóc kierowcę w nietypowych sytuacjach na przykład konieczności gwałtownego hamowania czy podczas wpadnięcia w poślizg na zakręcie. Poprzez przeniesienie bądź zredukowanie napędu danego koła oraz korekty wychylenia przednich kół stabilizowany jest tor jazdy samochodu.
Lane Assist – system wykorzystujący kamerę wideo do określenia naszej pozycji względem oznakowania poziomego. Zgodnie z wyborem kierowcy podczas zmiany pasa bez włączonego kierunkowskazu możemy być ostrzegani przez asystenta pasa ruch lub wychylenie kierownicy będzie automatycznie korygowana tak aby utrzymać pojazd na środku pasa.
Aktywny tempomat – funkcja szczególnie przydatna podczas długich podróży przebiegających głównie po trasach szybkiego ruchu. Po aktywowaniu tempomatu samochód rozpędzi się do zadanej prędkości i będzie ją utrzymywał. Jeśli zostanie wykryty pojazd jadący przed nami z mniejszą prędkością to nasz samochód zacznie hamować, a jeśli jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, to dodatkowo będą redukowane biegi. Odczyty zbierane są z czołowego radaru. Kierowca może samodzielnie określić bezpieczną odległość jaka ma go dzielić od innego pojazdu. Podczas testów system bardzo szybko reagował na zmianę intensywności ruchu na drodze i był wstanie łagodnie wyhamować pojazd nawet z dużych prędkości.
Podsumowanie | |||
plusy: • intuicyjne menu systemu multimedialnego • menu kontekstowe wyświetlanie po zbliżeniu ręki • obsługa zdjęć przypisanych do kontaktów • szczegółowość map i komunikatów nawigacyjnych • obsługa głosowa wspiera język polski • rewelacyjna jakość nagłośnienia • estetycznie dobrane wykończenia • aktywny tempomat z funkcją automatycznego hamowania • aktywne doświetlanie zakrętów • Lane Assist • cztery tryby jazdy • duże przyspieszenie od najniższych obrotów | |||
minusy: • dość mały bagażnik • ilość punktów POI w nawigacji | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 140 tys. zł | |||
Dla kogo dedykowany jest ten samochód? Seat Leon ST FR to uniwersalny pojazd o bardzo atrakcyjnej stylistyce, który jest zwinny, przestronny i naszpikowany elektroniką. Może pełnić zarówno rolę auta rodzinnego jak i zadziornej bestii dla osób czerpiących frajdę z jazdy. |
Foto: Jakub Kuczma
Komentarze
72Pelno brakow i niedomowien w artykulach o samochodach, same slogany reklamowe, bo sami nie potraficie ocenic czy cos co wam samochod oferuje jest dobre czy zle, poprawnie skonstruowane a i pewnie roznic miedzy jedna FRka nie zalapiecie a inna ze slabszym silnikiem i gorszym wyposazeniem.
Faktycznie samochod to ciekawostka jakbysmy byli w 1900 roku..
Pakiet SPORT+
509 zł Pakiet praktyczny
3.531 zł System nawigacji
2.152 zł Aktywny tempomat (ACC) (zawiera System Kontroli Odstępu)
694 zł Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy dla DSG
1.249 zł Alarm
273 zł Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza
295 zł Pakiet schowków
2.267 zł Czujniki parkowania z przodu/tył z OPS (optyczny system parkowania)
2.942 zł Pakiet Dynamiczny
1.388 zł Pakiet wspomagania jazdy
6.895 zł Skórzane fotele czarne-czarne / czarne wnętrze - wraz z pakietem zimowym
602 zł Pakiet bezpieczeństwa
Warto byloby o tym wszystkim wspomniec ale czemu od was tego wymagac skoro jestescie TYLKO benchmark.pl a nie autocentrum.pl.
Kolejna sprawa, samochod wsrod kompaktow jest swietny ale bez DCC, ze zwyklym manualem, z tylu belka skretna, skrzypi jak uzywany samochod, skrzynia haczy lub ma problemy z wrzuceniem wstecznego, aktywny tempomat z radarem ma swoje trzaski, a navi jest dosc wolna.
Gdybym mial drugi raz wybierac swoja FR'ke 1.4 TSI 122KM to mysle ze bym jeszcze raz ja wybral mimo mankamentow i niedorobek produkcyjnych bo za tym samochodem kazdy sie ogladnie a za mazda 6 juz raczej nie plus jest to najlepiej sportowo zestrojony kompakt i nawet Golf jest grzeczniejszy. A z takim wypasem jak ta FRka mazdy nie dostaniesz- cena tak wyposazonej 6tki to 152 tys zł. Mazda 3 w ogole nie ma diesla a jej benzyny sa mulowate- mowie tu o 2.0 165 ktory nie dorasta do piet mojemu 1.4 tsi 122KM w spalaniu jak i elastycznosci nie wspominajac o slabszych silnikach
Zresztą za ta cenę kupie EVO X 2-3letnie reszta kasy pójdzie na serwis nowe lacze i konkretna instalacje LPG jak ma być tanio... EVO wciągnie hiszpańskiego szmelcwagena przepustnicą i wysra turbiną... Klekotów i nowych aut nigdy nie kupie....
