Konstrukcja
Sony VPL-HW40ES to projektor z kategorii większych i cięższych. Nie jest tak duży, jak opisywany w ubiegłym roku Sony VPL-FHZ55 WUXGA 3LCD, ale i tak należy przygotować dla niego pewną przestrzeń, zwłaszcza z lewej strony, gdzie grzeje się najbardziej. Niemniej nawet w upalne dni i ciepłe wieczory chłodzenie po wyłączeniu projektora nie działało dłużej niż kilkadziesiąt sekund. Urządzenie możemy również podwiesić pod sufitem.
Przy odległości projektora wynoszącej około 2 metrów od ekranu projekcyjnego i maksymalnym zoomie uzyskamy obraz o przekątnej 63” (dla proporcji 16:9), czyli jeszcze nie tak dużo jak na projektor. Zwiększając tę odległość do 3 metrów uda nam się uzyskać już 100” przekątną obrazu (przy maksymalnym zoomie). Oznacza to, że jeżeli uda się nam wygospodarować odpowiednią przestrzeń na instalację, to nawet umieszczając urządzenie przed oglądającymi w średniej wielkości pokoju, uzyskamy spory obraz. Niemniej, by uzyskać jeszcze większe przekątne, pokój projekcyjny powinien być odpowiednio duży - dla 150” przekątnej wymagana odległość ekran-projektor to już około 5-6 metrów.
Projektor postawiony na stoliku, którego blat ma wymiary 55 x 55 cm.
Omawiany przez nas projektor jest zatem urządzeniem, które najlepiej używać w pomieszczeniach przeznaczonych do oglądania filmów lub podwiesić pod sufitem. W umeblowanym pokoju dziennym zorganizowanie odpowiedniej przestrzeni może być kłopotliwe, aczkolwiek pomocna jest tu możliwość regulacji położenia osi optycznej
Przyjrzyjmy się teraz projektorowi ze wszystkich stron.
Od przodu oprócz obiektywu widać wylot filtru powietrza, boczne otwory wentylacyjne, nadajnik sygnału synchronizacji 3D oraz wbudowany odbiornik podczerwieni.
Otwory wentylacyjne znajdują się po bokach oraz z tyłu projektora, gdzie umieszczona jest lampa projekcyjna. Jej wymiana nie nastręcza trudności, jednak wymaga odwrócenia projektora i zapewnienia stabilnej powierzchni, zwłaszcza że górna pokrywa nie jest płaska.
Od dołu mamy także dostęp do wspomnianego filtra powietrza. Znajduje się on tuż pod obiektywem. Do jego czyszczenia lub wymiany nie są potrzebne żadne narzędzia. Trzy gwintowane otwory przeznaczono dla mocowania uchwytu podsufitowego, a dwie wykręcane nóżki pomagają w wypoziomowaniu urządzenia.
Sterowanie zoomem odbywa się w klasyczny sposób za pomocą dźwigni umieszczonej na tulei obiektywu. Na samym przedzie obiektywu projektora znajduje się pierścień zoomowania. Powiększenie możemy zmieniać w zakresie od 1 do 1,6, co przekłada się na następujące przekątne obrazu dla wybranych odległości projektor-ekran:
Odległość projektor ekran | Minimalna przekątna obrazu (cale) | Maksymalna przekątna obrazu (cale) |
200 cm | 42 | 67 |
300 cm | 64 | 100 |
400 cm | 83 | 134 |
500 cm | 107 | 166 |
Na górnej ściance tuż ponad obiektywem znajdziemy pokrętła do regulacji położenia obrazu w pionie i w poziomie. Pomiędzy nimi umieszczono dwie diody sygnalizujące status pracy (włączony, wyłączony, chłodzenie lampy i komunikaty awaryjne)
Na prawej ściance projektora centralnie umieszczono przyciski włączania i obsługi menu ekranowego. Poniżej mamy zestaw następujących złącz:
- port zasilania
- dwa porty HDMI (zgodne z 3D) - opcjonalnie moduł bezprzewodowego HDMI
- złącze PC D-Sub
- złącza komponentowe
- złącze dodatkowego transmitera sygnału synchronizacji 3D (projektor wykorzystuje technologię aktywną) - kompatybilne są nadajniki IR oraz RF
- port dodatkowego odbiornika podczerwieni
- złącze zdalnego sterowania
Jest skromnie, ale mamy prawie wszystkie niezbędne typy połączeń. Brakuje nam kompatybilności z MHL, a także złącza USB, które pozwoliłoby wyświetlać obrazy z pamięci przenośnych. Jednak taka funkcjonalność pociągałaby za sobą konieczność zastosowania wbudowanego modułu odtwarzacza multimediów. Sony VPL-HW40ES nie jest także projektorem, który polecilibyśmy do instalacji biznesowych.
