Miękkie cząsteczki: Po włączeniu tej opcji, efekty cząsteczkowe takie jak dym, pył czy para wodna bardziej realistycznie zlewać się będą z otoczeniem. Trudno uchwycić różnice na screenshot'cie, ale jeśli gra znacząco zwalnia w pobliżu zadymionych lokacji warto tę opcję wyłączyć.
Głębia widzenia: powoduje, że obraz rozmywa się przy każdej wymianie magazynka. Jako, że wzrok bohatera ogniskuje się wtedy na broni, całe tło traci ostrość. W punktu widzenia płynności niewiele można zyskać, ale mimo wszystko warto zastanowić się nad wyłączeniem Głębi Widzenia. W czasie takich przeładowań bardzo łatwo stracić przeciwnika z oczu, co utrudnia rozgrywkę.
Włączona
Wyłączona
Światło Wolumetryczne: Polepsza realizm oświetlenia w grze. Polecałabym wyłączenie tej opcji na słabszych komputerach, jako, że niewiele jest miejsc gdzie będziemy mogli ją docenić.
Włączone
Wyłączone
Dym Wolumetryczny: parametr dostępny tylko i wyłącznie jeśli wybrana zostanie opcja Rozszerzonego pełnego dynamicznego oświetlenia (DX10). Sprawia, że dym w grze, dynamiczne reaguje na czynniki zewnętrzne – na przykład wiatr. Po raz kolejny, rzadko nadarzy się okazja, by cieszyć się w pełni możliwościami tej opcji, a kosztować nas to może sporo FPS.
Mokra powierzchnia: zwiększa realizm w czasie deszczu. Krople efektownie odbijają się od powierzchni, a woda spływa w różnych miejscach. Ładnie to wygląda, ale też na dużych lokacjach o połowę zbić może średnią ilość FPS. Opcja dostępna jest tylko jeśli korzystamy z Rozszerzonego Pełnego Oświetlania Dynamicznego (DX10).
Włączone
Wyłączone
Komentarze
40była ustawiona na HIGH ponieważ miałem słabe GPU. Jednak to co zauroczyło mnie w tej grze to klimat, fabuła i dzwięk.
Jednak gdybym miał lepszy sprzęt... Czyste Niebo bedzie miało wszystko to czego potrzeba do mega produkcji, a ja zakupie
sobie nową karte graficzną i będe mógł się tym rozkoszować.
Osobiście GORĄCO POLECAM MEGA ROSYJSKĄ GRE RPG.
Moim zdaniem gra DUŻO lepsza od poprzedniej części, grafa zajefajna no i tłumaczenie bajerka, tylko denerwuje mnie to o czym była mowa w teście - dwie serie w przeciwnika i jeszcze stoi. Gra faktycznie ma bardzo dużo błędów błędów i bez patcha ani rusz :/ Na moim referencyjny HD4850 śmiga na fullu.
Chyba ktos grał caly czas na min. ustawieniach co ???
Textury broni sa swietne i o dwa czyste nieba lepsze jak w Cieniu Czarnobyla...
Brakuje mi tutaj testu Radeona HD4870x2 który na dzień dzisiejszy jest najszybszą kartą.
Posiadam taką kartę i grałem w "Czyste niebo" na max detalach na rodzielczości 1900x1200 LCD 26" oraz miałem ustawiony DirectX 10.1 Gra chodzi płynnie.
Pozdrawiam redakcje.
Mam parę uwag, co do recenzji. Na początek wrażenia autora co do Cienia Czarnobyla:
"jego nieliniowość była tak daleko rozwinięta, że jeśli gracz nie był dostatecznie uważny, mógł ominąć wszystkie główne wątki fabularne i w ogóle nie dowiedzieć się, co naprawdę zaszło w Zonie oraz kim jest szukany przez nas stalker. ... . Niestety, Cień Czarnobyla bardzo łatwo można było zredukować do bezproduktywnego biegania w kółko, bez żadnego pomysłu na to, co robić dalej, zwłaszcza w pierwszych kilku godzinach gry. Dla mnie to ogromny minus."
Zupełnie nie rozumiem tego zarzutu. Wyglada mi to na żale że gra nie jest "łatwa, szybka i przyjemna". Niestety jesli ktoś gra w grę z elementami RPG i nie zagląda do dziennika, to biega w kółko na własne życzenie - proste. Jeśli chce tylko strzelać, a nie chce mu się przeczytać paru zdań to niech gra w Dooma albo Call of Duty. Niestety w STALKERZE do tego dziennika trzeba zajrzeć, taki to rodzaj gry. I w żaden sposob nie jest to jej minusem, wręcz przeciwnie, wyróżnia ją na tle większości nawalanek ze szczątkową fabułą.
Na tym polega urok tej gry. Kto powiedział że w grze musimy byc w stanie pokonać wszysto co stanie na naszej drodze, poradzić sobie z każdym zagrożeniem? To nie Serious Sam. Cień Czarnobyla jest grą bardzo realistyczną i przez to trudną. Nie ma mowy o strzelaniu w biegu, walka "na pałę z 2-3 przeciwnikami praktycznie zawsze kończy się naszą śmiercią, wystarczy chwila nieuwagi i giniemy w anomalii albo od promieniowania - i o to chodzi, bo gra toczy się w śmiertelnie niebezpieczej Zonie,a nie na placu zabaw. Nie zgodze się że Cień Czarnobyla był źle zbalansowany - był zbalansowany według mnie całkiem dobrze. Clear Sky wygląda pod tym wzgledem rzeczywiście gorzej, ale nie ma co płakac bo już jest masa modów, uławiających, utrudniających czy urealniających rozgrywkę - do wyboru do koloru.
