Swoistą tradycją Mistrzostw Świata jest to, że przed każdym turniejem partner FIFA przedstawia projekt nowej piłki przygotowanej specjalnie na potrzeby turnieju. Od pierwszego turnieju w Meksyku za przygotowanie głównej bohaterki Mundialu odpowiedzialna jest firma Adidas.
Oczywiście każda nowa piłka jest rewolucją i jest jeszcze doskonalsza niż poprzedniczki. Takie same opinie Adidas przedstawił na temat Jabulani ("świętować" w języku Zulu), czyli oficjalnej "łaciatej" Mistrzostw w RPA.
Jej największym atutem jest fakt, że umiejętnie dostosowuje się do warunków
Okazuje się, że tworzenie piłki to prawdziwa sztuka. Kilka lat temu rewolucją była taka, która miała "kilkukrotne szycia", później z kolei reklamowano "łaciatą" całkowicie tych szyć pozbawioną. Jabulani jest idealnie okrągła - jak twierdzi Adidas "tak okrągłej piłki jeszcze nie było".
Jej projekt graficzny nawiązuje do tematu kolorowej Afryki. Zdaniem twórców piłka składa się aż z jedenastu różnych barw, co symbolizuje zarazem ilość piłkarzy na boisku, jak i języków używanych na terenie RPA.
Najtańsze repliki Jabulani można nabyć już w cenie kilkudziesięciu złotych, jednak z pierwowzorem zapewne nie mają one zbyt wiele wspólnego. Za oficjalne odzwierciedlenie oryginału przyjdzie nam zapłacić prawie 300 złotych.