Jakość wykonania
Projektor Sony VPL-HW40ES dostępny jest w dwóch wariantach kolorystycznych: białym i czarnym z błyszczącym wykończeniem górnej pokrywy. Kwestia, który lepszy należy już do odbiorcy, za to niezależnie od tego jaki kolor wybierzemy, otrzymamy produkt solidnie wykonany o klasycznej formie, której nie można nic zarzucić. Choć wymiary nie są najmniejsze, projektor może się podobać, również jako urządzenie podwieszone pod sufitem.
Pilot
W zestawie otrzymujemy sporych rozmiarów tradycyjny pilot z trzema rzędami przycisków i przyjemnym niebieskim podświetleniem, które przyda się podczas korzystania z projektora w słabym oświetleniu. Górna część pilota to przyciski poszczególnych trybów wyświetlania projektora.
Dostępne są:
- CINEMA FILM 1 - obraz filmowy o dużej dynamice i jaskrawych kolorach
- CINEMA FILM 2 - obraz filmowy o bogatej tonalności i ciepłej kolorystyce odpowiadającej filmom kinowym
- REF - ustawienie gwarantujące najlepszą możliwą jakość reprodukcji obrazu
- TV - tryb dostosowany do oglądania obrazu telewizyjnego
- PHOTO - tryb dla przeglądania zdjęć z aparatu cyfrowego
- GAME - tryb dla gier
- BRT CINE - tryb kinowy zoptymalizowany dla jasnego otoczenia
- BRT TV - tryb telewizyjny zoptymalizowany dla jasnego otoczenia
- USER - tryb pozwalający na dostosowanie parametrów, wyjściowe ustawienia takie same jak w REF
Pośrodku mamy wielofunkcyjny wybierak pozwalający poruszać się po menu i dostosowywać położenie osi optycznej. W dolnej części znajdują się przyciski skrótów do predefiniowanych ustawień funkcji dostrajania obrazu, na przykład Motion Flow ma trzy pozycje - Off, Low i High. Pilot jest uniwersalny dla kilku modeli – część funkcji, jak Auto Iris czy sterowanie zoomem, w tym przypadku nie działa.
Menu użytkownika
Menu użytkownika wyświetlane jest jako niewielka ramka nieingerująca w obraz, której położenie możemy zmienić ze środkowego na lewy dolny narożnik. Jego obsługa nie sprawia problemów (nawet biorąc pod uwagę, że brak jest wersji polskiej), a wszystkie funkcje są intuicyjnie rozmieszczone. Jedynym elementem, które nas nieco odstraszał, było podmenu funkcji Real Color Processing z dość dużą liczbą suwaków. Dla ułatwienia, podczas dostrajania kolorów, wybrana składowa jest wyróżniana na ekranie.
Menu podzielone jest na następujące sekcje:
- Picture: korekta cech obrazu, dostęp do funkcji Motion Flow, Reality Creation oraz Cinema Black Pro oraz ustawień eksperckich
- Advanced Picture: tylko jedna pozycja RCP v2
- Screen: zmiana proporcji obrazu, funkcja overscan
- Setup: opcje wymiany lampy, zmiana trybu chłodzenia (wydajnie, oszczędnie), trybu pracy w stanie spoczynku
- Function: ustawienia trybu 3D, opcje złącz HDMI
- Installation: korekta efektu Keystone w pionie, obrót obrazu, korekta pozycji paneli SXRD
- Information: dane o projektorze, status lampy