Tekst jak tekst. Moim zdaniem jest to raczej przedstawienie technologii jakie znajduja sie w aucie. Ocena jest pozostawiona czytelnikom.
Dostrzegasz różnicę?
Wciąż nie rozumiem po co zestawiasz nowe i używane auta rożnych producentów i pewnie też różnych klas.
Z tym Lexusem, to nie bądź taki pewien, bo jak się zacznie sypać, to Ci mina w serwisie zrzednie.
Koszty:
Spadek wartości bazowy (30/20/10%) - 49 600,00 PLN brutto
Spadek wartości wyposażenie (45/30/15%) - 26 910,00 PLN brutto
Wartość rezydualna po 3 latach:
140 - 49,6 - 26,91 = 63 490,00 PLN brutto
Koszty eksploatacji (nie liczę usterek nieplanowych i wzrostu ubezpieczenia z naszej winy):
Utrata wartości - 76 510,00 PLN brutto
Koszt ubezpieczenia 3 lata (OC/AC/NNW+Assistance) (4,5%) - 13 653,00 zł
Paliwo (producent podaje kosmiczne 5,7l/100km, załóżmy bardziej realne ale dalej niskie 7,0l, przebiek 90k km, Pb 95 koszt 5,50 PLN) - 34 650,00 zł
Serwis (zakładam standard dla VW Group - duży/mały co 15k km, za 1 500,00 i 750,00, wyjdą 3 duże i 3 małe) - 6 750,00 PLN brutto
ŁĄCZNIE przez 3 lata / 90k km, podróżowanie tak drogim kompaktem będzie nasz kosztować 131 563,00 PLN brutto.
Teraz możecie minusować dalej. A ja, jeśli chcecie, przedstawię Wam kalkulację na, dajmy na to, BMW 520d - i naprawdę będziecie zaskoczeni.
Hahah wez nie badz zalosny. Przerabiac kultowe auto na kuchenke gazowa rotfl lol, przy odsprzedazy tracisz 99% klientow bo nikt nie kupi Ci zagazowanego evo'ka. To tak jakbys przerobil F-16 na wersje bez dopalaczy bo taniej:D. Takie burackie txty to schowaj gdzie indziej na pudelek.pl a nie osmieszaj i nie obrazaj marki evo ani zadnego innego samochodu ktory wywodzi sie z WRC
Wyposazylem ja tak samo jak leona benchmark.pl i ni cholery cena nie moze zejsc nizej:D. Ale to nadal skoda i octavia bleee nudna do bolu i nijaka gdzie wszedzie te skody sa choc przyznam praktyczniejsza jest i bardziej fukcjonalna
Za 60k mogę kupić wypasionego Merca, Lexusa itp. I jeszcze mi zostanie na serwis, paliwo i takie tam.
Pzdr
ja coś czuje że zgłosze się do redakcji czasopisma dla chirurgów będe tam opisywał transplantacje serca
"Dla kogo dedykowany jest ten samochód?"
Ja dodam nieśmiało - Dla KOGO dedykowany jest ten artykuł? Kto jest sponsorem artykułu? Czy na pewno wpisałem w przeglądarkę benchmark.pl czy AutoMotoCoto.pl?
Wśród szczęśliwców , którzy udzielą prawidłowe odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, rozlosowany zostanie samochód. Zgadnijcie jaki ?!
2. 140k za kompakt...Dużo - niedużo, kupowałem sporo droższe, ale nie o to chodzi... 140k za kompakt to 2x za dużo (moja osobista opinia). Za 140k mamy rodzinne kombi segmentu D (dobrze wyposażone), lub możemy rozglądać się za czymś z E (promocja lub democar, nawet auta typu A6 czy BMW 5. 140k za C klasowego Leona? Absurd do kwadratu. A spadek wartości *1,5 minimum (45/30/15) i po 3 latach mamy kompakta wartego rynkowo jakieś 45k - a więc 100k poszło w dym jeżdżąc KOMPAKTEM!
Wyposazylem ja tak samo jak leona benchmark.pl i ni cholery cena nie moze zejsc nizej od leona:D. Ale to nadal skoda i octavia bleee nudna do bolu i nijaka gdzie wszedzie te skody sa choc przyznam praktyczniejsza jest i bardziej fukcjonalna