Kosztuje niemało lecz jest wart każdej wydanej złotówki. Charakter i rozmiar obrazu, jak w dziesięć razy droższym telewizorze, wyróżniają ten projektor.
technologia SXRD, rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli, jasny obraz 1700 lm, przekątna od 40 do 300 cali, technologia Reality Creation, Real Color Processing V2, świetny kontrast i szczegółowy obraz, rewelacyjne kolory od razu po wyjęciu z pudełka, dobre poziomy czerni (mimo braku dynamicznej przesłony), duże możliwości regulacji obrazu (gamma, dopasowanie paneli, kolory), niskie przesłuchy w 3D, korekta położenia osi optycznej, wygodna obsługa (z wyjątkami, jak kalibracja koloru), cicha praca, wysoka jakość wykonania
Minusybrak polskiego menu ekranowego, brak technologii Advanced Iris3, ręczny zoom i ogniskowanie, brak okularów 3D w zestawie, korekta efektu Keystone jedynie w pionie, cena „budżetowa”, ale nie dla każdego
Ostatnio opisywany przez nas projektor Sony był odjazdową, „prawie” laserową konstrukcją za ponad 20 tysięcy złotych. Tym razem przyjrzymy się i sprawdzimy jak działa Sony VPL-HW40ES. Kosztuje „tylko” około 11000 złotych, co czyni go najtańszym modelem w tegorocznej linii Sony Home Cinema. To jednak nadal sporo - Full HD w tańszej technologii DLP można mieć za połowę tej ceny. W połączeniu z hasłem projektor, taka kwota każe nam zastanawiać się czy na pewno jest to wydatek uzasadniony. Zacznijmy od tego, że mamy do czynienia z technologią paneli SXRD do reprodukcji obrazu RGB (o czym piszemy niżej). I choć pozwala to oczekiwać wysokiej jakości obrazu i zachęca do przetestowania, nie jest to na pewno absolutna nowinka technologiczna, a raczej bardzo solidny projektor Full HD.
Rozdzielczość Full HD ma przed sobą zapewne jeszcze długi żywot, jednak wydawanie sporej kwoty na urządzenie niewspierające rozdzielczości 4K należy przemyśleć. Rozdzielczość 4K nie jest jeszcze codziennością, ale producenci coraz bardziej kuszą nas magią 4K, a oferta programowa będzie powoli coraz szersza. Również cenowo telewizory 4K stają się przystępne, dzieje się to nawet szybciej niż przewidywano jeszcze rok temu.
Kluczowym elementem, podobnie jak przy każdym rozpatrywanym obecnie projektorze stacjonarnym, a takim jest Sony VPL-HW40ES, jest przekątna obrazu, który może zostać wyświetlony. Jeśli wystarczy nam 50-60 cali, a na dodatek mamy chęć na „budżetowy” panel 4K, telewizor będzie zapewne nie do pobicia. Jednak gdy w grę wchodzą większe przekątne, zwłaszcza te przekraczające 70 cali, to właśnie projektor staje się urządzeniem bezkonkurencyjnym. Cenowo, jak i pod względem wygody. Telewizory 100-calowe to już giganty, które znacznie trudniej transportować i zainstalować w porównaniu z projektorem.
Sony VPL-HW40ES jest projektorem Full HD dedykowanym kinomanom. Dochodzi tutaj zatem kolejny element, który w oczach miłośników kina może przemawiać na korzyść projektora. Film to nie tylko obraz, który ostrością kuje w oczy, to także dźwięk i klimat, jaki wiąże się z oglądaniem w zaciemnionym i nie ukrywajmy dużym pomieszczeniu. Chcąc przeżywać kinowe emocje na ekranie o przekątnej nawet 300 cali, z pewnością skierujemy nasze myśli ku projektorowi.
Oczywiście kwestia kinowego klimatu i projektora jest dyskusyjna. Przeciwnicy powiedzą, że sam projektor to jeszcze nie cały wydatek. Pomijając kwestię wyłożenia grubo ponad tysiąca złotych na nową lampę, trzeba pamiętać, że przydałby się pokój kinowy w domu. A takim nie każdy dysponuje. Zresztą, jaki by nie był, nie może rozmiarem równać się z ekranem w normalnym kinie. Może z tym zastrzeżeniem, że nie będziemy zmuszeni do oglądania kilkudziesięciominutowych reklam przed seansem.
Sony VPL-HW40ES to nowy produkt, wprowadzony na rynek w połowie marca, tańsza wersja kosztującego 13 tys. złotych VPL-HW55ES, od którego różni się bardzo niewiele. Również z tego powodu warto przyjrzeć się VPL-HW40ES bliżej.
Zacznijmy najpierw od kilku słów na temat zastosowanych w projektorze technologii.