Jeszcze kilka słów o samym Clear Sky - moim zdaniem gra jest gorsza od pierwszej cześci. Przede wszystkim wprowadzono sporo uproszczeń i liniowości, głownie od momentu wejścia do Limańska, co zabija głowny atut Stalkera - klimat. A momenty że przeciwnika nie da się zabić, do chwili przekroczenia jakiegos punktu, to juz kompletna porażka, sprowadza to dla mnie grę do poziomu konsolowej strzelanki. Oczywiście jest parę rzeczy które są świetnymi pomysłami, jak np. ulepszanie broni, trudne do zdobycia, ale cenne artefakty czy wojny frakcji, ale nie jest to mnie w stanie przekonać do CS bardziej niż do SoC. marzy mi się że wyjdzie gra która łączy zalety tych obu, to dopiero by było...
Szkoda tylko, że w testach z uporem maniaka pojawiają się procki np q 9400 kręcone do mizernych 3,00 GHz gdzie 4 rdzenie się psu na budę zdają. Mam 4870 x2 plus 8500@4,3 GHz i fraps pokazuje min 45 klatek w rozdziałce 1600x1200 i wymaksowanych wszystkich detalach (łącznie z dx10) a i tak nie jest to efekt lokacji (czyli zwiększonego obciążenia sprzętu) a raczej czkawka szeroko opisywana na przykładzie innych gier ( a synchronizacja pionowa nie pomaga za wiele).
Dzisiaj kiedy kupno 8400 i dokręcenie go do 4 GHz jest stosunkowo ekonomiczne i łatwe recki z quadami poniżej rozkręconego na maksa q9550 powodują u mnie zastanowienie dla kogo te testy wydajnościowe? Bo fps poniżej 40 klatek gdzie jeden głupi unik oznacza grać lub wrgywać save`a zwyczajnie NIE MA SENSU (hardcorowcy optymalizują gry pod kątem szybkości wyświetlania i szybkości łącza).
Poza tym drobiazgiem fajna recenzja.
"Podobnie problematyczna jest sytuacja DX10. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo staje się bardzo niestabilny kiedy uruchomi się go w takich właśnie ustawieniach. Gra albo wiesza się po kilku sekundach, albo wyrzuca masę dziwacznych błędów albo odpala się w malutkim okienku, co sprawia, że granie dłużej niż kilka minut jest niemozliwe. Z powodu tej niestabilności, jak również faktu, że DX10 nie szczególnie wpływa na wygląd gry (ilość lokacji w których możemy się cieszyć nowymi efektami oświetlenia i wody jest minimalna, a ilość średnich FPS może spaść nawet o połowę), zdecydowałam, że wszystkie testy przeprowadzę w DX9"
Otóż mam Vistę 32-bit Ultimate, gram na patch 1.5.05 i podczas 34 godzin (liczyłem grając drugi raz) gry tytuł ten wysypał mi się UWAGA! całe... 2 razy. Czyżbym miał jakiś zaczarowany komputer? Wątpię.
Druga sprawa to owe "niezauważalne efekty". W kwestii dymu jak najbardziej się zgadzam, ale efektu "wody"? Jak dla mnie to deszcz całkiem często padał na każdej lokacji więc to stwierdzenie mija się z prawdą. Co zaś tyczy się spadku fpsów "nawet o połowę" - chciałbym przykład. Ja grając na moich 9600Gt OC nie zauważyłem bym nagle podczas deszczu z 35 miał 17 fps, nigdy. Szczerze to nawet nie jestem pewien czy przez ten efekt gra w ogóle zauważalnie zwalnia, może max o 15%.
Co do małego okienka- normalna sprawa, ja mam tak prawie zawsze ale wystarczy wejść od opcji, odznaczyć "pełny ekran" ponownie zakreślić tą opcję i zatwierdzić zmiany. Od tego momentu cieszymy się full screenem ;)
"Niestety odcieńcie prądu do testowanego systemu chłodzenia ..."
"odcieńcie" "do"
poza tym super artykuł
Nie przesadzajmy że STALKER jest grą jakoś znowu kosmicznie trudną. Jesteśmy po prostu przyzwyczajeni do gier w stylu Mass Effect, gdzie jak ma się dobre wyposażenie, można stanąć na środku bez osłony i walić do wszystkich. Jeśli zrozumiemy że w stalkerze rządzą trochę inne reguły, nauczymy się omijac niebezpieczenstwa, to i gra się o wiele łatwiej. W normalnym zyciu, gdybyśmy zobaczyli ze chce nas ukatrupić 10 uzbrojonych facetów albo ma na nas chrapkę 20 wściekłych psów to zwiewalibyśmy gdzie pierprz rośnie. A w grze chcemy ich wszystkich załatwić tak żeby to była dobra zabawa - niestety w stalkerze się tak nie da - taki urok tej gry.
Zgodze się natomiast co do zabugowania tej gry - bez najnowszego patcha nie ma za bardzo sensu zabierać się za granie.
"Niestety odcieńcie prądu"
Niestety błąd.