Technologia
Rdzeniem projektora jest technologia panelu SXRD (Silicon X-tal Reflective Display, słowo X-tal to Crystal w technicznym żargonie). To samo rozwiązanie zastosowane jest również w tegorocznych projektorach 4K marki Sony. Jest to wariant technologii LCoS (Liquid Crystal on Silicon), co w pewnym stopniu wyjaśnia dość dużą cenę tego projektora. Panel SXRD działa podobnie jak panele DLP (czyli padające na niego światło lampy jest odbijane), jednak w tym przypadku sterowanie wyświetlaniem poszczególnych punktów obrazu powierzone jest ciekłokrystalicznym pikselom. Regulują one dostęp światła do umieszczonych na spodzie luster, które odbijają światło i kierują je dalej poprzez układ optyczny do obiektywu. W Sony VPL-HW40ES zastosowano trzy oddzielne panele o przekątnej 0,61” dla każdego koloru.
Technologia Sony SXRD działa na podobnych zasadach jak D-ILA JVC czy wariant technologii HTPS z odbijającymi światło panelami Epsona. Powyższy schemat dotyczy projektora Sony 4K, ale idea jest taka sama w recenzowanym projektorze Full HD.
Zaletą technologii SXRD jest bardzo szybki czas reakcji nawet około 2,5 ms (lepszy niż w technologii LCD, istotny przy dynamicznych scenach), dobrej jakości czernie oraz wysoki kontrast. Również bardzo mała przerwa pomiędzy pikselami poprawia jakość wyświetlanego obrazu, a brak mechanicznie sterowanych elementów minimalizuje liczbę artefaktów (znamy je z projektorów DLP).
Pozostałe technologie, na które natkniemy się w Sony VPL-HW40ES, to:
- Sony’s Motionflow – funkcja dodawania klatek dla uzyskania płynnego obrazu
- Sony’s Reality Creation - funkcja odzyskiwania barw i szczegółów, które utracone zostały podczas kodowania sygnału nagrywanego na płytę, docelowo ma zapewnić najlepszą możliwą jakość sygnały Full HD
- Dynamic Lamp Control - synchronizacja jasności lampy z otwarciem migawki w okularach 3D, co pozwala na oszczędność energii przy jednoczesnym zachowaniu jasnego obrazu
- Panel Alingment – funkcja dopasowująca przesunięcie paneli wyświetlacza dla jak najlepszego odwzorowania kolorów dla konturów, dokładność regulacji wynosi minimalnie 0,1 piksela (wg specyfikacji)
- Real Color Processing V2 – funkcja niezależnej korekty każdego z 3 kolorów podstawowych (czerwony, zielony, niebieski) i 3 dopełniających (żółty, cyan i magenta), suwakami można jednocześnie regulować barwę, odcień i jasność
Specyfikacja
Sony VPL-HW40ES, jak wspomnieliśmy, ma prawie identyczną specyfikację jak droższy o kilka tysięcy VPL-HW55ES. Podstawowym elementem, którego pozbawiono tańszy model, jest technologia Advanced Iris 3, czyli dynamicznie sterowana przesłona (funkcja mająca odpowiadać za głębokie czernie w obrazie). Jasność projektora wynosi 1700 lumenów, czyli sporo jak na tę klasę. Jedynym konkurentem w tym segmencie cenowym jest Epson EH-TW9200, który według specyfikacji jest nieco jaśniejszy (2000 lm).
Model | Sony VPL-HW40ES Full HD 3D |
Technologia | panele SXRD, przekątna 0,61” |
Rozdzielczość | 6 220 800 pikseli (1920 x 1080 x 3) |
Jasność | 1700 lumenów (także światła barwnego) |
Kontrast | brak danych |
Żywotność lampy | 2 tysiące godzin (lampa LMP-H202, moc 200W) |
Obsługiwane rozdzielczości | Komputer: do 1920 x 1080 pikseli (tylko HDMI) Wideo: 480/60i, 576/50i, 480/60p, 576/50p, 720/60p, 720/50p, 1080/60i, 1080/50i oraz przez HDMI 1080/60p, 1080/50p i 1080/24p |
Obsługiwane systemy | brak danych |
Wielkość ekranu | 40 - 300 cali |
Regulacja powiększenia | x1,60 |
Regulacja położenia osi optycznej | w pionie +/- 71% w poziomie +/- 25% |
Złącza | D-Sub, HDMIx2,Component, RJ-45 (dodatkowy transmiter 3D), RS-232C (zdalne sterowanie), mini jack (dodatkowy odbiornik IR) |
Jezyk polski w menu OSD | Nie |
Wymiary | 407,4 x 179,2 x 463,9 mm |
Waga | 9,6 kg |
Głośność | 21 dB |
Warunki pracy | od 5 do 35 stopni C, wilgotność od 35% do 85% |
Zużycie energii | 0,5 - 8W (spoczynek), do 300W (praca) |
Pilot zdalnego sterowania | Tak |
Odświeżanie | Poziome: 19 kHz do 72 kHz, Pionowe: 48 Hz do 92 Hz |